info om 16V toppen?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

info om 16V toppen?

Inlägg av larsat »

undrar hur långt under blockplanet ventilerna sticker när dom inte är nertryckta av kammen så att säga.. så man vet hur mycket man skall plana kolvarna :?:
mvh
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

det beror ju på kammar och kaminställning hur mycket de sticker ner ner kolven är i topp.... det mätar man ju fram ju, inga problem.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo men ja vill veta ungefär vilka mått det handlar om, och det är tänkt att köra med GLT kammar till att börja med, sedan kan man ju alltid justera lite med topplockspackningens tjocklek byta mellan 1,2 till 1,5 ex. så någon som vet hur mycket det är på en standard GLT topp?
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

är det inte bara att mäta när du har toppen i stället för att fråga om massa konstiga grejor som vanligt folk tar reda på själv genom ett skjutmått
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Matte sjö skrev:är det inte bara att mäta när du har toppen i stället för att fråga om massa konstiga grejor som vanligt folk tar reda på själv genom ett skjutmått
EXAKT ! bygg ihop nåt nu istället för att spekulera om allt mellan himmel och jord.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Flinta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:46 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Flinta »

EXAKT ! bygg ihop nåt nu istället för att spekulera om allt mellan himmel och jord.[/quote]

vadå tycker du lassat spekulerar mycket :lol: :idea:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu blir ja fan förbannad! om ni inte ska ta & svara på frågan så kan ni fan hålla käften om jag hade en topp så kunde ja gå & mäta men nu har ja inte det så därför la ja in tråden här och jag visste redan att du inte kunde svaret phredde eftersom jag redan frågat dig 2 ggr
det har jävligt stor betydelse eftersom jag har att välja mellan 2 olika kolvar och därför vill jag veta ett mått innan jag beställer kanske, är för mig ganska självklart, men om du nu har en topp & ett skjutmått matte sjö så kan du ju mäta åt mig som en VANLIG människa skulle göra för att hjälpa en annan, snacka om jävla skitsnack här :evil:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

nöjd med svaren du fick över icq?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Kanske ska läsa på lite

Inlägg av Peter B »

Larsat, till att börja med; hur har du tänkt när du ställde din fråga?
undrar hur långt under blockplanet ventilerna sticker när dom inte är nertryckta av kammen så att säga.. så man vet hur mycket man skall plana kolvarna
mvh
Ska du låta kolvarna avgöra kompressionen? Så kan man inte resonera, jag tror inte att du vet hur ett förbränningsrum ser ut, tyvärr.

Frågan är faktiskt så bakvänd att phredde svarade på en annan mer relevant!

Så det ligger något i bla phreddes komentar...
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Nu tar vi och taggar ner några watt!!

Inlägg av Fredrik Andersson »

Det är klart att man ska ställa frågor om saker man inte vet... men man kan göra det på bättre sätt och inte komma med påståenden och vrickade teorier och sen bli arg när folk klankar ner på det.. utan då kan man rätta sig istället och omformulera frågan så att den får en betydelse.

Annars så finns ju den här länken http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=larsat
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Flinta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:46 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Flinta »

:shock: :shock: :?:
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Re: info om 16V toppen?

Inlägg av ANorberg »

larsat skrev:undrar hur långt under blockplanet ventilerna sticker när dom inte är nertryckta av kammen så att säga.. så man vet hur mycket man skall plana kolvarna :?:
mvh
Är det en sidventilsmotor ??? Ler
Du måste nog skriva vad det är för märke på toppen tex volvo ventilstorlekar komphöjder på kolv, packnings tjocklekar vevstaksförhållande kolvbultsförskutningar kamprofiler höjd på sätet förhållande till packningsyta osv osv. det är många parametrar om det är en trimmad motor...Är den? eller orginal. Om du ska åka turbo med en lägre kompression... välj en lägre kolv kanske. Du kan kanske decka plocket sen till rätt höjd om det misstämmer. Personligen skulle jag nog välja att mäta och kolla frigång om jag inte visste så mycket om motorn. Kanske med orginal kolvar man kan grundmäta o sen räkna på hur de nya ska se ut... Vad vet jag ...??? Hoppas för allt i världen att du inte tänkt bygga en motor med hjälp av info som alla skriver här...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

snackade med phredde på icq så problemet är löst, det är klart man inte kan svara om man inte förstår frågan, kunde ju skrivit att det gällde volvos 16V topp till gjutjärnsmotorn, men nu har jag fått svaret som sagt vilket är att det åtminstone räcker med 3-4mm klämspalt och jag borde hamna neråt 3,7mm åtminstone med kolvarna jag funderar på ev. ytterligare något mindre..
hade det däremot varit 2mm hade det nog inte blivit bra & varför ska ja då fundera på att beställa kolvar om det är till ingen nytta?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

3-4mm klämspalt hade jag inte... det är nog mer tror jag... men 3-4mm ner i loppet vänder kolvarna.. och minns inte hur mycke frigång jag har så det är nog bäst mäta upp en topp.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

just det, jag räknade fel, ner till 2,5 kan jag ha!! så det är inga problem!!
Skriv svar