B230FT, Ingen gnista.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Martin H skrev:
Killroy_swe skrev: Hur tänker du nu? :?

Klart att du måste skicka på spänning.
en vr sensor genererar en spänning (ac) som styrenheten läser.
du kanske menade en hall-givare som måste ha ström och funkar som en strömbrytare och skickar ut en signal när en magnet eller magnetiskt matrial paserar beroende på modell, jag är absolut ingen elektriker så jag kan säkert ha fel på nån punkt men fick läsa på lite när jag installerade sprut första gången så rätta mig om jag har fel. men mitt nira skickar iallafall inte ut nån spänning till vr givaren.
Aha okej, då hade jag fel. Det fungerar som en generator då, fast att strömmen upphör en gång per varv, då det saknas två tänder på svänghjulet.

Trodde såklart att det fungerade som en kontakt, såsom du beskrev... sysslar inte med sensorer och sånt utan mer installation :P
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Killroy_swe skrev:
Martin H skrev: en vr sensor genererar en spänning (ac) som styrenheten läser.
du kanske menade en hall-givare som måste ha ström och funkar som en strömbrytare och skickar ut en signal när en magnet eller magnetiskt matrial paserar beroende på modell, jag är absolut ingen elektriker så jag kan säkert ha fel på nån punkt men fick läsa på lite när jag installerade sprut första gången så rätta mig om jag har fel. men mitt nira skickar iallafall inte ut nån spänning till vr givaren.
Aha okej, då hade jag fel. Det fungerar som en generator då, fast att strömmen upphör en gång per varv, då det saknas två tänder på svänghjulet.

Trodde såklart att det fungerade som en kontakt, såsom du beskrev... sysslar inte med sensorer och sånt utan mer installation :P
styrenheten räknar hålet/pulserna, å vid tex hål 2,14,36,44 så tänder den
varje gång den passerar "nollan" så resetar den å börjar räkna om.

Abs sensorer funkar oftast likadant..dom skapar en spänning med hjälp av en magnet som rör sig i en spole.
vocknutte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 19, 2007 7:11 pm
Ort: arvika
Kontakt:

Re: B230FT, Ingen gnista.

Inlägg av vocknutte »

Hallo......nu har jag stött pä samma problem ...bytt allt som kan tänkas......240 fd 93a........pumpar går allt funkar .....men ingen gnista......bytt 3tändspolar 2 vevaxelgivare ....bytt boxar med rätt nummer alla säkringar ...tändplatta mä rätt nummer..... ..........kollat jordar ...plussar .....mina idéer ä heeeeeelt slut.........har du ni några tips.....vad har ja missat......kam det finnas nått start relä nånstans eller nått sånt............blir snart.....mer idiot än vanligt....tack på förhand om tips......mvh knutte
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230FT, Ingen gnista.

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad ger den för felkoder?
Skriv svar