b20 turbotopp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

b20 turbotopp

Inlägg av 1800skold »

Hur många hästar kan man plocka ur en Turbo-b20(b21etkolvar) med standard b20E topp om inga andra komponenter i motorn än toppen begränsar?
Vad är det första man ska åtgärda i toppen för att få bättre effekt?
Ska en turbotopp vara portad på samma sätt som en sugtopp om man kompsänker med kolvarna på turbon?
Någon som har tips eller bilder på korrekt portade b20turbo toppar?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det låter korkat att gå fult ut med turboanläggningen och inte porta toppen. jag har exprimenterat i två veckor i min nya flödes bänk på avgas flödet i B23 och B20toppen och kommit fram till att man med enkla medel kan öka flödet i angas canal på B20 från ca 20cfm-42cfm / 2mm lyft och 84cfm-120cfm /12mm med org 35mm ventil. detta är väldigt bra för den flödar faktiskt bättre än full race toppar med stora ventiler under 8mm, med en K-Fcam som bara lyfter ca10mm fungerar denna topp säkert extremt bra. priset på en sådan portning behöver inte bli så högt (ca 1200)
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Jens:
Kan du utföra en dylik portning åt mig så billigt om jag skickar upp toppen, eller är det något som man klarar utföra själv efter beskrivning?

Har en b20E topp som är turboportad med 46/38.5 ventiler på G, den är portad av SL-turbo. Är detta ett kompetent företag?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons nov 12, 2003 6:25 pm

Inlägg av Pålsson »

Jens har du bilder eller beskrivning på B20 avgaskanalen eller måste man skicka upp en topp för att få se :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är svårt att förklara i minsta detalj,men om du vill kan jag porta toppen. sl turbo har jag aldrig haft att göra med så jag vet ej hur bra portare han är.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Portning

Inlägg av 1800skold »

Låter intressant, ska kolla upp vad en tur/retur resa för toppen kan kosta. Behöver man göra något åt insugskanalerna de vassa kanterna i förbränningsrummet oxå?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad brukar ni göra med själva förbränningsrummen? ta bort kanten runt tändstiftet? behöver man gröpa ur för komsänkning om man skall köra med B21ET kolvar, det komp man får borde ju bli ganska lågt, fick inte 1800skold nånting på 6:1..?
vad skulle det kosta att få avgaskanalerna fixade & kanterna i förbränningsrummet nerslipade.. vore väll lagom då jag tänkte köra med F-kam??
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Har b21et kolvar och en E-topp som jag tänkte köra med, har dock inte mätt upp vad jag får för komp.förh. Tänkte låta Jens porta toppen men vet som sagt inte om det räcker med avgaskanalerna eller om man måste fixa insugskanalerna och förbränningsrum oxå. De b20turbotoppar jag sett har haft de vassa kanterna i förbränningsrummet bortslipade.

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
amazonkungen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am

flöde?

Inlägg av amazonkungen »

vid vilket difftryck får du dessa siffror på flödet??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JAG MÄTER MINA TOPPAR VID MOTSVARANDE 28 TUM VATTEN PELARE.
amazonkungen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am

insug?

Inlägg av amazonkungen »

Ok! Men alla kör inte med 28..
Va gör du med insug?
Konar början/förhöjda/ bygger du upp framför ventsyrningen,?

Ja e själv helt inne på att förhöja o få bättre vinkel, men svårt att få tätt med turbo.

E de nån som har erf av plastic pading(marin epoxi) i insugen med en turbo motor?, sugis e nog inga prob tror jag...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eftersom B20 insugnings canalen är ganska bra så behövs inga plastic padding trix med insuget i vanliga fall. jag portade bort delningen före styrningen på toppen jag ska ha i år. den flödar ca 205cfm/28 tum. obs flöderna går att räkna om mellan olika tum vatten pelare.
Skriv svar