Oljekylare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Oljekylare

Inlägg av Lumpan »

Hej jag funderar lite på att koppla in en oljekylare på min 240. Hur ska jag koppla in den? Tror ni de fungerar med en Kupé kylare från en 240? Men min idé är att man svetsar 2 st rör från tråget tex. ena röret på ena sidan och andra på andra sidan av tråget. Och sedan så kanske man måste ha en pump mellan tråget och ena röret? Iaf så pumpar pumpen (Nu om de ska va en pump på ena röret) olja från tråget in i kylaren sedan skickas oljan genom kylaren och tillbaks till tråget.
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Inlägg av Fransson »

Hej på dej.
Vet inte riktig om jag fattade frågan.
Saknar du oljekylare nu eller ska du bygga en större/värre.
För annars är ju oljekylaren orginal på 240t.
Så sätt ut en annons om 240,740t oljekylare+ alla små delar du behöver.
Blir nog enklast så.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Det är ingen oljekylare på bilen och har heller inte suttit nån där. Jag bara undrar hur jag ska koppla in den och vad jag behöver för grejer för att få den till att funka..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det finns ingen vits att använda oljekylare. Såvida det inte har full gas 5 minuter eller mer åt gången (båtmotor). Det blir oftast bara rappel och läckage (bränder).
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har ju köpt mig en b21et motor, ska ja alltså skita i att montera oljekylaren tycker du? blir ju bara enklare då :wink:
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Jens: Okej men om jag nu skulle vilja koppla in den hur gör jag då?
Flinta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:46 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Flinta »

skaffa en ifrån b21et, bolt on/inga problem
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

köp min om jag inte behöver den? komplett me rör osv självklart :roll:
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Gäller detta alla motorer eller bara volvomotorer?
KadettEVO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 02, 2003 9:11 pm
Ort: Stugunäs :) Umeå

Inlägg av KadettEVO »

Det behövs ingen pump under normala omständigheter... sen brukar man använda en adapter mellan oljefiltret för att få oljan till kylaren, och visst kanske ett värme paket skulle funka...
men om ni nu tänker använda oljekyl, köp riktiga grejor.... så det inte blir som jens säger.. olje läkage(trasig motor?) och annat tråkigt...

Vissa saker ska man kanske inte pilla med så mycket, när det finns färdiga koncept.. och oljekylare lär det finnas en hel del av liggande i garagen... från både volvos å andra bilar
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

ahh de är igentligen inte så nödvändigt som jens säger om man inte ska tok varva motorn.. Hur går de för en Johan då med Kadetten?
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Ang om värmepacket skulle funka så har jag hört att den inte klarar tycket men som sakt köp en iställe
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Okej värmepaket hade vart perfekt som oljekylare i storlek och så men men å andra sidan så är de inte nödvändigt som Jens säger så de får bli en turbomotor utan oljekylare...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Får ursäkta att jag snor tråden lite men jag har också funderationer på olekylningen.
På 234a blokcet så finns det ju inte ngn utgång för olja till turbon så att göra en förgrening på oljetryckskontakten hade ju varit ett alternativ, nu är det ju att jag har en oljekylare liggandes med filterförflyttare och allt (stålomspunna slangar då)
Då undrar jag om det är en dum ide att ta ut smörningen till turbon från detta fördelningsblock.. dvs att oljan först går genom turbon och sedan genom oljekylare för att gå tillbaka genom fördelningsblocket, (fördelningsblocket har ingen termostatstyrning så det är konstant flöde)
//Oskar
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

De kanske skulle vart bäst att man tar oljan i kylaren före turbon men de funkar nog så där som du sa också...
Skriv svar