Skillnad?
Skillnad?
Skiljer sig botten delen på en vanlig B230 och B230 Ft?
finns ju 2 olika motorer, före & efter 89
skillnaden mellan dessa är vevstakar & vevarna
turbomotorerna har ju dessutom lågkompkolvar tror ja men är dock inte säker, kan vara plana, det är iaf inte samma fabrikat i turbo som sug är ja rätt säker på, sen tror ja det är speciella vevstakar till dom nyaste turbomotorerna.. sedan har endel motorer extra oljekanaler för bättre kylning av kolvarna osv.. finns säkert mer som skilljer
skillnaden mellan dessa är vevstakar & vevarna
turbomotorerna har ju dessutom lågkompkolvar tror ja men är dock inte säker, kan vara plana, det är iaf inte samma fabrikat i turbo som sug är ja rätt säker på, sen tror ja det är speciella vevstakar till dom nyaste turbomotorerna.. sedan har endel motorer extra oljekanaler för bättre kylning av kolvarna osv.. finns säkert mer som skilljer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!larsat skrev:om du tar från en ny turbomotor efter 89 så går det nog alldeles utmärkt, det du förlorar är ju den speciella oljekylningen av kolvarna, men den ger även mer bellastning på rörliga massan = mindre effekt.. sen e d la lite småsaker som skiljer bara
Mindre effekt med oljekyl på kolvarna? Tror snarare det ger med effekt med än utan..
Mvh Ante
varför tror du d? visst ja kan mycket väl ha fel men på sugmotorer brukar dom plugga dessa kanaler, och den enda anledningen till att man skulle göra så är väll att det ger mer motstånd?
oljan i tråget och som vevstakarna "klyver" ger ju massa motstånd på vevaxeln, polarns motor var i princip oljetorr när vi åkte hem från vallåkra förra sommarn, den gick bra som fan och ändå är det bara en vanlig B23A med k-kam men det märktes skillnad kan jag lova.. tänk då på en motor med dubbla eller tredubbla effekten, klart man inte ska köra utan olja, det var av misstag såklart, som tur var höll den fint
oljan i tråget och som vevstakarna "klyver" ger ju massa motstånd på vevaxeln, polarns motor var i princip oljetorr när vi åkte hem från vallåkra förra sommarn, den gick bra som fan och ändå är det bara en vanlig B23A med k-kam men det märktes skillnad kan jag lova.. tänk då på en motor med dubbla eller tredubbla effekten, klart man inte ska köra utan olja, det var av misstag såklart, som tur var höll den fint
Inte hinkvis med olja direkt...
Det är helt olika kvantiteter du talar om. Det är flera liter olja i tråget som "ibland" ska flyttas av vevaxlen, det rör dig om nån centiliter olja som kolvkylningen kastar mot kolven. Effekten av rörelseenergin hos oljan i kolvkylningen är knappast mätbar på en dyno! Kolvtoppen är den varmaste delen i förbränningsrummet, får du ner temeraturen på den kan du ha högre kompression och magrare bränsleblandning eftersom att knackkänsligheten sänks och då får man mer effekt. Det finns en anledning till att de högst presterande sugmotorerna på marknaden har kolvkylning, tex Hondas B-serie Vtec motorer.
Att plugga dessa kanaler kan ha någon förtjänst på en given motor, men knappast som ett generellt råd. Sen ska du veta att det finns många som inte har läst på tillräkligt...
Att plugga dessa kanaler kan ha någon förtjänst på en given motor, men knappast som ett generellt råd. Sen ska du veta att det finns många som inte har läst på tillräkligt...
Senast redigerad av Peter B den sön jan 11, 2004 5:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har tuffare bil än du.
olja
oljan i tråget och som vevstakarna "klyver" ger ju massa motstånd på vevaxeln, polarns motor var i princip oljetorr när vi åkte hem från vallåkra förra sommarn, den gick bra som fan och ändå är det bara en vanlig B23A med k-kam men det märktes skillnad kan jag lova.. tänk då på en motor med dubbla eller tredubbla effekten, klart man inte ska köra utan olja, det var av misstag såklart, som tur var höll den fint
Det låter konstigt att motorn gick bättre utan olja. Särskilt för en som vet hur en motor ser ut inuti och inser att vevaxeln inte kommer i kontakt med oljan som ligger i tråget vid normal körning...
ok då vet jag, men nu var ju frågan om han kan flytta grejjorna till ett sugblock, efter kompen antagligen blir samma osv så blir nog effekten ungefär densamma risken är ju isåfall att kompen blir för hög iom att kolvarna kyls sämre i detta blocket.. men det ligger nog inte i riskzon? ev. skulla man ju kunna svarva av kolvarna för att få lägre komp, endel gör ju så, är det urgröpta kolvar eller plana? för det är väll 16V topp på endel motorer, är det isåfall urfrästa ventilhål i kolvarna orginal eller hur ser dom ut?
om killen vill ha min hjälp hellre än ingen så får han det, och jag skrev vad jag var osäker på?
vad gäller det senare kom ja på att stickan går ner i tråget men eftersom polarns motor gick bra mycket bättre med lite olja i än med normalt är den enda vettiga föklaringen (förutom något otroligt) att oljan inte längre skvätte upp på vevaxel och stakar nerifrån i samma omfattning och inte bromsade rotationen.. men kom gärna med andra förklaringar! att oljan skulle ligga still så mycke tror ja inte på trots skvalpväggar och vad menas med normalkörning?! tror inte att folk skulle lägga tid på utformningen av vevstakar för att bättre skära olja om det inte hade stor betydelse
hade jag haft ett b23 tråg hemma hade jag mätt volymen för länge sen, och kommer oxå göra så så snart ja ska byta oljepump på b21an
kan hålla mig lugn men då hade jag inte fått veta det jag lärt mig i denna tråd eller hur och trodde forumet var till för att utväxla kunskap
vad gäller det senare kom ja på att stickan går ner i tråget men eftersom polarns motor gick bra mycket bättre med lite olja i än med normalt är den enda vettiga föklaringen (förutom något otroligt) att oljan inte längre skvätte upp på vevaxel och stakar nerifrån i samma omfattning och inte bromsade rotationen.. men kom gärna med andra förklaringar! att oljan skulle ligga still så mycke tror ja inte på trots skvalpväggar och vad menas med normalkörning?! tror inte att folk skulle lägga tid på utformningen av vevstakar för att bättre skära olja om det inte hade stor betydelse
hade jag haft ett b23 tråg hemma hade jag mätt volymen för länge sen, och kommer oxå göra så så snart ja ska byta oljepump på b21an
kan hålla mig lugn men då hade jag inte fått veta det jag lärt mig i denna tråd eller hur och trodde forumet var till för att utväxla kunskap