Kan man sätta en turbo på en sådan här bottendel eller blir det för tunna cylinder väggar?
Det är en B230,Borr 97mm strokad 96mm på 2,7 liter tror jag den var på?
Funkar det här?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
PIK CYLINDER TRYCKET BEHÖVER INTE BLI SÅ MYCKET HÖGRE MED TURBO (8.5:1) ÄN SUGMOTOR (13:1), ÄN FAST EFEKTEN FÖRDUBLAS PÅ SAMMA VARV. SEN GÅR DET ATT BETONG FYLLA BLOCKET OM MAN RICKTIGT TÄNGT MAX LADDA (FREDDE HÅLLER PÅ ATT UTFORSKA HUR MAN GÖR BÄST)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det stämmer som Jens säger om Peak-trycket.
Däremot blir trycket när kolven kommit en bit ner i cylindern högre på Turbomotorn än på Sugmotorn. Turbomotorn lämnar ju kanske dubbla effekten och det gör den eftersom den laddat in dubbla luftmassan i Cylindern vilket innebär att förbränningsförloppet pågår längre tid.
I det här läget när kolven har åkt en bit ner och cylindertrycket fortfarande är högt är belastningen på vevstaken som störst.
Sidokraften på kolven och blocket är ochså hög här.
En faktor som förvärrar detta är långt slag i KOMBINATION med korta vevstakar. Man talar om förhållandet mellan vevstakslängd och slaglängd. Alltså Vevstakslängd/slag. Man bör hålla sig runt 1.7.
Slaglängden i sig är alltså inget problem, bara stakarna är tillräckligt långa.
Ett exempel from the real life. Det finns en Seat/VW motor som använts för att åka fort och överladdat med säsongen 2003. Slaget är 92,8; långt kan tyckas men vevstakarna är 159mm alltså 159/92,8=1.71 Bingo!
I en turbomotor ställs det ochså höga krav på kolvarna bl.a bör ringlanden vara breda för att inte gå i bitar. Det är här som det börjar bli problem. Man får helt enkelt inte plats med lång slagländ, långa vevstakar och långa kolvar i blocket, deckhöjden räcker inte till.
Vi kan ta Samma VW motor som exempel igen. För att få plats med de nya stakarna gjorde VAG ett nytt block som var 16mm högre än de tidigare blocken. Kolvarna i detta block har smalare kolvringar för lägre friktion och det ger ochså tjockare ringland. Dessutom blev vevstakarna bara 15mm längre. En millimeter till att leka med alltså(en halv millimeter lekte man bort på grövre kolvbult, men ändå)
När man strokar en sugmotor någorlunda seriöst, brukar man behålla de långa vevstakarna men flytta upp kolvbulten i kolven, vilket innebär att ringlanden blir smalare. Funkar bra på en sugis. Men det finns hopp. Någon kanske kommer ihåg V8:an som Appelgren byggde åt Spoilernytt. Där satt kolvbultarna innanför oljeringen. Det kanske vore värt att prova i en Monster Turbo Volvo på 2,9 liter och 900 hästar. Håller blocket? Hmm... Pröva, nån måste ju vara först
/Mattias
Däremot blir trycket när kolven kommit en bit ner i cylindern högre på Turbomotorn än på Sugmotorn. Turbomotorn lämnar ju kanske dubbla effekten och det gör den eftersom den laddat in dubbla luftmassan i Cylindern vilket innebär att förbränningsförloppet pågår längre tid.
I det här läget när kolven har åkt en bit ner och cylindertrycket fortfarande är högt är belastningen på vevstaken som störst.
Sidokraften på kolven och blocket är ochså hög här.
En faktor som förvärrar detta är långt slag i KOMBINATION med korta vevstakar. Man talar om förhållandet mellan vevstakslängd och slaglängd. Alltså Vevstakslängd/slag. Man bör hålla sig runt 1.7.
Slaglängden i sig är alltså inget problem, bara stakarna är tillräckligt långa.
Ett exempel from the real life. Det finns en Seat/VW motor som använts för att åka fort och överladdat med säsongen 2003. Slaget är 92,8; långt kan tyckas men vevstakarna är 159mm alltså 159/92,8=1.71 Bingo!
I en turbomotor ställs det ochså höga krav på kolvarna bl.a bör ringlanden vara breda för att inte gå i bitar. Det är här som det börjar bli problem. Man får helt enkelt inte plats med lång slagländ, långa vevstakar och långa kolvar i blocket, deckhöjden räcker inte till.
Vi kan ta Samma VW motor som exempel igen. För att få plats med de nya stakarna gjorde VAG ett nytt block som var 16mm högre än de tidigare blocken. Kolvarna i detta block har smalare kolvringar för lägre friktion och det ger ochså tjockare ringland. Dessutom blev vevstakarna bara 15mm längre. En millimeter till att leka med alltså(en halv millimeter lekte man bort på grövre kolvbult, men ändå)
När man strokar en sugmotor någorlunda seriöst, brukar man behålla de långa vevstakarna men flytta upp kolvbulten i kolven, vilket innebär att ringlanden blir smalare. Funkar bra på en sugis. Men det finns hopp. Någon kanske kommer ihåg V8:an som Appelgren byggde åt Spoilernytt. Där satt kolvbultarna innanför oljeringen. Det kanske vore värt att prova i en Monster Turbo Volvo på 2,9 liter och 900 hästar. Håller blocket? Hmm... Pröva, nån måste ju vara först
/Mattias
Sörlänning