Taskigt med komp i 4áns cylinder. Orsak = mysterium = löst!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Taskigt med komp i 4áns cylinder. Orsak = mysterium = löst!

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag blir galen! Gjorde komptest och märkte att 4áns cylinder bara hade 4-6kg komp jämfört med 1-3 som låg mellan 11-13. Slet av toppen och ser att allt ser ut som nytt. Ingen åverkan på kolvar mm. Därimot är det lite mer fastbränt sot i 4:ans förbränningsrum. Topplockspackningen (0.9mm 3lagers stålpackning) Ser också ut som ny. Det har kommit rök ur vevhusventilationen på tomgång.

Jag vände uppochner på toppen och fyllde 3:ans och 4:ans förbränningsrum med 5-56. Efter 2h hade det runnit ut ur 4:an i 3:ans låg det dock kvar. Altså 4:ans ventiler tätar sämre. Men inte direkt dåligt.... Eller?

Jag tvivlar på att kolvringarna är paj eftersom motorn gått 9000mil och det inte finns några skador på kolvarna (efter tex spikningar).

Motorn har inte gått varm varpå toppen inte borde vara sne. Dock har jag inte kontrollerat detta. Bilen går/gick dock jävligt bra förutom att den var svårstartad och kanske hade lite dålig tomgång.

Idéer? :D :D
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den mån dec 29, 2003 2:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Ingen kompa

Inlägg av Magnus »

Jag har varit med om exakt samma sak som dig och med samma symptom.jag kollade med sk "leakdown" mätare och såg att en cylinder hade mer lekdown än dom andra.det som hade hänt då och troligast hänt dig är att kolven spikat sönder mellan kolvringarna.jag såg inga skador varken uppe på kolven eller nåt fel på toppen.när jag rev motorn så kunde jag plocka bort delar mellan kolvringarna.jag hade oxå mycket vevhusvent på tomgång som du.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

hmm.. Jag får väll plocka loss kolven och kolla då. Eller borde det inte räcka om jag häller förtunning i 4:ans cylinder och ser hur lång tid det tar innan den glider igenom jämfört med tex 3:ans som är frisk? Det tar iof inte så lång tid att riva ut kolven...
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Har inte hunnit plocka bort kolven. Men jag ryckte loss en ventil. Massor av inbränt sot på ventilsätet... Skador efter tiden då jag hade fel på insprutningen och bilen gick fett som ett as. Hällde också förtunning i cylindrarna Det tog ca 10 min för 1cm förtunning att rinna ut. Detta måste ses som tätt. Det finns inga skador eller repor på cylinderväggarna.

Toppen verkar rak (har bara provat lite med en stålskala) Bör dock mätas upp. Jag tror att det är topplockspackningen kanske pga en sne topp samt dåligt tätande ventiler. Vad säger ni? Tror ni fortfarande på kolvringarna? Jag har samma flås i vevhusventilationen som en hel motor. Därimot kommer det lite vit rök ur min också...
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Kompisens turbomatade Honda Civic sprack i just ringlandet (dvs mellan kolvringarna). Kanske är en svag punkt?

Surt om det är massor med jobb för att ta reda på det.

Mats
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Massa och massa jobb är det väll inte. Jag ska kolla just in case. Men jag tror inte att det är det. Det är lite jobbigt att ta bort oljetråget. 1miljon bultar (nästa :)) samt lite trångt med den egenskruvade oljereturen... Men men. Borde det inte synas några repor i cylinderväggen om det spruckit?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

100% rätt till Mats Ivarson! Ringlandet runt halva kolven var som legobitar. Dom ramlade bort när jag tog ur kolven. Inga repor i cylinderväggarna dock. Avgasventilerna tätade också dåligt så dessa är nu omslipade också. Blir nog att plocka bort de andra kolvarna också för säkerhets skull. Tack för hjälpen.

Bild
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den mån jan 05, 2004 6:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Saker har nästan alltid en förklaring, ofta otrevliga sådana också.

Kul att man lärt sig något med åren :lol:

Mats
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Lite svinn får man räkna med. Det är ju min första motor. Det kostar alltid lite att gå från teoretiker till praktiker :roll:
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar