massa dumma frågor ;)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

massa dumma frågor ;)

Inlägg av mighty_fc »

hej, tänkte höra vad som är enklast när man vill turbokonvertera amazon.
har både tittat på att turbokonvertera b18/b20 med nåt färdigt "kit" eller om man helt enkelt ska stoppa i en b21et ? att stoppa i en b21et eliminerar ju en hel del problem o dessutom så har man bra effekt redan orginal o kan ägna sig åt att lägga pengar på större grejor bara, misstänker att de kan bli en dyr historia att få ut bra med effekt ur b20 då det troligtvis kräver smidda kolvar fräscha stakar o turbo kam, portad topp , nya förgasare... vet inte riktigt kanske svarar mig själv här, men samtidigt så ställer det ju till lite tok eftersom man helst ska ha motorn "rak" monterad , följande fundering då.. hur sätter man enklast i b21et i amazon ? är det mycket som måste modifieras ? vilken växellåda blir enklast att köra med ? massor av tips vore trevligt!!

tack på förhand!!
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

ahh vore trevligt med lite prisuppgifter va man kan ge för beggade grejor oxå eftersom ja precis bytt från opel 16v till amazon *s* så ja har inte en susning om vad saker får kosta o inte.

edit: fins det bra sidor för trim prylar till volvo ?, finns det nya "kit" nån mer stans förutom GIK turbo ? vill ha massa massa o åter mer tips :lol:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

frågor

Inlägg av Magnus »

En del av dina frågor finns besvarade under chassi avdelningen.ska du köra med b20 och ta ut höga effekter så kostar det ju lite men ett enkelt alternativ är att montera in en b21 et och utveckla eftersom.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

ahh sorry såg det lite sent :D, e lite ivrig nu när man fått hem "amman" har äntligen fattat hur de ska gå till med motorbyte *s* för övrigt helt UNDERBART forum med en jävla massa info om VIKTIGA saker :D

ahh de va nästan det jag misstänkte, blir nog att skaffa en b21et o stoppa i, följdfråga direkt här för de har ja inte sett på forumet nånstans o det är om man kör med b21et+adapter platta så man får den rak passar det "bolt on" direkt på m40 lådan ? (tänkte skaffa bättre låda sen men mina volvo kunskaper e begränsade än) vore skoj med tips på schysst hållbar låda som inte kostar skjortan o inte medför alltför mycket jobb.. och som kanske passar med befintlig kardan , lite dåligt me garage här så ja får åka nåra mil för o skruva :lol:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ska du ha M40 låda behöver du ingen adapter om motorn är rakställd.. har du däremot en getraglåda och adapter så kan du ha motorn både rakt & snett.. dubbla hål i adapterplattan nämligen..
står här nånstans allt detta.. läs runt
testa även att läsa på www.turboperformanceclub.com
där finns massa info
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

men motorn sitter väl inte rakställd i 240 ?? de kanske inte gör nåt att rakställa den ?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

motorerna sitter snea i 240 men det gör inget att ha den rakt så länge det funkar, du får ju mer plats för turbo då..
det som är problem är bromsservo grejjset dvs få plats me allt på insugssidan, sedan kan du köra med b20 oljepump & tråg + att du får bygga egna motorfästen..
håller själv på att raktställa en b21et i min 142a, jag flyttar bromsservon ihop med hela spakstället 12cm utåt sedan bygger jag egen gaspedal (wajer) *stava*
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

ah ok va nästan säker det skapade problem att rakställa, vet inte riktigt om man måste flytta broms servon på amazon?, isåfall kanske det är enklast att ha den snedställd , blir väl lite tight vid turbon men det går ju alltid att kapa ur innerskärmen o svetsa stag fram till frambalken om det skulle behövas (för de blir väl godkänt på besiktning med?), verkar vara ett bättre alternativ på amazon iaf ? , nån som har erfarenhet synpunkter ?, blir balken ivägen även när man har motorn sneställd så man måste köra me b20 tråg o pump då med? de kan väl skapa problem eftersom pumpen/tråget e gjord för rakt...

ja tror tillome ja såg en amazon med b21et som va sneställd o de va ju iaf lite plats över utan att kapa nåt. ingen som har nån bild ?

tack för info förresten larsat :D
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du ska ha den snedställd kan du ha org tråg & pump dvs b21/23
men då måste du flytta generatorn annars tar den i, och av egen erfarenhet kan ja säga att det är ganska jåbbit
kolla på www.neger.se/volvo/bildz bilderna som heter amma det är polarns amazon, den har förgasare och skulle va skitsvår att rakställa men med turbo går det nog bra eftersom insguet är mycket mindre samt att tryckrören sitter under och inte tar plats..
lycka till
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

jo ja misstänkte nog det, ser ju ut som att det kan funka kanon o rakställa när man kör med sprut finns ju GOTT om plats :D tack för bilderna, man vill ju va så påläst som möjligt INNAN man börjar riva i skiten de sparar nog en del bulor i taket av arga nävar :wink:

hehe man bugar o bockar, blir säkert en del svära i garaget innan man e klar
Skriv svar