Sida 1 av 2

m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Postat: sön okt 04, 2009 11:30 am
av Pimplaren
Hej.... :doh:

Jag verkar ha ett problem med min helt nybyggda maskin! har startat den och varmkört, efterdragit topp osv.

Motor:
m106 med b35 topp och catcams 284/280 och 10.9 i lyft.
Allt original förutom kammen / annan topp / hårdare ventilfjädrar.

När jag ställer ventilspelet 0.25 och startar motorn får jag knack från ventilerna direkt? förstår inte varför.. folk säger att ventiler och kolvar krockar så pass lite att bara spelet drar, tycker det verkar konstigt?
Jag känner inte att det tar i när jag drar motorn för hand, iom att det måste jag göra för att kunna ställa ventilerna!

Originalkammen har väl dessa värden?
264/264-112 10.7

Jag har inga ventiluttag... nån som har lite ideer osv?

Postat: sön okt 04, 2009 12:14 pm
av itsfun
Jag har hjälpt en kompis med hans 530:a och den har likadan kam, även den knackar livet ur sig när man ställer rätt spel.
Man kanske skulle ta sig tvärsöver nån dag och lyfta toppen igen och kolla hur kolvar och ventiler ser ut.

Postat: sön okt 04, 2009 12:31 pm
av calle Bengtsson
lossa tändstiften, och pröva med mjukt tenn lod och försök få det mellan kolv och ventil, inte helt lätt men surt att behöva lossa toppen fräsa kolvarna !

Postat: sön okt 04, 2009 1:11 pm
av Pimplaren
Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!

Postat: sön okt 04, 2009 2:10 pm
av Ludde_
Pimplaren skrev:Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!

Inte så att det är vääldigt mycket taget på block/topp?


Mvh

Hej

Postat: sön okt 04, 2009 2:19 pm
av calle Bengtsson
Jaaa det är inte riskfritt.....

Postat: mån okt 05, 2009 7:16 am
av Pimplaren
Hur mycket som är planat samt om maskinen är renoverad tidigare vet jag inte!

Funderar på att lyfta av toppen och fräsa uttag på plats?!

Postat: mån okt 05, 2009 9:34 am
av Mattias J
Pimplaren skrev:Mysko.. kammen lyfter ju 0.2mm mer än original om jag har rätt uppgifter!

Calle, det kanske skulle vara något! köpt tjock tråd och pula in.. segt om skiten går av dock :) då blir det topplyft!
har inte så mkt med lyftet att göra.. har med hur du ställt den i förhållande till kolvarna att göra.. sen hur lång öppettid där är.. mm mm

Postat: mån okt 05, 2009 10:46 am
av Pimplaren
Visserligen! Ska lyfta toppen efter jobbet tänkte jag, då har man svart på vitt att det tar i..

Många jag pratat med som har erfarenhet av denna kam säger "skaffa ventiluttag".... :)

Postat: mån okt 05, 2009 12:51 pm
av chellquist
Lite kan man ju se genom att trycka på vipparmen före under och efter öd. Är det stumt eller går den att trycka ner 1mm

Postat: mån okt 05, 2009 2:37 pm
av Pimplaren
Har funderat på att göra det, men antagligen så tar det i.. åker och river av skiten om 15 min!

Postat: mån okt 05, 2009 8:33 pm
av Pimplaren
Bild

Bild

Bild

Bild

TADAAA!

Vilken storlek på ventileruttag ska jag ha? :) 47 insugs och 38 avgas i toppen.

Postat: mån okt 05, 2009 9:48 pm
av Ludde_
Klarade sig alla ventilerna? :)

Postat: tis okt 06, 2009 6:30 am
av Pimplaren
Hehe jag hoppas det! Rätt så grova grejer i m30..

Ska fotogena i kanalerna ikväll och se! Annars får jag slå isär och byta :)

Postat: ons okt 07, 2009 9:04 am
av paran0id
Inte så att du måste göra ventilurtag i kolvarna då?
Har för mig att original-kammen lyfter ~10.2-10.3 eller liknande.
Kolla på PPF, garanterat någon där som vet med säkerhet :)