motorbygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

motorbygge

Inlägg av larsat »

va sägs om att slipa ner en B21 vev excentriskt så man får mindre slaglängd dvs 74??
så att B230 stakar passar sen köra med parners stålstakar..
smidda kolvar
ska man köra orginal 2,1 liters borr eller 2,2 eller 2,3 med tanke på cylinderväggarnas tjocklek?
blir ju alltså totalvolym på 1,9-2,1 liter
sen toppdecka, betongfylla, o-ringat, CU-packning 16V topp & lastbilsturbo
låter som ett roligt bygge?
tänkte köra med eftermarknadssprut men andra alternativ som ex. förgasare & fast tändning är väll rätt ok me, blir ju lite av ett budgetbygge.. men gör d för skojjs skull
nån som vet vad det kostar att få en vev nerslipad?
åsikter?
mvh patrik
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hallå kom igen nu! ja har varit inne på prospark/eifitech förut men många kör ju med laptop
hur ser B17 & B19 blocken ut? har dom överliggande kamaxel?
& isåfall vad är det för borr jämfört med B21? samma block?
mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Kort slaglängd

Inlägg av Jens Gustavsson »

B19 har samma borr och slag som B20 alltså 88.9 x80. B17 har en vevaxel med kortare slag, jag tror det var 72-74mm och båda motorerna är nära besläktade med B21A motorn. Om man ska bygga en full race 16v botten del skulle jag nog sattsa på en b21 bottendel( block/vev), att slipa om veven till mindre vevlager försvagar den bara.Att ha Mindre slaglängd än 80mm finns det ingen anledning till om ingen klass indelning begränsar cylinder volymen. varför vill du ha mindre slag?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har för mig att b17 veven har 71.85mm slag
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ju mindre slaglängd desto mindre påfrestningar på kolvar & stakar?
att slipa om veven vore för att kunna använda parner stakar istället för verdi dom är ju halva priset billigare ungefär? och vad jag hört hållbara för 700+ häst (1250 häst)
om man skulle slipa ner en b17 vev skulle man ju alltså få 65,85 i slag, det blir 1,5 liter??
det börjar likna en MC motor.. vore häftigt att varva en bra bit över 10 000 varv..

ja har iofs snackat me folk som kör me marinvev i 230 block (4-500 häst) & stålvev + borr = 2,8 liter (sugmotor ca 290 häst) som båda är nöjda med sina motorer..

du säger att man inte behöver mindre slaglängd än 80, varför då? ja menar.. många har inte 86 för att stakarna blir mer känsliga för höga varv, men då borde 74 eller 66 i slag vara mycket mer hållbart?

nu skulle ja iofs kunna tänka mig att istället ta en B17 vev ihop med m-stakar med nya pinnskruvar & lager i ett b23 block med B23ET kolvar.. då skulle motorvolymen bli lite mer än 2 liter?.. och sen en orginal 16V GLT topp med orginalkammar, lastbilsturbo, elsprut med 8 spridare hemmabyggt insug & grenrör, stor lastbilsintercooler har jag redan..
det är ju rätt många som satt 16V topp på B23 block så hjälp med spännrullar för kamremmen osv är nog inte så svår att hitta.. känner att det låter som ett mycket vettigt motorbygge.. håller på att kolla upp möjligheter att få hyra ett lastbilsgarage just nu så om det blir mitt kommer ja sätta igång att bygga igen snart! har vart dött ett tag pga garagebrist :cry:
du jens skrev att M-stakarna tåler upp till 8200 varv? isåfall sätter ja varvstoppet på 8000 mer behöver ja inte varva om ja hittar en turbo & kan få fullt ladd hyffsat snabbt..
mvh
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har en omslipad vev med 84.5mm slag, betongat block, 16v topp, trimkammar, holset hx-50, m.m.. laddar ca 1.5 bar och har varvstoppen på 8500 varv och det funkar fint... så nog funkar det med långt slag oxå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja menar inte att d inte funkar.. snarare att d funkar bättre ju längre slaglängd man har genom mer bottendrag osv..
men hmm ja vet inte.. anledningen till att mc motorer går att varva så mkt måste ju vara lätta kolvar (litet borr) & kort slaglängd?
sen vet ja inte hur dom kammarna ser ut lr nå.. men tappar man nån eg effektförlust om man varvar mellan 4000-8000 med 72 i slag istället för 2000-6000 me 80 i slag.. med samma motorrecept i övrigt..
alltså en B23ET med olika vevar.. borde man inte kunna varva lite mer med 72mm veven + att stakar & kolvar får mindre påfrestningar..
gäller i första hand strippenkörning & har man lastbilsturbo så vet ja inte när den börjar ladda.. 3-4k varv? typ GT40 agg.. den eg frågan är väll.. om ja nu ändå ska renovera ett b23et block vilken vev ska ja köra med, standard 80 slag eller B17 veven me 72 i slag dvs 2 liters motor..
tappar ju lite bottenvrid men som sagt på strippen kanske d inte märks så mkt.. frågan är om stakarna tåler högt varv över huvud taget.. eller om man ska satsa på lite mer vrid istället.. alltså vanligt b23 block
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

varv/slag

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det skulle helt klart bli en kul motor med 1.5lit och 11k varv,men hållbarheten skulle bli minimal för cam mekanismen och även veven är jag rädd för även med kort slag. om du skall använda parner stakar kan du ju använda en komplätt B230/B200.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

liten volym och höga varv gör sig nog dock bättre på strippen än på gatan som sagt. Men kul skulle det iofs vara.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har hört talas om en b20 som varvades till 14 000 är det möjligt?
synd att det inte finns någon b170 vev..
men 200 blocket skulle ju kunna användas isåfall
vad är det för slagländ & borr på den motorn?
om man använder 200 blocket med B17 vev blir d väll 1,7 liter alltså?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B200

