m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Alla ventiler verkar raka och absolut täta :) legat med tröd i 10 min per kanal! inte en droppe utanför..

Ska göra ventilurtag på plats tänkte jag, har en kille som ska kapa en bit topp åt mig som jigg åt fräsningen :) :thumbright:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

paran0id skrev:Inte så att du måste göra ventilurtag i kolvarna då?
Har för mig att original-kammen lyfter ~10.2-10.3 eller liknande.
Kolla på PPF, garanterat någon där som vet med säkerhet :)
Spelar inte så stor roll hur mycket maxlyftet är. Det är Vid TDC, strax före och strax efter som det är kritiskt.

Det var inte bara så att kammen stod en kugg fel?

Mats
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Motorn är deluxe noga ihopslagen av mig och en motorgubbe som hållt på för länge (40 bast minst).. och den går jättefint annars!

Problemet löst nu iallafall :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

fan va smart,har ja inte sett förut. :thumbright:
tel 0707149931
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

du har tagit till större diameter på urtagen än diametern på ventilen?;)

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Ofcourse! 41mm på avgas och 49.2 på insug! största jag kunde frambringa en sen lördagkväll :) Cheva ventiler :thumbright:

Är svinnöjd själv, blev riktigt fina urtag! ska putsa lite med smärgelduk och sen dunka ihop maskinen igen.
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Det är rätt smart å köra fräsningen utan toppackningen på plats eftersom verktyget då kommer lite offset mot där ventilen sen ligger :thumbright:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Hehe sant sant, men iom att ventilerna på insug enbart snuddat kolven borde detta funka ypperligt!

Hade egentligen varit enuff med en dremel och nån minut puts per kolv.. men detta känns bättre :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:
:thumbright:
Men sen är ju frågan hur mycket frigång man behöver :roll:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Gustav skrev:Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:
Haha så är det ju! :) är glad som fan att jag inte krokade ventiler eller liknande.. ! imorgon beställs en packning och sen smetar jag ihop maskinen igen.
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Inlägg av E24 »

Lyfter en gammal tråd, hoppas det är ok.

Så man behöver göra ventilurtag om man kör M106 botten och B35 topp samt trimkam?
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Inlägg av dgyldmark »

fantastiskt & brutalt!
Skriv svar