Har just införskaffat en 234 motor (89a)
och har lite funderingar vad gäller blocket... (kolvar och stakar kommer ju ändå att bytas ut till stålstakar och smidda kolvar så)
Går det att använda det blocket då man vill ha mkt effekt eller
är det bara å kasta bort och lägga i ett Fk/Ft block? (tänkte om det sklijer mer än oljekylningen på kolvarna)
Vad jag har förstått så har ju 234an en ganska så maffig oljepump som standard också, samt att man har hela kamdrivningen ordnad...
Ja eftersom flera här verkar köra med 16v topparna så hoppas jag på lite "bra att veta" saker också i samma veva... =)
MVH// Erssa
234 Block
234block
tack för svaret (nu slipper man skaffa ett block till iaf)
funderar lite på balans axlarna, är det bara och plocka bort dem ?
blir det inte en massa oljekanaler öppna i onödan då? (tänkte om man måste plugga dem efter att ha slitit bort balansaxlarna) eller om det kan räcka med att lämna kvar balansaxlarna men plocka bort remmen till dem??
//Erssa
funderar lite på balans axlarna, är det bara och plocka bort dem ?
blir det inte en massa oljekanaler öppna i onödan då? (tänkte om man måste plugga dem efter att ha slitit bort balansaxlarna) eller om det kan räcka med att lämna kvar balansaxlarna men plocka bort remmen till dem??
//Erssa
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Hej
Oljereturerna från balansaxlarna är lätta att täta, man gängar upp dem med M18*1.5 så passar lambdamuttrar. På sidan under insuget kan man sedan gänga upp med M6, tror jag det är, för att täta tilloppet. På andra sidan är det krångligare då kanalen kommer ut snett. Jag kapade av en bit av balansaxeln och tiggade igen hålet som blev och sedan skruvade jag dit det. Vi får väl se om det håller tätt.
Mats
Oljereturerna från balansaxlarna är lätta att täta, man gängar upp dem med M18*1.5 så passar lambdamuttrar. På sidan under insuget kan man sedan gänga upp med M6, tror jag det är, för att täta tilloppet. På andra sidan är det krångligare då kanalen kommer ut snett. Jag kapade av en bit av balansaxeln och tiggade igen hålet som blev och sedan skruvade jag dit det. Vi får väl se om det håller tätt.
Mats