Ritning skrapplåt/veven B23

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av skruffse racing »

Är det någon där ute i vårat avlånga land som har just detta som jag skrev i rubriken.

Eller om någon har någon liggandes som är till salu så är det till stor hjälp också.

Spelar ingen roll vad det är för filformat kan läsa allt ifrån Acad, Inventor eller SolidWorks
http://www.skruffse.se
Bygger C30 RWD
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av 900hasse »

Bild

Bild

En sådan? Min bror skrev: "Plåten siter på B204GT och B204FT .Italien modelr tror jag det är,
på ritningen står det. kosta ca 300kr på volvo
18 3531227 1 Plåt » 3531227 B204FT, B204GT
pasar inte på B230. den är för smal men för den säkre
så klart det går med modifiering.
ska se om jag kan ta en bild på B230 och plåten."

Mvh Hans
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av skruffse racing »

Den har jag koll på men jag tänkte främst på den man skruvar emellan sump och block.

Får inte plats med den jag fick bild på tyvärr men vad bra nu har jag numret på Volvo på den tack.
http://www.skruffse.se
Bygger C30 RWD
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av Hedlund »

Är det en sån här du menar?

Bild

Just denna kommer från MPRE.se
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av skruffse racing »

Japp
Har sett denna också och har funderat på att köpa men skulle haft en ritning istället.
http://www.skruffse.se
Bygger C30 RWD
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av flobb »

vad har den där för funktion? :whistle:
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av 900hasse »

Hej
vad har den där för funktion?
"A. Graham Bell", "Four stroke performance tuning": "The windage tray and scraper strips oil off the crank and rods and prevent the low pressure area around the spinning crank from drawing oil up out of the sump", "With these modifications you can expect a further 3-4% power increse..."

Mvh Hans
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av ottoturbo »

Bild

Riktigt kit. Windage tray och teflonscraper, så man kan använda riktig tight klaring till vev.

http://crank-scrapers.com/
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av Erland Cox »

900hasse skrev:Bild

Bild

En sådan? Min bror skrev: "Plåten siter på B204GT och B204FT .Italien modelr tror jag det är,
på ritningen står det. kosta ca 300kr på volvo
18 3531227 1 Plåt » 3531227 B204FT, B204GT
pasar inte på B230. den är för smal men för den säkre
så klart det går med modifiering.
ska se om jag kan ta en bild på B230 och plåten."

Mvh Hans

Passar den i 234:a också eller saknas fästöronen? Man kan göra fästen i sumpen och bulta den uppifrån.
En sån här plåt fungerar bättre än ett nät med originalsump. För att nätet ska räcka krävs att sumpen är
stor och djup.

Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av 900hasse »

900hasse skrev:
Bild

Bild

En sådan? Min bror skrev: "Plåten siter på B204GT och B204FT .Italien modelr tror jag det är,
på ritningen står det. kosta ca 300kr på volvo
18 3531227 1 Plåt » 3531227 B204FT, B204GT
pasar inte på B230. den är för smal men för den säkre
så klart det går med modifiering.
ska se om jag kan ta en bild på B230 och plåten."

Mvh Hans



Passar den i 234:a också eller saknas fästöronen? Man kan göra fästen i sumpen och bulta den uppifrån.
En sån här plåt fungerar bättre än ett nät med originalsump. För att nätet ska räcka krävs att sumpen är
stor och djup.

Erland.
900hasse skrev:Bild

Bild

En sådan? Min bror skrev: "Plåten siter på B204GT och B204FT .Italien modelr tror jag det är,
på ritningen står det. kosta ca 300kr på volvo
18 3531227 1 Plåt » 3531227 B204FT, B204GT
pasar inte på B230. den är för smal men för den säkre
så klart det går med modifiering.
ska se om jag kan ta en bild på B230 och plåten."

Mvh Hans

Passar den i 234:a också eller saknas fästöronen? Man kan göra fästen i sumpen och bulta den uppifrån.
En sån här plåt fungerar bättre än ett nät med originalsump. För att nätet ska räcka krävs att sumpen är
stor och djup.

Erland.
Hej

Motorn på bilden är en B234 men den passar inte utan mindre modifieringar. Motorn på bilden är min brors, ska se om han kan skriva någon rad.

Mvh Hans
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av 900hasse »

http://troy.rsport.se/#home" onclick="window.open(this.href);return false;

I det översta inlägget finns det en före och efterbild

Mvh Hans
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av SevenEight »

B204 Windage tray

Bild

MPRE vevskrapa

Bild

Bortsett från att B204-plåten inte passar rakt på en B230... Vilken av dessa lösningar gör jobbet bäst? Min tanke är B204 och sen göra som Erland föreslår, att sätta tabs i tråget och skruva plåten i tråget istället eller att kanske göra en kombo av dem och göra en plåt mellan tråg och block som man fäster 204-plåten i.

Förresten...var det nån som hade en ritning på en sån där MPRE historia?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av SevenEight »

Ja inte vet jag. Men nu har jag börjat modda italien-skrapan så att den passar på B230. Tanken är att montera den i tråget med små öron. Ser väl lovande ut, men det är ju rätt mycket som skiljer kan man säga. Ska klämma ihop skrapan och sen bestämma mig för om jag monterar den eller inte.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
MrAsp
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jan 20, 2007 11:04 am
Ort: Arboga

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av MrAsp »

Hur stort mellanrum ska/bör man ha mellan veven och skrapplåten? För stort så lär det vara bortkastade slantar. Och ligger den imot så lär det inte bli speciellt bra heller.
Denna pryl var helt ny för mig.

Kollar man på bilden nedan ser det ut att sitta med ca 2mm frigång.
Bild
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Ritning skrapplåt/veven B23

Inlägg av ace_of_cloves »

SevenEight skrev:Ja inte vet jag. Men nu har jag börjat modda italien-skrapan så att den passar på B230. Tanken är att montera den i tråget med små öron. Ser väl lovande ut, men det är ju rätt mycket som skiljer kan man säga. Ska klämma ihop skrapan och sen bestämma mig för om jag monterar den eller inte.

har du monterat den? du har inte bilder eller kan tala om hur du gjorde?

jag har två idéer.
*1, fixa en 2mm oljetrågsfläns med fäst öron till skrapplåten i och köra med 2 packningar .
*2, borra hål i blocket och gänga till M8, skruva in en skruv och gör en vinkel att fästa skrapplåten i.
Skriv svar