Sida 2 av 2

Postat: ons okt 07, 2009 6:30 pm
av Pimplaren
Alla ventiler verkar raka och absolut täta :) legat med tröd i 10 min per kanal! inte en droppe utanför..

Ska göra ventilurtag på plats tänkte jag, har en kille som ska kapa en bit topp åt mig som jigg åt fräsningen :) :thumbright:

Postat: ons okt 07, 2009 8:18 pm
av mats757
paran0id skrev:Inte så att du måste göra ventilurtag i kolvarna då?
Har för mig att original-kammen lyfter ~10.2-10.3 eller liknande.
Kolla på PPF, garanterat någon där som vet med säkerhet :)
Spelar inte så stor roll hur mycket maxlyftet är. Det är Vid TDC, strax före och strax efter som det är kritiskt.

Det var inte bara så att kammen stod en kugg fel?

Mats

Postat: sön okt 11, 2009 4:49 pm
av Pimplaren
Motorn är deluxe noga ihopslagen av mig och en motorgubbe som hållt på för länge (40 bast minst).. och den går jättefint annars!

Problemet löst nu iallafall :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: sön okt 11, 2009 6:48 pm
av nicke.t
fan va smart,har ja inte sett förut. :thumbright:

Postat: sön okt 11, 2009 7:17 pm
av Daniel 850
du har tagit till större diameter på urtagen än diametern på ventilen?;)

//Wigge

Postat: sön okt 11, 2009 7:22 pm
av Pimplaren
Ofcourse! 41mm på avgas och 49.2 på insug! största jag kunde frambringa en sen lördagkväll :) Cheva ventiler :thumbright:

Är svinnöjd själv, blev riktigt fina urtag! ska putsa lite med smärgelduk och sen dunka ihop maskinen igen.

Postat: sön okt 11, 2009 7:28 pm
av chellquist
Det är rätt smart å köra fräsningen utan toppackningen på plats eftersom verktyget då kommer lite offset mot där ventilen sen ligger :thumbright:

Postat: sön okt 11, 2009 7:32 pm
av Pimplaren
Hehe sant sant, men iom att ventilerna på insug enbart snuddat kolven borde detta funka ypperligt!

Hade egentligen varit enuff med en dremel och nån minut puts per kolv.. men detta känns bättre :)

Postat: sön okt 11, 2009 8:03 pm
av Gustav
Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:

Postat: sön okt 11, 2009 8:54 pm
av super7
Gustav skrev:Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:
:thumbright:
Men sen är ju frågan hur mycket frigång man behöver :roll:

Postat: sön okt 11, 2009 9:27 pm
av Pimplaren
Gustav skrev:Snyggt!

Vad har vi lärt oss då?
Alltid kolla frigången när man sätter trimkamaxel i en motor! :wink:
Haha så är det ju! :) är glad som fan att jag inte krokade ventiler eller liknande.. ! imorgon beställs en packning och sen smetar jag ihop maskinen igen.

Re: m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Postat: sön jan 17, 2016 8:40 pm
av E24
Lyfter en gammal tråd, hoppas det är ok.

Så man behöver göra ventilurtag om man kör M106 botten och B35 topp samt trimkam?

Re: m30 kamaxelproblem,(PROBLEM HITTA, NU LÖSNING)

Postat: lör dec 15, 2018 5:30 pm
av dgyldmark
fantastiskt & brutalt!