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag tror att en B200 (88.9x80mm) med lätta kolvar (typ Mahle VW) och Parner-stakar ska gå att varva +9000rpm med hyfsad driftsäkerhet. Detta utan att behöva titan-ventiler och super-specialslipad kam. Fördelen med en 2.0l motor är att org-ventilerna räcker om toppen är portad men ventiler, lyftare och kammarna måste bytas.

14000rpm med en B20 är svårt men jag tror att Magnus Boström har varit nära ett par gånnger!!!

Jag har dock åkt 134hm/t på tvåan med en std B18 (9300rpm.
B18 motorn varvar mer än B20 på grund av lättare ventiler .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fick inget mail om att du svarat jens.. börjar detta forum redan balla ur som tpc?!?!?!?!
hur som hellst..
fördelen med en 2.0l motor är att org ventilerna räker om toppen är portad men ventiler och lyftare och camarna måste bytas.
vad menar du med detta förstår inte redigt.. ventilerna räcker men ventilerna måste bytas?!
det räcker med frågor tillsvidare.. gärna lite mer info om vw kolvar tack
hur löser du d där me kolvbultarna? e dom hållbara?
jag & polarn har disskuterat kompressor men vi kan inget om detta så ja vet inte om det skulle funka så bra 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

FEL

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det blev lite fel . jag menar att ventil storleken räcker till höga varv om motorn inte är så stor. wv kolvarna är billiga och hållbara. nya kolvbults bustningar måste doch fixas om m-stakarna ska annvändas. vilken typ av kompressor menar du?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

larsat det är roligare för alla om frågorna ställs och besvaras på forumet än med personliga medelande.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag menar inte personliga medelanden utan det mail man ska få när någon svarar på sina inlägg.. eller någon tråd man skrivit i, jag får inga sådana mail längre.. först fick jag det.. precis som på tpc forumet, funkade bra tills servrarna ballade ur, sen funkade inget..
nu ser ja inte om nån svarat på mina inlägg om ja inte går in här på forumet genom hemsidan & letar upp mina egna trådar.. mycket jobbigare än att bara få ett mail med en länk direkt till sin tråd.. :(
hur som hellst.. vilka stakar ska du köra med när du använder vw kolvarna? är inte så sugen på att köpa verdistakar eller liknande..
kompressor vet ja inte någon liten typ, manta sc ronny kör ju med en jaguarkompressor som laddar 0,6 jag är mer intresserad av någon liten som laddar 0,4 eller liknande sen ska ja ha turbo oxå isåfall, var inne på corrado kompressor eller från en nyare merca men hörde att den från corrado var dålig hållbarhet på?! har som sagt INGEN erfarenhet av kompressorer..
kan inte bestämma mig redigt för vilken motor ja skulle bygga på isåfall heller.. alternativen som jag ser det är:
B23ET motor orginal med bytta pinnskruvar på stakarna & nya lager osv med liten turbo & liten kompressor.. går att använda tjockare CU packning & därmed sänka kompet, nackdelar är att då orkar ja nog inte trycka på en 16V topp så då får det bli 8V men det finns ju fördelar med det oxå som ex. att man kan använda orginalgrenrör osv.. förgasare är kanske lättare att ha till en 8V topp?
alternativ 2 är samma fast med 16V topp
alternativ 3/4 & 5, B230FT/FK block = bättre oljekylning, 16V topp är lättare att få dit osv, antingen med B17 eller B23 vev & M-stakar & B23ET kolvar.. fördel med B17 vev = mindre slaglängd går att toppdecka blocket & därmed bestämma komp. ska man köra med B230 vev får man titta efter andra stakar & kolvar känns det som, vet iofs att FT/FK grejjorna håller hyffsat bra, vet en som kör med 400 häst på sån motor med eifitech sprut & varvar till 8000 varv..
alternativ 6: B230 motor med marinvev..

tanken är & var att det skulle vara billigt att bygga ihop motorn, ska man köpa smidda stakar & kolvar så hamnar antagligen hela motorbygget med koppling & växellåda & sprut runt 60 tusen & det funkar inte..

vad finns det då för vw kolvar? vart får du tag i dom, vad kostar dom & vilka borr finns dom till?
kör jag B17 vev så blir volymen ca 2 liter ett annat alternativ är att köra med b200 blocket men då missar ja FK/FT's speciella oljekylning av kolvarna vilket säkert inte är nödvändig iofs..
så vet inte alls hur man ska göra.... skulle kunna tänka mig tryckförgasare på en orginal GLT 16V topp på ett orginal B23ET block med lite tjockare CU packning & sedan låst orginalfördelare så att turbon laddar tidigare, men då kanske man istället ska satsa på B21ET block för att få ännu lägre komp? men då får man dåliga kolvar på köpet.. vilket man iofs kanske kan lösa med vw kolvar & behöver man då dessutom toppdecka blocket kan man ju bestämma komp mer exakt..
Skriv svar