ventil va tror ni?
ventil va tror ni?
har gjort en liten skiss på en ventil till grenröret, tanken är att när laddtryck byggs upp så lyfts kolven, sedan kan man justera med olika hårda fjädrar för att få det funka hade ja tänkt, den ska inte se ut exakt sådär så ni behöver ju inte tracka ner på utformningen allt för mycket
blir nog iaf bäst om ja har "tätt" mot den smala axeln såsom på bilden så inte avgaserna går upp där, men frågan är om det kommer bli högt tryck ändå om avgaserna smiter mellan axel & hålet i grenröret för då lyfts antagligen kolven..
blir nog iaf bäst om ja har "tätt" mot den smala axeln såsom på bilden så inte avgaserna går upp där, men frågan är om det kommer bli högt tryck ändå om avgaserna smiter mellan axel & hålet i grenröret för då lyfts antagligen kolven..
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Du måste väll ha ett luftutsläpp i toppen på ventilen. Annars kommer kolven läcka lite tills det är sama tryck på båda sidor. Då stänger ventilen igen. Eller så bildas det övertryck bakom kolven vilket gör att den inte öppnar alls.
Lättast är om du gör som Andra. Använder en standard avgasventil som fasningen åt andra hållet mot vad du har. sen sätter du fjäder på andra sidan och låter ventilen gå nedåt..
Ett membran är också bra för att slippa lekage.
Lättast är om du gör som Andra. Använder en standard avgasventil som fasningen åt andra hållet mot vad du har. sen sätter du fjäder på andra sidan och låter ventilen gå nedåt..
Ett membran är också bra för att slippa lekage.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
"Lättast är om du gör som Andra. Använder en standard avgasventil som fasningen åt andra hållet mot vad du har. sen sätter du fjäder på andra sidan och låter ventilen gå nedåt.. "
jo så kan man ju göra!
vet inte hur detta med membranen ser ut, kan du förklara eller visa bilder/skisser?!
vore schyst, mvh
jo så kan man ju göra!
vet inte hur detta med membranen ser ut, kan du förklara eller visa bilder/skisser?!
vore schyst, mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
joas sanström "zeke varj) har ett liknande systen i amazonen dar en 60mm ventil öppnar i collektorn.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
hur fungerar hans ventil då? vet ju inte hur en vanlig wastegate är uppbyggd, ingen som har nån bra skiss?
jag skulle ju ev. kunna använda tryckklockan från en vanlig turbo med inbyggd waste till att dra upp ventilen styrt med laddtrycket som vanligt.. är det en bra ide? det är ju bara ta från en trasig turbo
jag skulle ju ev. kunna använda tryckklockan från en vanlig turbo med inbyggd waste till att dra upp ventilen styrt med laddtrycket som vanligt.. är det en bra ide? det är ju bara ta från en trasig turbo
om man ska bygga en waste sådär kommer man ju få ett läckage inom ringen, men det kanske är försumbart litet? spelar ju ingen roll när man wastar men jag ska ju bara ha ventilen till att öppna mellan grenrören och axeln måste ju ut genom grenröret nånstans..
kan man använda mekaniska bränslepumpen från volvomotorerna? brukar inte ni i sävar använda en strombergförgasare?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
stromberg huset andvänds till blow off ventilen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
verkar ju inte va nå större problem kvar då förutom vilken mekanisk bensinpump man ska ta, om man inte ska köra med en selenoid, men kan vara lite dumt att inte styra med laddtryck tycker jag och att blanda laddtryck med en selenoid vetifan :/
blir väll till att köra med en större volvoventil typ tror ja..
tack för all hjälp iaf!
blir väll till att köra med en större volvoventil typ tror ja..
tack för all hjälp iaf!