Sida 1 av 2

vilken femma?

Postat: tor feb 04, 2010 7:00 am
av Lidenfors
vilka delar ska man använda om man ska bygga en vit femma
med orginal delar ?
Vilken botten del har bäst grejer ,stakar kolvar mm .
Vilken topp,kammar ? skiljer det på topparna och
passar alla toppar på bottendelarna?


De motorer ja funderar på är
turbo femmorna lättryck,fulltryck,T5 motorerna

Postat: tor feb 04, 2010 5:41 pm
av JoeyJ
tror du hittar svar på det mesta om du söker lite på turboperformanceclub.som

sen säger ju alla olika också, men blocken med 81mm borr verkar vara att föredra framför de nyare med 83mm, alltså 2,3 liters motorerna har 81mm och nyare 2,4ltt och T5 på 2,5l har 83mm, dieselblocken funkar också och sägs vara ännu lite stabilare

italien importarna som oftast har 2 liter har också 81mm borr, bara veven som skiljer mot 2,3an

med "nyare" menas generellt de motorer som sitter i andra generationens V70, eller V70N som de också kallas, typ -01 och framåt

Sen går det att förstärka blocken i överkant med tex alu-stavar men där råder det också delade meningar om det gör någon nytta

Nyare topplock flödar bättre och man vill ha ett med fasta tryckare då de hydrauliska inte tycker om höga varv, nyare har ju vvt men det går att "spärra"

Vissa nyare toppar cirkulerar kylvattnet på ett annat sätt än äldre så kan uppstå problem om man kör nyare topp på ett äldre block, men finns de som kör så utan problem

Ska man trimma lagom mycket så är det populärt att stoppa i kammar från GLT motorn, lite längre duration och högre lyft, flåsar på lite bättre på höga varv men det går ju inte att jämföra med en ordentlig trimkamm

Har man en äldre motor kan man byta vevaxel till en lättare variant som sitter i nyare modeller och spara nått kg i roterande massa

Har dålig koll på kolvar och stakar men stakar verkar de flesta byta mot H-profil så fort det trimmas lite seriöst.
Kolvar från S60R motorn håller för en hel del (över 500 enligt de flesta) men jag vet inte vilken borr de har

Har ingen erfarenhet av dessa motorer, det här är bara sånt jag har luskat fram genom att läsa på forum och kolla på andras byggen, håller själv på att planera ett vitmotorbygge så försöker få lite koll på grejjerna jag också.

Annars kan du slå en signal till TM racing eller Autotech, de har jäkligt bra koll på vitmotorn och vad delarna pallar

femma

Postat: tor feb 04, 2010 8:02 pm
av Lidenfors
tackar det var precis den info ja sökte ...
ska kolla vidare på tpc ..

Postat: tor feb 04, 2010 10:34 pm
av Ferken
Har en tidning framför mig där Leif hermansson körde 700hk + med

Block: 850 T5 -95 som är vevhusfräst, borrat,planat 1.2mm
Vev: Lättat vev från volvo s70 -00
Kolvar: v70 -07 ÖD +0,4
Stakar: h-profil
Topp: v70 -02, specail topp packning
Kammar: Insug från s60sug. Avgas från v70R
Lager: Sputtrade lagar ( Dieselns lager mycket hårda )
Tändspolar v70 -04
Svänghjul 850 med sach tryckplatta
Växellåda M56H v2 växellåda med Quaife ATB Diff

( Detta är hans budget modell av motorn) Han har en till setup då bromsade han väll över 1000hk... :)

femma

Postat: tor feb 04, 2010 11:12 pm
av Lidenfors
det där med fräst vevhus har jag sett på ett par ställen ? vad är det ? när behövs det ? bilder?

Postat: fre feb 05, 2010 4:41 pm
av JoeyJ

Re: vilken femma?

Postat: mån jun 25, 2018 10:32 am
av Nicke H
Väcker den här tråden då jag funderar på att kasta på nya generationens topp från s60:in på min b6304.
Innan jag köper en topp och börjar river min motor så tänkte jag kolla om det är nån som vet ifall toppen passar på de äldre blocken. Har sökt runt men hittar inget mer än vad som står här. Nån som vet ifall det går utan större modifikationer?

Re: vilken femma?

Postat: tis jul 10, 2018 3:42 pm
av Pacman
Blir nog lite knivigt att ha en 5-cyl topp på ett 6-cyl block. :roll:

Re: vilken femma?

Postat: tor jul 12, 2018 1:27 pm
av FredrikSvensson
Detta är ett ämne där väldigt många proffs säger sitt och då har ingen annan rätt. Det jag vet är att med lite kunskap och ytterst lite massage av utvalda delar åker du 643hk ur en helt original 2,5L femma från s60/v70R med 300hk original, med original grenrör, turbo och insug. Han som har den har åkt med den effekten runt 5-6k mil med en renovering för 1000mil sedan och enligt honom så skulle det inte vart nödvändigt men han bytte ringar o lager osv iaf mest bara för o se hur de såg ut.

Gjort med motorn är schims mellan cylindrarna, original MLS packning och pinnbult i tippen. Sen är det annat sprut, större spridare och e85 på det. Men helt original i motorn och orörd i toppen o 643hk på veven på 2kg laddtryck med original KKK24 Borg Wagner aggregat gör att i mitt tycke är nog den motorn den bästa o bygga på i originalutförande av volvos vitfemmor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: tor jul 12, 2018 6:49 pm
av Big Al
-

Re: vilken femma?

Postat: fre jul 13, 2018 6:01 am
av Kwirk
Kkk24 borgwarner .?
Turbon heter kkk k24 och är absolut ingen 643hk turbo.
En k24 havererar vid laddtryck över 1bar pga klen 270lager.

Re: vilken femma?

Postat: fre jul 13, 2018 6:09 am
av mauser240
Det där är ett troll av mycket egendomlig sort...

Re: vilken femma?

Postat: ons jul 18, 2018 8:39 am
av FredrikSvensson
Kwirk skrev:Kkk24 borgwarner .?
Turbon heter kkk k24 och är absolut ingen 643hk turbo.
En k24 havererar vid laddtryck över 1bar pga klen 270lager.
Borg Werner äger väl kkk? O därmed är väl kkk24 ett Borg Wagner agg kan jag tycka? Havererar o havererar, detta levererar 2kg i laddtryck men visst får det lov o renoveras till o från.

Re: vilken femma?

Postat: ons jul 18, 2018 8:41 am
av FredrikSvensson
Big Al skrev:643hk med original turbo? nu tror jag att du fått fel info. Du menar inte Nm?
Nope, är helt säker på att det inte är nm.
Visserligen är turbon portad på både insugssidan och avgassidan men utgångsämnet är en original kkk24. Bilen brukar vara väl synlig på drift bash i Strängnäs till o från o rullar utan huv så är inge hemlighet. Visst den är inte direkt med på omslag överallt men inte osynlig heller.

Postat: ons jul 18, 2018 1:18 pm
av Big Al
-