12.9 insex topplock volvo 16v moment

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

Har sökt runt och hittar inte det jag söker riktigt.

Vad brukar ni köra för moment till 12.9 insexbult till toppen?
Volvo 16v topp på b230? Dags o dra toppen strax :thumbright:

Vinkeldrar ni eller bara moment?

Ser så olika svar överallt.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Se88e_K »

Jag har kört 30 60 120nm
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

Tack! De lät vettigt, då gör jag lika! :)
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Jens Gustavsson »

på 16v kör man oftast sträck bult då den är så jobbig att efterdra.
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

jo de är ju de hehe, men kanske värt besväret :)
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte under 900hk eller 800nm tycker jag om allt lirar och har ett bra igenom tänkt koncept + bra mappat.

packningen blir lite tunnare var värme cykel så att efter dra lite nu och då kommer aldrig göras i praktiken
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av StefanM »

Man måste dock tänka på imponator effekten också.........standardskruv låter bara tramsigt men 12.9 skruv indikerar ju mer racing...........viktigt det också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Jens Gustavsson »

om det är viktigt så kan man ju ljuga om det då de inte lix syns :wink:

har man inte rätt sträck på bultarna så har man inte rätt bult enligt mig!

har man M12 som det är på en volvo så blir det sjuka moment man ska dra för att få lite sträck på en arp värsting bult :thumbdown: knäcker block och topp! inga fördelar i det

kör man vanliga m12 12.9 så är det nog så illa men envisas man och vill efter dra flera gånger per år så dra kring 120nm i 3 steg med inoljade gänga och tjocka slipade brickor under.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Erland Cox »

10.9 skruv sträcker sig mer än 12.9 och lämpar sig därför mycket bättre som topplocksskruv.
Ju högre moment desto mer sviktar toppen och desto ovalare blir cylindern.
Och man får även sämre kläm på packningen med mindre förspänning trots högre moment.


Erland
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

12.9 bultarna var gratis så tänkte de kunde fungera. men kanske skulle anväda orginal ist. vad tycker ni? :)
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Kadett4wd »

Kör på dem, dra inga 120Nm bara, dra kanske 75-80Nm.
Bultarna är 'stelare' så de sträcker sig inte lika lätt som bultar som är dragna nära sträckgränsen.

Man får likna bultar med en fjäder, med m12 12.9 så har du helt enkelt en hårdare fjäder.
En 12.9 bult har kortare intervall mellan rätt sträckning och gå över sträckgränsen än en 10.9.
Men 12.9 bulten sitt område en bit längre upp än 10.9 bulten.

Jag hade bekymmer i kaputten med 11.9 bultarna, ja 11.9 och M11 gänga. lyfte toppen där då det blev lite vrid.
Jag monterade då helicoil djupare i blocket och spacer på ca 3cm i toppen för att få ca 80mm längre bult totalt.
Körde sedan 12.9 M12, och inga som helst bekymmer efter det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Ersviken »

Om vi nu fortsätter med liknelsen kring fjädrar..

Säg att du förspänner en m12a till 80nm när den "egentligen" skall dras hårdare.. Om man ser till att rätt utsträckning av en dragfjäder kompensenserar för en minskad tjocklek på topplockspackning (den sätter sig) och att du har förspännt den mycket lägre då kommer denna m12a inte ha någon förspänning kvar.

Vad är då bättre en "längre" mjukare fjäder som klarar större variationer eller en kort "hård" som riskerar att vara utan förspänning efter x-antal kall/varm cykler?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Kadett4wd »

läs mitt andra stycke.


Kan tillägga jag körde mls packing, den blir inte tunnare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Joakim Borg »

så ca 80nm då med 12.9? sen efterdra efter varmkörning? till 80nm igen?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 12.9 insex topplock volvo 16v moment

Inlägg av Ersviken »

I stål rekommenderas en m12 12.9 dras 136nm, det är ju alldeles för högt för gängorna i gjutjärnsblocket, men att sänka åtdragningskraften till 80nm? (samma som en m10-12.9 eller m12-8.8 )
Undrar hur Kadetten kommit fram till denna siffra?
På äldre volvo b21 som hade 12.9 insexskruv så står det i volvos manual 110nm i sista stegets åtdragning, (Längden på dessa är 132mm, har för mig att b234 har aningen annan längd, kolla gärna detta!).
Varför ges då rådet att på denna motor dra 80nm med "liknande" skruv? Undrar eftersom siffran känns tagit ur luften.
Skriv svar