234 Block

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

234 Block

Inlägg av Ersviken »

Har just införskaffat en 234 motor (89a)
och har lite funderingar vad gäller blocket... (kolvar och stakar kommer ju ändå att bytas ut till stålstakar och smidda kolvar så)
Går det att använda det blocket då man vill ha mkt effekt eller
är det bara å kasta bort och lägga i ett Fk/Ft block? (tänkte om det sklijer mer än oljekylningen på kolvarna)
Vad jag har förstått så har ju 234an en ganska så maffig oljepump som standard också, samt att man har hela kamdrivningen ordnad...
Ja eftersom flera här verkar köra med 16v topparna så hoppas jag på lite "bra att veta" saker också i samma veva... =)

MVH// Erssa
alexg
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 23, 2003 9:31 pm

Inlägg av alexg »

B234 blocket är stabilt, minst lika stabilt som de nyare B230 blocken (89-)! Det enda jag tycker du ska göra är att ta bort balansaxlarna! Om du har tur så sitter det en smidd vev i, men de är tydligen inte så vanliga.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

är det stor skilldnad om man har oljekanalerna i blocket elller?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

234block

Inlägg av Ersviken »

tack för svaret (nu slipper man skaffa ett block till iaf)
funderar lite på balans axlarna, är det bara och plocka bort dem ?
blir det inte en massa oljekanaler öppna i onödan då? (tänkte om man måste plugga dem efter att ha slitit bort balansaxlarna) eller om det kan räcka med att lämna kvar balansaxlarna men plocka bort remmen till dem??

//Erssa
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Inte för att jag är expert men vad jag hört så är det bara drivningen av balanceaxeln man plockar bort. Remmen altså. Annars kommer det läcka olja.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Hej

Oljereturerna från balansaxlarna är lätta att täta, man gängar upp dem med M18*1.5 så passar lambdamuttrar. På sidan under insuget kan man sedan gänga upp med M6, tror jag det är, för att täta tilloppet. På andra sidan är det krångligare då kanalen kommer ut snett. Jag kapade av en bit av balansaxeln och tiggade igen hålet som blev och sedan skruvade jag dit det. Vi får väl se om det håller tätt.

Mats
Skriv svar