lämplig kam te b230 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av Xuri »

tjosvejs!

har lite planer på viss ombyggnad nu och undrar nu vilken kamaxel som hade funkat bäst.

De blir ju en kompromiss av allt men så brett register som möjligt.
behöver inte vara världens bästa bottendrag men inte världens högsta toppeffekt heller, gärna bra me klös mellan säg 3500-7000rpm, hade jag haft en effekt på säg 400 häst å 5++nm hade jag nog varit glad sommarn ut. kör i dagsläget med runt 300hk/450nm
de blir la en daily driver när jag e klar med den.

Kammarna som jag har å välja på i dagsläget kan väl tilläggas är H,K,T,A,V, Kg2t


motor config
b230FK, 8:1 komp
portad 531 topp
dan gyldmark grenrör, 2-30cm korta rör. ej pulssplitt (http://www.garaget.org/?car=34939&image=1745889 bild på grenröret)
hx40, 14 avgashus med pulssplitt. 56/65 in/ut
Megasquirt 1 v3. Msd6a + blaster
98 oktan. eventuellt e85.


Kom med förslag :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av Dennis Öhman »

sälj alla kammar och köp en uniflo phase 2 turbo eller enems v16/k15 turbo kammar.. :hihi:
Dänniz 073-8447664
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

jag hadde 408hk med k-kam på 98okt 1.3bar, på stald 2.2mm lyft på 4.an i TDC.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

tosk skrev:jag hadde 408hk med k-kam på 98okt 1.3bar, på stald 2.2mm lyft på 4.an i TDC.
hur var registret å med vad för snurra ?

körde K-kam förra sommarn å hade bra register.

stod på orginal märkningarna å de var ingan kostigheter å köra på 5an i 50 knyck..

nu snackar vi dock om betydligt manliga snurra :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Jag antar att det är okej och tar för mig av tråden och ställer en nybörjarfråga.

Med ställbart kamdrev, kan man gå några millimeter framåt/bakåt på måfå, eller mäta upp och få det lite vassare, eller är det helt lönlöst på originalkammar?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

Xuri skrev:
tosk skrev:jag hadde 408hk med k-kam på 98okt 1.3bar, på stald 2.2mm lyft på 4.an i TDC.
hur var registret å med vad för snurra ?

körde K-kam förra sommarn å hade bra register.

stod på orginal märkningarna å de var ingan kostigheter å köra på 5an i 50 knyck..

nu snackar vi dock om betydligt manliga snurra :)
Registeret var bra som attan, fult tryck vid 3700rpm å drog hela vegen tils 7000rpm. 408hk 572nm :)

turbon va kina turbo t3/t04e med 0.63 eksos hus 50-55mm inn tror jag kommer inte i håg, skulle nog hatt 0.82 eksos hus men d funkade som fan :)

motor spek och bilder :)

B23ET blokk 96mm borr
Smidde wiseco kolvar på mål
H-stakar
Balansert veiv, svinghjul/trykk plate å reimhjul
kolvar och stakar er vektjustert
Stiftet svinghjul
531 topp med 38/44 ventiler, portet
K-kam med catcams just.kamdrev (må til på en K-kam hehe)
Dubbla ventilfjærer
Cometic MLS topp pakning
ARP studs
Custum grenrør
Kina turbo T3/T04E (0.63 hus)
865cc dyser (simens)
Tec2 sprut

http://i33.photobucket.com/albums/d57/2 ... otor-1.jpg
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

MEN k-kamen har en tendens til at surga, min fikk turbo surge vid 1.5bar så jag ståalde ner trycket tils 1.3bar igjen, men d kan va i samband med at turbon va liten også ;)
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

tosk skrev:MEN k-kamen har en tendens til at surga, min fikk turbo surge vid 1.5bar så jag ståalde ner trycket tils 1.3bar igjen, men d kan va i samband med at turbon va liten også ;)
jag kör kines t3/t4 nu och har problem med surge därför som jag väljer å uppgradera.

etter 1.5 bar så slocknar motorn helt och de är lite segt :(

0.63 ar eksos bruker jeg.

58 in / 56 ut trur jeg de er nÅ
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

var ute ikväll å provkörde lite :)

med 1 bar går kärran riktigt bra.
nästan bättre respons nu än med kina snurran på.

men avgastempen var nog jävla hög. iofs lindat grenrör+avgashus+downpipe men de man ser av kollektorn var riktigt rött å då hade jag kört lugnt nån km...

känns som man eldar lite för kråkorna kanske.
Jens Hedlund.
Poffs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 05, 2006 11:10 pm

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av Poffs »

Hej. Åker B23ET med Jetronic lh2.4
Portat 405 och dubbla ventilfjädrar åker v-kam nu.
Portat 940 manifold med kina hybrid t3/t04e. Ar 63 avgashus.
R spridare 3"lmm malpassi linjär btr. 044 pump. Laddar 1.4 nu.
Tror det är mera att hämta.
Har stora funderingar ang prova k-kammen. Nyfiken på den.

Leser att motor "stoppar" på 1.5 bar med k kam som ni skriver.
Hur högt har ni laddad med v kammen?

V eller k kam :)
Volvo 242.79 16v turbo
Volvo 945.97 8v turbo
Volvo 855.95 T5R turbo
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av »

Det är inte kammen som gör att motorn ger sig vid 1,5 bar mer troligt surge ,för liten turbo med högt avgasmottryck eller insprutning som inte klarar mera
Poffs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 05, 2006 11:10 pm

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av Poffs »

Tack för svar. Glömde skriva att jag ochså har ställbart kam drev.
Hur blir gången på eran motor med k kammen ?
Nyfiken att prova :P
Volvo 242.79 16v turbo
Volvo 945.97 8v turbo
Volvo 855.95 T5R turbo
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av »

Den är inte mycket vassare än V kammen typ 5-6 grader och ca 0,5mm mera lyft.
Så någon jätteskillnad tror jag inte det blir men om turbon hänger med så något mera effekt på varv och något mindre innan turbon kommit igång.
Det är ju en originalkam gjord för ett register som fungerar på en svensonbil så om inget är fel ska gången vara lika lugn som på viken standardmotor som helst.
I ditt fall så bör insprutningen och kines turbon vara största strypningarna för en större effektökning.
Poffs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 05, 2006 11:10 pm

Re: lämplig kam te b230 turbo

Inlägg av Poffs »

:)
Volvo 242.79 16v turbo
Volvo 945.97 8v turbo
Volvo 855.95 T5R turbo
Skriv svar