wastegate?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

wastegate?

Inlägg av larsat »

vill veta hur en sådan är uppbyggd om nån kan skriva eller rita en enkel skiss och förklara eller om det finns bilder någonstans?
grenröret blir ju ganska varmt, hur varmt?

om man skulle vilja ha ett slags spjällhus i grenröret hur skulle man kunna lösa det? jag tänkte mig ett ganska stort hål i en massiv kvadratisk järnbit, sedan en rund axel ner i hålet som i sin tur har ett hål i sig, sedan en kanal in & en kanal ut ur den massiva järnbiten, så när man vrider på den runda axeln öppnar sig/stänger sig hålet för kanalen som då går rakt igenom när det är öppet.. sedan skulle man kunna ta en selenoid från en startmotor och låta den vrida axeln via elpulser.. sedan för att slippa avgasläckage då axeln går ut utanför grenröret bygger man in allt i en litet hus och sätter packning mellan huset & spjällhuset.. problem som kan uppstå är väll om axeln kärvar pga trycken i grenröret, tänkte då svarva en "spets" på axeln och en motsvarande nersjunkning i den massiva biten så den snurrar lättare..
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

vad ska detta "spjällhus" vara bra för?? förstår inte alls... :?
Bild
Lassarett
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre nov 14, 2003 11:58 am

Ventilerad

Inlägg av Lassarett »

:evil: Nu för att vi ska göra det så lätt som möjligt så säger vi bara så här.... Köp en Wastegate istället, varför rappla med en dålig lösnign när SAAB har en så bra lösning på detta som infördes redan på 1970-talet. :)

Jag håller med dig Sandström... det låter skitkonstigt... så jag fårstår din frågeställning.
He je int lönt å förklara för dom som int begrip
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

spjällhuset har ingenting med wastegatar att göra, vill veta hur wastegaten fungerar, själva spjällhuset var mer en bifråga, den är till för att öppna mellan grenrören som finns förklarat i en annan tråd när man kör med biturbo.. en enklare lösning, mycket mindre nogrann
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ingen som kan göra en enkel skiss och förklara hur en wastegate funkar?
anledningen till att tanken på spjällhus kom är att ja e inte så sugen på att lägga 2000 spänn på en wastegate när den inte ska fungera som wastegate utan bara öppna mellan 2 rör, men är det enda läsningen så visst.. det är ju höga temperaturer.. kanske det enda som funkar..
borde ju finnas ritningar på saabs wastar om inte annat
Skriv svar