Hur stort agg vågar man köra på 1.8L motor (20v).

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Hur stort agg vågar man köra på 1.8L motor (20v).

Inlägg av Tommie »

Tänkte fråga lite här också innan jag handlar mitt nya agg, själv var jag inne på GT32 eller liknande, men enligt en herre borde jag köpa en GT35:a.
Så vad tror ni?
max varav på motorn är 7000varv/min
Och laddtryck borde finnas från 3-3500varav som senast.

Önskad effekt ungefär 400hk.

vad tror ni?
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du ha 400hk bör du ha en turbo med ca 50mm inlopp på compressorn
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

fullt ladd från 3000varv på en 1,8 liters motor och sen så mycket som 400 häst redan vid 7000varv kan nog vara lite småknepigt, det gäller nog att du har riktigt bra koll på allting.
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

dannej,

Jo jag vet att det kommer behövas ett perfekt grenrör och en väldig massa mappande innan de kommer gå vägen, har lite andra problem, avgastemp.
20v toppen tål inte speciellet höga temperaturer, så där får jag lite flera problem.

Hoppas på lite ladd från 3krpm så man får lite register att åka på.
Kan ju inte varava så mycket heller pga hydraliska lyftarna.
Så ganska stora odds mot mig, men nån ska ju vara först :lol:
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Du kommer bli tvungen att köra ganska vassa kammar för att få den effekten. Om du inte ska ladda mycket. Med vassa kammar är det bra med ett stort avgashus på turbon för att få mindre mottryck. Sen kan du nog räkna med att laddtrycket kommer komma lite senare. Eftersom du ändrar på vridkurvan på motorn när du byter kammar. Men du kommer säkert börja få laddtryck vid 3500rpm som du skriver.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar