Oljekylare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Lumpan

Ett värmepaket funkar inte eftersom det är byggt för att hålla för ca 1 kilos tryck och har man inte mer oljetryck än det i motorn borde man nog se över den. :D
Eftersom du bor i Sörmjöle och om du nu känner att du vill ha en oljekylare så tycker jag att du ska vända dig till Umeå Maskinkylare på Västerslätt, han kan åtminstone hjälpa dig med själva kylaren.
Han säljer oljekylare från Setrab bl a och dom finns i alla möjliga storlekar och är inte allt för dyra heller.

Umeå Maskinkylare
Industrivägen 8
Umeå
090-129957

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Tack får ringa och kolla lite då...
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Inlägg av Tudor »

På gamla luftkylda VW-motorer sitter en liten oljekylare som efter lite modifiering fungerar betydligt bättre än värmepaketet, billig men fungerande nödlösning...
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

erssa skrev:Får ursäkta att jag snor tråden lite men jag har också funderationer på olekylningen.
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar
kolla också att det inte sitter en termostat i oljekylaren heller.


Till Lumpan.
Man tar altså inte ut oljan från tråget och pumpar den genom en kylare och tillbaka igen. Man sätter på en speciell adapeter vid oljefiltret (även kallat för woffla) som leder oljan via oljekylaren och sen in i filtret. Det är bra om du köper en woffla med termostat eller har en termostat i oljekylaren. Man skall heller inte ta olja till oljekylaren från tryckkontakte. För då har du inget ställe att leda tillbaka oljan. Du kan inte leda tillbaka den till tråget, för då kan du säga hejdå till ditt oljetryck. Då det heller inte verkar som om du har full koll på detta så skulle jag vilja säga som tidigare talare. Gå till någon som kan hjälpa dig. För gör du fel så har du ingen motor.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

ahh lika bra. Men som sagt de är inte lönt att ha nån oljekylare om man inte ska varv fullt i 5min som jens sa.. Men då vet jag hur jag ska göra om de blir en kylare. Tack Jonas
Skriv svar