Tacksam för tips!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jimmy skrev: Dom i B23ET är väll halvsmidda
Vem började med det här uttrycket? halvsmidda? Vad skulle det innebära? b23et kolvar är smidda!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Förlåt för att jag snor tråden lite =) men jag har aldrig hittat vart denna teori hörna är :D är sugen på att läsa lite innan man börjar bygga nått =)

/Minos
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolla under artiklar på Sävar Turbo Siten : http://www.savarturbo.se/
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

tack så mkt =)
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

phredde skrev:
Jimmy skrev: Dom i B23ET är väll halvsmidda
Vem började med det här uttrycket? halvsmidda? Vad skulle det innebära? b23et kolvar är smidda!

Jag har bara hört det ryktet lite här och där!....men men...Varför snor du min tråd för minos?? :evil:
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

[b]Halvsmidda?[/b]

Inlägg av Peter B »

Jag gissar att det är hypereutectic kolvar som det fiskas efter!
Fördelarna med denna typ av kolv är att den tål värme och tryck bättre än en vanlig gjuten kolv och kan produceras billigare än en smidd. En smidd kolv expanderar mer än en gjuten så man måste ha större kolvspel vilket leder till kolvslammer och större slitage. Detta är anledningen till att smidda kolvar sällan finns i produktions motorer. Näckdelarna då? Jo skilladen mellan en hypereutectic kolv och en vanlig gjuten är legeringen, hypereutectic kolven har en alu legering med hög andel kisel. Detta leder till att den blir skörare (kisel gör man ju glas av...), följdaktligen så blir dom mindre lämpade där knack förekommer.
Hypereutectic egentligen bara ett "större" ord för gjuten för det är presis vad hyper kolven är!
Jag har tuffare bil än du.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Ok..Vi lämnar det...Men Ett 940grenrör och ett 19T det räcker väll till mitt behov??
Skriv svar