Toppackning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Som sagt detta med topplockspackningar är ett nytt område för mig. klämspalten. är det en förtjockning av packningen kring cylindern? så att den ska pressas lite hårdare där? Orginal har bilen en trelagers stålpackning som är ett litet veck i runt cylindern. Som det känns just nu så är det iaf värt ett försök. Det märks ju om det läcker =)
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nja klämspalt är väll avståndet mellan kolven i övre dödläge till lägsta punkten i toppens förbränningsrum.. stog någonstans vilket mått det skulle vara.. 0,7-1,1mm eller dylikt.. sök på klämspalt..
om du har tjockare topplockspackning så höjjs ju toppen & klämspalten ökar.. som jag ser det.. kanske har åt helvete fel.. skulle inte förvåna mig :lol:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jag har drygt 5 millimeter från toppen ner till kolven, (avsvarvade kolvar) men det funkar det oxå...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ofan, stor skillnad!
är det alltså 5mm till dom s.k. squishytorna i toppen? de plana ytor som sitter i kanterna på förbränningsrummen.. vad får du för komp då eg?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

nej just fan... nu blev det lite fel.... det var till ventilerna, fåsenu... men kolvarna vänder ungefär en 3-4 millimeter under deckplanet (minns inte exakt) Tydligen så blir det lite känsligare med inställningen av tändningen men det har funkat bra med rak 28 graders tändkurva och ca 1.5 bar ladd och ca 8.1:1 i kompförhållande.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

oki du kör med fast tändning alltså, har du svetsat fast vikterna i fördelaren? när får du fullt laddtryck isåfall?
det skulle nog inte funka om kolvarna vände 5,5mm under decket? :?
det är ju ganska hög kompression 8,1:1 ändå

i ett B20 block med dom där VW kolvarna kunde man ju låta några mm vara kvar upp till toppen, sen om man kör med en låg CU-packning, o-ringat block och en liten lastbilsturbo typ HX40 eller GT35/37 ex. och fast tändning, man vill ju ha ett komp på 7,1:1 eller kanske uppåt 7,5:1 isåfall tror jag.. går ju använda en offset bussning så kan man få upp kolven 1mm sen kan man ju alltid toppdecka lite när man ändå ska o-ringa.. sen kan man ju köpa sig en vanlig sugtopp men inte för stora ventiler & slänga på.. m-stakar tänker ja på nu, undrar hur långt det skulle räcka
det är ganska många som kör med avsvarvade kolvar med gott resultat & det är 3mm tror jag.. om det är B230 kolvarna, B23 är nog lite mindre.. (ner till gropens botten)
Skriv svar