Oljekylare
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
- Ort: Sörmjöle
- Kontakt:
Oljekylare
Hej jag funderar lite på att koppla in en oljekylare på min 240. Hur ska jag koppla in den? Tror ni de fungerar med en Kupé kylare från en 240? Men min idé är att man svetsar 2 st rör från tråget tex. ena röret på ena sidan och andra på andra sidan av tråget. Och sedan så kanske man måste ha en pump mellan tråget och ena röret? Iaf så pumpar pumpen (Nu om de ska va en pump på ena röret) olja från tråget in i kylaren sedan skickas oljan genom kylaren och tillbaks till tråget.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det finns ingen vits att använda oljekylare. Såvida det inte har full gas 5 minuter eller mer åt gången (båtmotor). Det blir oftast bara rappel och läckage (bränder).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det behövs ingen pump under normala omständigheter... sen brukar man använda en adapter mellan oljefiltret för att få oljan till kylaren, och visst kanske ett värme paket skulle funka...
men om ni nu tänker använda oljekyl, köp riktiga grejor.... så det inte blir som jens säger.. olje läkage(trasig motor?) och annat tråkigt...
Vissa saker ska man kanske inte pilla med så mycket, när det finns färdiga koncept.. och oljekylare lär det finnas en hel del av liggande i garagen... från både volvos å andra bilar
men om ni nu tänker använda oljekyl, köp riktiga grejor.... så det inte blir som jens säger.. olje läkage(trasig motor?) och annat tråkigt...
Vissa saker ska man kanske inte pilla med så mycket, när det finns färdiga koncept.. och oljekylare lär det finnas en hel del av liggande i garagen... från både volvos å andra bilar
Får ursäkta att jag snor tråden lite men jag har också funderationer på olekylningen.
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar