Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön apr 21, 2019 1:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 04, 2009 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Hej.... :doh:

Jag verkar ha ett problem med min helt nybyggda maskin! har startat den och varmkört, efterdragit topp osv.

Motor:
m106 med b35 topp och catcams 284/280 och 10.9 i lyft.
Allt original förutom kammen / annan topp / hårdare ventilfjädrar.

När jag ställer ventilspelet 0.25 och startar motorn får jag knack från ventilerna direkt? förstår inte varför.. folk säger att ventiler och kolvar krockar så pass lite att bara spelet drar, tycker det verkar konstigt?
Jag känner inte att det tar i när jag drar motorn för hand, iom att det måste jag göra för att kunna ställa ventilerna!

Originalkammen har väl dessa värden?
264/264-112 10.7

Jag har inga ventiluttag... nån som har lite ideer osv?

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Senast redigerad av Pimplaren mån okt 05, 2009 9:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 04, 2009 12:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör okt 27, 2007 5:28 pm
Inlägg: 89
Ort: Kramfors
Jag har hjälpt en kompis med hans 530:a och den har likadan kam, även den knackar livet ur sig när man ställer rätt spel.
Man kanske skulle ta sig tvärsöver nån dag och lyfta toppen igen och kolla hur kolvar och ventiler ser ut.

_________________
Mercedes-Benz E420 -94 481 Bornitmetallic 18" AMG 129
BMW 320 -84 Tänkt projekt.
Mercedes 240d -82 Vinterholk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 04, 2009 12:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Inlägg: 791
Ort: Stockholm
lossa tändstiften, och pröva med mjukt tenn lod och försök få det mellan kolv och ventil, inte helt lätt men surt att behöva lossa toppen fräsa kolvarna !

_________________
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 04, 2009 1:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 04, 2009 2:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Inlägg: 135
Ort: Karlskrona
Pimplaren skrev:
Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!



Inte så att det är vääldigt mycket taget på block/topp?


Mvh

_________________
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hej
InläggPostat: sön okt 04, 2009 2:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Inlägg: 791
Ort: Stockholm
Jaaa det är inte riskfritt.....

_________________
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 7:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Hur mycket som är planat samt om maskinen är renoverad tidigare vet jag inte!

Funderar på att lyfta av toppen och fräsa uttag på plats?!

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Pimplaren skrev:
Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!


har inte så mkt med lyftet att göra.. har med hur du ställt den i förhållande till kolvarna att göra.. sen hur lång öppettid där är.. mm mm

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 10:46 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Visserligen! Ska lyfta toppen efter jobbet tänkte jag, då har man svart på vitt att det tar i..

Många jag pratat med som har erfarenhet av denna kam säger "skaffa ventiluttag".... :)

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 12:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Inlägg: 636
Ort: Teg
Lite kan man ju se genom att trycka på vipparmen före under och efter öd. Är det stumt eller går den att trycka ner 1mm

_________________
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 2:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Har funderat på att göra det, men antagligen så tar det i.. åker och river av skiten om 15 min!

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 8:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Bild

Bild

Bild

Bild

TADAAA!

Vilken storlek på ventileruttag ska jag ha? :) 47 insugs och 38 avgas i toppen.

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 9:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Inlägg: 135
Ort: Karlskrona
Klarade sig alla ventilerna? :)

_________________
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 06, 2009 6:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Inlägg: 406
Ort: Stockholm/Norrort
Hehe jag hoppas det! Rätt så grova grejer i m30..

Ska fotogena i kanalerna ikväll och se! Annars får jag slå isär och byta :)

_________________
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 07, 2009 9:04 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor maj 07, 2009 9:46 am
Inlägg: 14
Ort: Kristianstad
Inte så att du måste göra ventilurtag i kolvarna då?
Har för mig att original-kammen lyfter ~10.2-10.3 eller liknande.
Kolla på PPF, garanterat någon där som vet med säkerhet :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010