Skillnad?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Robery
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 02, 2003 12:07 am
Kontakt:

Skillnad?

Inlägg av Robery »

Skiljer sig botten delen på en vanlig B230 och B230 Ft?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

finns ju 2 olika motorer, före & efter 89
skillnaden mellan dessa är vevstakar & vevarna
turbomotorerna har ju dessutom lågkompkolvar tror ja men är dock inte säker, kan vara plana, det är iaf inte samma fabrikat i turbo som sug är ja rätt säker på, sen tror ja det är speciella vevstakar till dom nyaste turbomotorerna.. sedan har endel motorer extra oljekanaler för bättre kylning av kolvarna osv.. finns säkert mer som skilljer
Robery
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 02, 2003 12:07 am
Kontakt:

Inlägg av Robery »

Det är en 92.Jag tänkte om man kan ta en B230 bottendel och sätta i grejer från turbomotern,vev,stakar och kolvar?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du tar från en ny turbomotor efter 89 så går det nog alldeles utmärkt, det du förlorar är ju den speciella oljekylningen av kolvarna, men den ger även mer bellastning på rörliga massan = mindre effekt.. sen e d la lite småsaker som skiljer bara
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

larsat skrev:om du tar från en ny turbomotor efter 89 så går det nog alldeles utmärkt, det du förlorar är ju den speciella oljekylningen av kolvarna, men den ger även mer bellastning på rörliga massan = mindre effekt.. sen e d la lite småsaker som skiljer bara
Hej!

Mindre effekt med oljekyl på kolvarna? Tror snarare det ger med effekt med än utan..

Mvh Ante
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det ger ju knappast mer effekt själva kylningen isig, oljestrålarna bromsar ju upp dom rörliga delarna, sen kanske man kan ladda mer iom att kolvarna kyls bättre
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

En fråga!

Inlägg av Peter B »

oljestrålarna bromsar ju upp dom rörliga delarna
Du skojar va!?
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

varför tror du d? visst ja kan mycket väl ha fel men på sugmotorer brukar dom plugga dessa kanaler, och den enda anledningen till att man skulle göra så är väll att det ger mer motstånd?
oljan i tråget och som vevstakarna "klyver" ger ju massa motstånd på vevaxeln, polarns motor var i princip oljetorr när vi åkte hem från vallåkra förra sommarn, den gick bra som fan och ändå är det bara en vanlig B23A med k-kam men det märktes skillnad kan jag lova.. tänk då på en motor med dubbla eller tredubbla effekten, klart man inte ska köra utan olja, det var av misstag såklart, som tur var höll den fint
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inte hinkvis med olja direkt...

Inlägg av Peter B »

Det är helt olika kvantiteter du talar om. Det är flera liter olja i tråget som "ibland" ska flyttas av vevaxlen, det rör dig om nån centiliter olja som kolvkylningen kastar mot kolven. Effekten av rörelseenergin hos oljan i kolvkylningen är knappast mätbar på en dyno! Kolvtoppen är den varmaste delen i förbränningsrummet, får du ner temeraturen på den kan du ha högre kompression och magrare bränsleblandning eftersom att knackkänsligheten sänks och då får man mer effekt. Det finns en anledning till att de högst presterande sugmotorerna på marknaden har kolvkylning, tex Hondas B-serie Vtec motorer.

Att plugga dessa kanaler kan ha någon förtjänst på en given motor, men knappast som ett generellt råd. Sen ska du veta att det finns många som inte har läst på tillräkligt...
Senast redigerad av Peter B den sön jan 11, 2004 5:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har tuffare bil än du.
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

olja

Inlägg av Martin »

oljan i tråget och som vevstakarna "klyver" ger ju massa motstånd på vevaxeln, polarns motor var i princip oljetorr när vi åkte hem från vallåkra förra sommarn, den gick bra som fan och ändå är det bara en vanlig B23A med k-kam men det märktes skillnad kan jag lova.. tänk då på en motor med dubbla eller tredubbla effekten, klart man inte ska köra utan olja, det var av misstag såklart, som tur var höll den fint


Det låter konstigt att motorn gick bättre utan olja. Särskilt för en som vet hur en motor ser ut inuti och inser att vevaxeln inte kommer i kontakt med oljan som ligger i tråget vid normal körning...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok då vet jag, men nu var ju frågan om han kan flytta grejjorna till ett sugblock, efter kompen antagligen blir samma osv så blir nog effekten ungefär densamma risken är ju isåfall att kompen blir för hög iom att kolvarna kyls sämre i detta blocket.. men det ligger nog inte i riskzon? ev. skulla man ju kunna svarva av kolvarna för att få lägre komp, endel gör ju så, är det urgröpta kolvar eller plana? för det är väll 16V topp på endel motorer, är det isåfall urfrästa ventilhål i kolvarna orginal eller hur ser dom ut?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Martin ? jag vet hur motorerna ser ut och jag tycker inte det är något konstigt, menar du att oljetråget rymmer 3,75 liter olja eller vad? du får nog ta en titt på ett tråg igen isåfall.. :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kom på att stickan går ju ner i tråget så oljenivån borde vara strax under veven, men förstår inte hur 3,75 liter får plats i tråget, ser inte så stort ut och det förklarar ju inte heller varför bilen gick bättre isåfall.. :oops:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Varför ska du sitta å gissa på frågor då du inte vet nåt? Försök hålla dig lite lugnare...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om killen vill ha min hjälp hellre än ingen så får han det, och jag skrev vad jag var osäker på?
vad gäller det senare kom ja på att stickan går ner i tråget men eftersom polarns motor gick bra mycket bättre med lite olja i än med normalt är den enda vettiga föklaringen (förutom något otroligt) att oljan inte längre skvätte upp på vevaxel och stakar nerifrån i samma omfattning och inte bromsade rotationen.. men kom gärna med andra förklaringar! att oljan skulle ligga still så mycke tror ja inte på trots skvalpväggar och vad menas med normalkörning?! tror inte att folk skulle lägga tid på utformningen av vevstakar för att bättre skära olja om det inte hade stor betydelse
hade jag haft ett b23 tråg hemma hade jag mätt volymen för länge sen, och kommer oxå göra så så snart ja ska byta oljepump på b21an
kan hålla mig lugn men då hade jag inte fått veta det jag lärt mig i denna tråd eller hur och trodde forumet var till för att utväxla kunskap :evil:
Skriv svar