motorbygge
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Att tänka på när man ska varva mycket, är att det otimala är inte så liten slagländ som möjligt. Du måste också få lite längd på stakarna så att kolvarna inte trycks förmycket i sidled när dom vänder längst ner. Det optimala förhållande mellan stakens längd och slag är 1.75. Min motor varvar 8.500rpm orginal. 9k är inga probs med orginalgrejor. Jag har 1.74 det är bra
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Vevstakslängd / slaglängd, på min motor blir det 143 / 84.5=1.69, kanske inte så optimalt men med betongat block så håller nog cylindrarna. Men varför ska 1.75 vara optimalt?? tror hellre det ska va ännu större värde.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
förhållandet ska gärna va större än 1.75 som fredde säger.kolla tex på japanska motorcyklar de har ofta ca 2.2. Hondas ganska långslagiga motorer har ofta ganska litet forhållande. din motor (B16) jonas har som du säger 1.74 men storebror B18 har samma vevstaks längd och samma borr så där blir förhållandet bara ca 1.6(jag hittar ingen miniräknare)även de störe H22 H23 motorerna har litet förhållande. volvo B18-B23 har 145/80=1.81 och B230 familjen har 152/80=1.9. obs stora V8 på ca700ci kan ha så lite som 1.3 i förhållande.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
förhållandet ska gärna va större än 1.75 som fredde säger.kolla tex på japanska motorcyklar de har ofta ca 2.2. Hondas ganska långslagiga motorer har ofta ganska litet forhållande. din motor (B16) jonas har som du säger 1.74 men storebror B18 har samma vevstaks längd och samma borr så där blir förhållandet bara ca 1.6(jag hittar ingen miniräknare)även de störe H22 H23 motorerna har litet förhållande. volvo B18-B23 har 145/80=1.81 och B230 familjen har 152/80=1.9. obs stora V8 på ca700ci kan ha så lite som 1.3 i förhållande.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
intressant, om man fick smidda stakar gjorda åt sig som verdi ex. skulle man kunna få dom 5,5mm längre och därmed kunna köra med VW kolvarna, dessutom kan man antagligen få dom med 22mm kolvbult direkt isåfall.. vad det skulle kosta vet jag inte men de skulle ju passa både B20 och B21 sedan (även B20 borrad till 92mm) tycker jag låter ganska intressant förutsatt att kolvarna verkligen är att lita på..
då skulle man få 145+5,5mm = 150,5/80 = 1,88125
ett annat alternativ är ju att borra ett B200 block till 92mm sätta i 86mm vev & lite längre stakar, då skulle man väll få 1,84 nånting fast motorvolym på 2,3 liter.. ? men sådana måttbeställda stakar är säkert inte gratis..
då skulle man få 145+5,5mm = 150,5/80 = 1,88125
ett annat alternativ är ju att borra ett B200 block till 92mm sätta i 86mm vev & lite längre stakar, då skulle man väll få 1,84 nånting fast motorvolym på 2,3 liter.. ? men sådana måttbeställda stakar är säkert inte gratis..
stakar
du kan nog kallt räkna med 2000-2500 kr st om du ska måttbeställa.kolvar ligger nog i samma prisklass.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tja
Just 1.75 tror jag brukar antas som ett bra förhållande då detta iaf ger lite vrid ett det låga registret (obs bara lite) men ändå tål att varvas. Som sagts tidigare hondas b18 samt h22 mm har ett lägre värde vilket inte är så bra att blanda med höga varv. Vad jag förstått så tappar en motor sitt vrid på låga varv om man har för stort r/s värder (r/s rod/stroke). Men å andra sidan tål den att varvas mer. Samtidigt blir också blocken högre vilket kan vara ett problem rent fysiskt (plattsbrist).
Just 1.75 tror jag brukar antas som ett bra förhållande då detta iaf ger lite vrid ett det låga registret (obs bara lite) men ändå tål att varvas. Som sagts tidigare hondas b18 samt h22 mm har ett lägre värde vilket inte är så bra att blanda med höga varv. Vad jag förstått så tappar en motor sitt vrid på låga varv om man har för stort r/s värder (r/s rod/stroke). Men å andra sidan tål den att varvas mer. Samtidigt blir också blocken högre vilket kan vara ett problem rent fysiskt (plattsbrist).
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
en liten fråga som du kanske inte vet.. vad väger ditt svänghjul?
klart det finns platsbrist även i en volvo.. men det finns alltid nått sätt att lösa det på, det finns alltid utrymme man kan utnyttja på nått sätt.. krävs lite planering bara, slänger man bara i alla grejjor brukar d se förjävligt ut sen.. men tittar man under huven på framhjulsdrivna bilar blir man ju mörkrädd.. biltillverkarna idag tycker det ska vara 3 hål under huven.. olja, kylarvatten & spolarvätska.. kanon ju! precis så man vill ha det eller inte
klart det finns platsbrist även i en volvo.. men det finns alltid nått sätt att lösa det på, det finns alltid utrymme man kan utnyttja på nått sätt.. krävs lite planering bara, slänger man bara i alla grejjor brukar d se förjävligt ut sen.. men tittar man under huven på framhjulsdrivna bilar blir man ju mörkrädd.. biltillverkarna idag tycker det ska vara 3 hål under huven.. olja, kylarvatten & spolarvätska.. kanon ju! precis så man vill ha det eller inte
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt: