motorbygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fint grenrör! är det madmagnus?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Att tänka på när man ska varva mycket, är att det otimala är inte så liten slagländ som möjligt. Du måste också få lite längd på stakarna så att kolvarna inte trycks förmycket i sidled när dom vänder längst ner. Det optimala förhållande mellan stakens längd och slag är 1.75. Min motor varvar 8.500rpm orginal. 9k är inga probs med orginalgrejor. Jag har 1.74 det är bra :lol:
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

intressant! hur räknar du ut förhållandet 1,75 där? förstår inte redigt..
längd/slag eller slag/längd? antar att du menar det senare...hmm?
på en volvo motor ex. B23 skulle det alltså ge 96borr/80slag = 1,2
hmm hur jag än räknar blir det bara värden runt 1.. :o
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Vevstakslängd / slaglängd, på min motor blir det 143 / 84.5=1.69, kanske inte så optimalt men med betongat block så håller nog cylindrarna. Men varför ska 1.75 vara optimalt?? tror hellre det ska va ännu större värde.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jaha hehe läste lite fel, men hur räknar man ut vevstakens längd, är det mellan center på kolvbulten & center på vevtappen eller är det hela stakens längd ni räknar med? :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

förhållandet ska gärna va större än 1.75 som fredde säger.kolla tex på japanska motorcyklar de har ofta ca 2.2. Hondas ganska långslagiga motorer har ofta ganska litet forhållande. din motor (B16) jonas har som du säger 1.74 men storebror B18 har samma vevstaks längd och samma borr så där blir förhållandet bara ca 1.6(jag hittar ingen miniräknare)även de störe H22 H23 motorerna har litet förhållande. volvo B18-B23 har 145/80=1.81 och B230 familjen har 152/80=1.9. obs stora V8 på ca700ci kan ha så lite som 1.3 i förhållande.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

förhållandet ska gärna va större än 1.75 som fredde säger.kolla tex på japanska motorcyklar de har ofta ca 2.2. Hondas ganska långslagiga motorer har ofta ganska litet forhållande. din motor (B16) jonas har som du säger 1.74 men storebror B18 har samma vevstaks längd och samma borr så där blir förhållandet bara ca 1.6(jag hittar ingen miniräknare)även de störe H22 H23 motorerna har litet förhållande. volvo B18-B23 har 145/80=1.81 och B230 familjen har 152/80=1.9. obs stora V8 på ca700ci kan ha så lite som 1.3 i förhållande.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

intressant, om man fick smidda stakar gjorda åt sig som verdi ex. skulle man kunna få dom 5,5mm längre och därmed kunna köra med VW kolvarna, dessutom kan man antagligen få dom med 22mm kolvbult direkt isåfall.. vad det skulle kosta vet jag inte men de skulle ju passa både B20 och B21 sedan (även B20 borrad till 92mm) tycker jag låter ganska intressant förutsatt att kolvarna verkligen är att lita på..
då skulle man få 145+5,5mm = 150,5/80 = 1,88125

ett annat alternativ är ju att borra ett B200 block till 92mm sätta i 86mm vev & lite längre stakar, då skulle man väll få 1,84 nånting fast motorvolym på 2,3 liter.. ? men sådana måttbeställda stakar är säkert inte gratis.. :?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

stakar

Inlägg av Magnus »

du kan nog kallt räkna med 2000-2500 kr st om du ska måttbeställa.kolvar ligger nog i samma prisklass.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

teoretiskt ganska billigt men praktiskt dyrt :twisted:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Tja
Just 1.75 tror jag brukar antas som ett bra förhållande då detta iaf ger lite vrid ett det låga registret (obs bara lite) men ändå tål att varvas. Som sagts tidigare hondas b18 samt h22 mm har ett lägre värde vilket inte är så bra att blanda med höga varv. Vad jag förstått så tappar en motor sitt vrid på låga varv om man har för stort r/s värder (r/s rod/stroke). Men å andra sidan tål den att varvas mer. Samtidigt blir också blocken högre vilket kan vara ett problem rent fysiskt (plattsbrist).
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hehe platsbrist i en volvo? :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Ha ha ne platsbrist vet ni inte vad det är kanske.... Jag har ett mått från asfalt till motorhuv som man inte kan stå raklång under ens om man vore pyssling.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en liten fråga som du kanske inte vet.. vad väger ditt svänghjul?
klart det finns platsbrist även i en volvo.. men det finns alltid nått sätt att lösa det på, det finns alltid utrymme man kan utnyttja på nått sätt.. krävs lite planering bara, slänger man bara i alla grejjor brukar d se förjävligt ut sen.. men tittar man under huven på framhjulsdrivna bilar blir man ju mörkrädd.. biltillverkarna idag tycker det ska vara 3 hål under huven.. olja, kylarvatten & spolarvätska.. kanon ju! precis så man vill ha det eller inte
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Precis. Det är en fantastisk utmaning att tex klämma ner en turbo =) Men det går.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar