ventil va tror ni?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

ventil va tror ni?

Inlägg av larsat »

har gjort en liten skiss på en ventil till grenröret, tanken är att när laddtryck byggs upp så lyfts kolven, sedan kan man justera med olika hårda fjädrar för att få det funka hade ja tänkt, den ska inte se ut exakt sådär så ni behöver ju inte tracka ner på utformningen allt för mycket ;)
blir nog iaf bäst om ja har "tätt" mot den smala axeln såsom på bilden så inte avgaserna går upp där, men frågan är om det kommer bli högt tryck ändå om avgaserna smiter mellan axel & hålet i grenröret för då lyfts antagligen kolven..
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Du måste väll ha ett luftutsläpp i toppen på ventilen. Annars kommer kolven läcka lite tills det är sama tryck på båda sidor. Då stänger ventilen igen. Eller så bildas det övertryck bakom kolven vilket gör att den inte öppnar alls.

Lättast är om du gör som Andra. Använder en standard avgasventil som fasningen åt andra hållet mot vad du har. sen sätter du fjäder på andra sidan och låter ventilen gå nedåt..

Ett membran är också bra för att slippa lekage.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"Lättast är om du gör som Andra. Använder en standard avgasventil som fasningen åt andra hållet mot vad du har. sen sätter du fjäder på andra sidan och låter ventilen gå nedåt.. "
jo så kan man ju göra!
vet inte hur detta med membranen ser ut, kan du förklara eller visa bilder/skisser?!
vore schyst, mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

joas sanström "zeke varj) har ett liknande systen i amazonen dar en 60mm ventil öppnar i collektorn.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hur fungerar hans ventil då? vet ju inte hur en vanlig wastegate är uppbyggd, ingen som har nån bra skiss?
jag skulle ju ev. kunna använda tryckklockan från en vanlig turbo med inbyggd waste till att dra upp ventilen styrt med laddtrycket som vanligt.. är det en bra ide? det är ju bara ta från en trasig turbo
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

UPP :!:
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Inlägg av Tudor »

Använd en gammal mekanisk bensinpump som membran...(!)

http://www.ele.tut.fi/~vvieri/ewstg.htm
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tackar för länken! har du nå fler bra om wastegates?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Bild
om man ska bygga en waste sådär kommer man ju få ett läckage inom ringen, men det kanske är försumbart litet? spelar ju ingen roll när man wastar men jag ska ju bara ha ventilen till att öppna mellan grenrören och axeln måste ju ut genom grenröret nånstans.. :?: :oops:

kan man använda mekaniska bränslepumpen från volvomotorerna? brukar inte ni i sävar använda en strombergförgasare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stromberg huset andvänds till blow off ventilen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok men har ni ingen erfarenhet av egna wastegates?
va tror du om läckaget mellan röret och axeln? handlar ju om tiondels millimetrar, kanske är försumbart? :roll:
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Inlägg av Tudor »

Med avgasventil och tillhörande ventilstyrning i bra skick så blir det ungefär lika tätt som vid avgasventilerna i din topp.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hehe jo jag förstår det, men kan inte så mycket om sånt här så vet inte hur ventilstyrningarna ser ut! :oops: vart får man tag i en sådan?
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Inlägg av Tudor »

Bild
Så här kan en ventilstyrning se ut, finns hos reservdelshandlare och motorrenoverare som säljer delar till den typ av bil som du väljer att ta avgasventilen ifrån. Det är alltså den delen du ringat in på bilden.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

verkar ju inte va nå större problem kvar då förutom vilken mekanisk bensinpump man ska ta, om man inte ska köra med en selenoid, men kan vara lite dumt att inte styra med laddtryck tycker jag och att blanda laddtryck med en selenoid vetifan :/
blir väll till att köra med en större volvoventil typ tror ja..
tack för all hjälp iaf! :D
Skriv svar