142-74

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
meister
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 18, 2004 10:51 am

142-74

Inlägg av meister »

Hej! Är det någon som vet vad man kan regga en 142:a-74 med för motor? B21et , B23et , eller vad kan man använda?
Vad är det som gäller angående hk och vridmoment?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Spana in den här sidan "Besiktningshjälp?"
http://w1.910.telia.com/~u91016237/
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

Hej! Kollade det där för en tid sedan med SFRO (Sveriges Fordonsbyggares RiksOrganisation) och bilprovningen, men minns inte allt. I mitt fall ska jag bygga om en amazon med helt ny drivlina, komplett från en 240 et. Jag måste anmäla mig till SFRO och besikta zonken som ombyggt fordon enligt nya regler som trädde i kraft någon gång i våras(kostar 3000kr). Med det protokollet i näven får bilprovningen då endast besikta bilens andra saker som trafiksäkerhet etc samt omtypning. Vad som gäller om du bara ska byta motor är jag lite osäker på, skulle tro att det är lika där. Angående effekter finns det tabeller som anger effekt och vrid orginal och vid olika modifieringar. Sök telnr till SFRO på nätet och kolla vad som gäller vid motorbyte, antalet hk & vrid. Hoppas att det löser sig.

mvh
Brinken
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har pratat en del med Gustaf som har sidan jag länkade till ovan. Han är besiktningsman åt SFRO och kan säkert svara på alla frågor.. ditt bygge ska helt klart gå att genomföra. Det är bara detaljerna som är svåra, det vill säga: Vad måste bilen uppfylla för att gå genom besiktningen?

Gustaf kallar sig "therealpinto" på de svenska motorforum jag sett honom på, bl.a. så har jag sett till honom på TPC, AutoPower och Zatzy där han bidragit med sin kunskap i just dom här frågorna. Så om du läser på lite på de forumen så kanske du hittar svaren eller iaf vägledning.
(Edit: therealpinto dök just upp på det här forumet också!)
Här är länkar till forumen och de mest relevanta trådarna:

Hur du kommer igenom SBP med bytt motor
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=21891
Helt klart bästa läsningen, finns mycket annat intressant i FAQ-avdelningen på TPC.

FAQ: Konsten att turbokonvertera (och trimma mer)
http://forum.zatzy.com/showthread.php?threadid=133795
Här har Gustaf två bra inlägg som ger bra vägledning, det är samma information som finns på TPC.

Man kan säga så här.. om du bara tänkte stoppa i en original-turbo-motor i bilen så ska det inte vara några problem för då kan SBP kolla upp att effekten inte överstiger vad Volvo tycker är ok, men även om Volvo tycker att effekten är ok så kan det krävas uppgraderade bromsar och liknande. Har du tänkt bygga om motorn så att den inte är i originalskick och den därmed också har mer effekt/vrid än vad Volvo godkänner så är det bättre att du gör en SFRO-besiktning så att bilen räknas som ombyggt fordon, då är det upp till SFRO att tycka att bromsarna och annat håller måttet. Och framför allt så gäller då 15kW/100kg som maxeffekt.

140-seriens värsta motor var B20E på hiskeliga 124hp/91kW (fanns endast i kombi och Grand Luxe). Den effekt man kan stoppa i bilen om man räknar den som ombyggt fordon är 190.5kW (räknat på 1270kg tj.vikt), mer än dubbelt så mycket som värsta originalbilarna hade :)
Jag tror jag ska höra med SBP vad dom tror.. ska skicka ett välformulerat brev. Återkommer till forumet när jag får svar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hans-Olov på SBPs kundtjänst hade det enkla svaret:
Den högsta motoreffekt samt vridmoment för fordonet är 132kW/DIN samt 215,8Nm/DIN. Speciella villkor enligt Volvo är speciella bromsklotsar, bromsband, stötdämpare och fjädrar samt hårdare gummi för bakvagnens länkarmar.
Men jag vill ha information direkt från Volvo tror jag, det där med bromsband låter lite suspekt då det är skivor runt om på en 140-serien. Kan dom mena parkeringsbromsen? Eller så har jag missförstått det, man kan aldrig allt.
Skriv svar