Frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Frågor

Inlägg av Lumpan »

Hej! jag undra om jag kunde få hjälp med några frågor om mitt lilla bygge med min Turbo motor. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för grejer till den men de som jag har är insprutning, turbo och nå små grejer. Men som jag förstog en kompis så skulle man ha nån tryckskiva av nått slag så insprutningen får mer soppa när turbon börja varva mer.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har du en programmerbar insprutning med tillräckligt stora spridare ska du hålla bränsletrycket konstant! Sprutet har ingen aning om vad du har för bränsletryck, det enda den går efter är öppningstiden på spridarna och räknar med att mängden bränsle står i direkt proportion till öppningstiden för spridarna.

Ändrar du bränsletrycket lurar du sprutet och du tappar kontroll över bränslemängden, iof så går motorn med fetare blandning då vilket kan vara bra för att undvika detonation vid höga laddtryck. Men det är fel sätt att angripa problemet, detonation beror (inte bara) på för lite bränsle vilket innebär att du måste öka öppningstiden på spridarna, och är spridarna för små = skaffa större.

Men om det är nån gammal typ av mekanisk insprutning du pratar om så är mina råd värdelösa, sånt vet jag inte mycket om annat än att jag inte skulle ha ett sånt i min bil om jag skulle köra turbo.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Hej det är ett k-jetronic så de är ju mekansikt.. Men tack ändå.
Skriv svar