Turbokonvertera B20A Vad göra?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Turbokonvertera B20A Vad göra?

Inlägg av C Upp »

Hejsan. Jag funderar på att turbokonvertera min B20A-motor som sitter i min 142:a årsmodell -72. Förgasarturbo såklart. Jag vill veta vad jag behöver och behöver göra. Jag har redan införskaffat turboaggregat, turboförgasare (till B21 i och för sig men det borde gå att svetsa om gasreglaget på insuget, inte sant) med plenumkammare, avgasgrenrörsböj för att få upp avgaserna till turbon, Intercooler (SAAB X-flow med alu-gavlar), oljetråg med returrör...
Vad jag behöver veta är vad jag MÅSTE göra med motorn och vad jag SKULLE BEHÖVA göra för att det skulle hålla en längre tid.

Jag vet att jag behöver en elbränslepump och en soppatrycksregulator. Behöver jag en Cache-tank? BEHÖVER jag smidda kolvar eller håller standard om jag inte laddar så mycket? Hur mycket vågar jag ladda på standardkolvarna? Borde jag borra upp den och sätta i B21ET-kolvar?

Jag har en Volvo R-sport Fördelare till B21/23 förgasarturbosats, kan jag byta fäste på den till B20'ns och sätta dit den? blir det bättre?

Växellådan, en M40. Hur länge räcker den? 170 hästar har jag hört talas om att den viker sig vid ungefär. Nån som har erfarenhet?

Nåt annat jag behöver veta?

Alla ni som gjort detta tidigare, om ni vill får ni gärna höra av er på email: connyuppvall@hotmail.com och berätta ordentligt hur ni gjort för att få det fungerande och stabilt.

Tackar så hemskt mycket för alla svar

//Conny, Uppsala
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har en likadan bil som dig (Volvo 142, från 1972), och den ska jag sätta insprutning på (MegaSquirt). Jag har också en del begränsningar som jag vill göra mig av med.
  1. Växellådan (M40) närmar sig dödsriket över 150 hp, vad jag hört. Det är givetvis ett visst vridmoment vi talar om och det dödar väl lådan till slut. Jag ska försöka se till att oljan är fräsch och i rätt nivå så kör jag tills den rasar.
  2. Kraftigare koppling är ett måste.
  3. Bakaxeln är lite tråkig med öppen diff, jag vill hitta en lamelldiff hellre än svetsa bakaxeln.
Som ren sug-motor siktar jag mot 120-130 hp, och vad jag hört måste jag troligen plana toppen och byta till en vassare kamaxel för att nå dit, men insprutningen kommer att göra att hela registret blir lite bättre. En portning av toppen gör sitt också. Det kan hända att jag inte planar toppen för att behålla kompressionen där den är för en senare turbo-konvertering.

Jag vet inte vad originalmotorn (stakar, vev och kolvar) klarar när man börjar överladda, det finns väl inga specifika siffror heller. Om du får svar från någon som kan, säger de säkert att den tål en hel del - men se till att den hellre går fett än inte för att undvika spikning/detonation. En gissning från en som inte vet är att du med liten intercooler och vatteninsprutning kan få 200 hp utan att röra motorn, vad tror ni som vet?
Skriv svar