Lumpan
Ett värmepaket funkar inte eftersom det är byggt för att hålla för ca 1 kilos tryck och har man inte mer oljetryck än det i motorn borde man nog se över den.
Eftersom du bor i Sörmjöle och om du nu känner att du vill ha en oljekylare så tycker jag att du ska vända dig till Umeå Maskinkylare på Västerslätt, han kan åtminstone hjälpa dig med själva kylaren.
Han säljer oljekylare från Setrab bl a och dom finns i alla möjliga storlekar och är inte allt för dyra heller.
Umeå Maskinkylare
Industrivägen 8
Umeå
090-129957
FORCE
Oljekylare
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
kolla också att det inte sitter en termostat i oljekylaren heller.erssa skrev:Får ursäkta att jag snor tråden lite men jag har också funderationer på olekylningen.
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar
Till Lumpan.
Man tar altså inte ut oljan från tråget och pumpar den genom en kylare och tillbaka igen. Man sätter på en speciell adapeter vid oljefiltret (även kallat för woffla) som leder oljan via oljekylaren och sen in i filtret. Det är bra om du köper en woffla med termostat eller har en termostat i oljekylaren. Man skall heller inte ta olja till oljekylaren från tryckkontakte. För då har du inget ställe att leda tillbaka oljan. Du kan inte leda tillbaka den till tråget, för då kan du säga hejdå till ditt oljetryck. Då det heller inte verkar som om du har full koll på detta så skulle jag vilja säga som tidigare talare. Gå till någon som kan hjälpa dig. För gör du fel så har du ingen motor.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana