b20 turbotopp
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
b20 turbotopp
Hur många hästar kan man plocka ur en Turbo-b20(b21etkolvar) med standard b20E topp om inga andra komponenter i motorn än toppen begränsar?
Vad är det första man ska åtgärda i toppen för att få bättre effekt?
Ska en turbotopp vara portad på samma sätt som en sugtopp om man kompsänker med kolvarna på turbon?
Någon som har tips eller bilder på korrekt portade b20turbo toppar?
Hälsningar Mattias
Vad är det första man ska åtgärda i toppen för att få bättre effekt?
Ska en turbotopp vara portad på samma sätt som en sugtopp om man kompsänker med kolvarna på turbon?
Någon som har tips eller bilder på korrekt portade b20turbo toppar?
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det låter korkat att gå fult ut med turboanläggningen och inte porta toppen. jag har exprimenterat i två veckor i min nya flödes bänk på avgas flödet i B23 och B20toppen och kommit fram till att man med enkla medel kan öka flödet i angas canal på B20 från ca 20cfm-42cfm / 2mm lyft och 84cfm-120cfm /12mm med org 35mm ventil. detta är väldigt bra för den flödar faktiskt bättre än full race toppar med stora ventiler under 8mm, med en K-Fcam som bara lyfter ca10mm fungerar denna topp säkert extremt bra. priset på en sådan portning behöver inte bli så högt (ca 1200)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jens:
Kan du utföra en dylik portning åt mig så billigt om jag skickar upp toppen, eller är det något som man klarar utföra själv efter beskrivning?
Har en b20E topp som är turboportad med 46/38.5 ventiler på G, den är portad av SL-turbo. Är detta ett kompetent företag?
Hälsningar Mattias
Kan du utföra en dylik portning åt mig så billigt om jag skickar upp toppen, eller är det något som man klarar utföra själv efter beskrivning?
Har en b20E topp som är turboportad med 46/38.5 ventiler på G, den är portad av SL-turbo. Är detta ett kompetent företag?
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är svårt att förklara i minsta detalj,men om du vill kan jag porta toppen. sl turbo har jag aldrig haft att göra med så jag vet ej hur bra portare han är.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Portning
Låter intressant, ska kolla upp vad en tur/retur resa för toppen kan kosta. Behöver man göra något åt insugskanalerna de vassa kanterna i förbränningsrummet oxå?
Hälsningar Mattias
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
vad brukar ni göra med själva förbränningsrummen? ta bort kanten runt tändstiftet? behöver man gröpa ur för komsänkning om man skall köra med B21ET kolvar, det komp man får borde ju bli ganska lågt, fick inte 1800skold nånting på 6:1..?
vad skulle det kosta att få avgaskanalerna fixade & kanterna i förbränningsrummet nerslipade.. vore väll lagom då jag tänkte köra med F-kam??
vad skulle det kosta att få avgaskanalerna fixade & kanterna i förbränningsrummet nerslipade.. vore väll lagom då jag tänkte köra med F-kam??
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Har b21et kolvar och en E-topp som jag tänkte köra med, har dock inte mätt upp vad jag får för komp.förh. Tänkte låta Jens porta toppen men vet som sagt inte om det räcker med avgaskanalerna eller om man måste fixa insugskanalerna och förbränningsrum oxå. De b20turbotoppar jag sett har haft de vassa kanterna i förbränningsrummet bortslipade.
Hälsningar Mattias
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am
flöde?
vid vilket difftryck får du dessa siffror på flödet??
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
JAG MÄTER MINA TOPPAR VID MOTSVARANDE 28 TUM VATTEN PELARE.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am
insug?
Ok! Men alla kör inte med 28..
Va gör du med insug?
Konar början/förhöjda/ bygger du upp framför ventsyrningen,?
Ja e själv helt inne på att förhöja o få bättre vinkel, men svårt att få tätt med turbo.
E de nån som har erf av plastic pading(marin epoxi) i insugen med en turbo motor?, sugis e nog inga prob tror jag...
Va gör du med insug?
Konar början/förhöjda/ bygger du upp framför ventsyrningen,?
Ja e själv helt inne på att förhöja o få bättre vinkel, men svårt att få tätt med turbo.
E de nån som har erf av plastic pading(marin epoxi) i insugen med en turbo motor?, sugis e nog inga prob tror jag...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
eftersom B20 insugnings canalen är ganska bra så behövs inga plastic padding trix med insuget i vanliga fall. jag portade bort delningen före styrningen på toppen jag ska ha i år. den flödar ca 205cfm/28 tum. obs flöderna går att räkna om mellan olika tum vatten pelare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/