Toppackning
Toppackning
Hejsan,
Vad gäller egentligen när det kommer till toppackningen. Hur pass mycket effekt klarar den? Och vad är nästa steg, finns det någon skärpackning eller dylikt som funkar?
Mvh / Martin.
Vad gäller egentligen när det kommer till toppackningen. Hur pass mycket effekt klarar den? Och vad är nästa steg, finns det någon skärpackning eller dylikt som funkar?
Mvh / Martin.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
o-ringa blocket och kör med originalpackning, det räcker väldigt långt !
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
packning
Vi i sävar har använt org packnig utan problem. men på extrema motorer kan det behövas O-ringnig. jag har laddat 1.7 bar i b20 med m12 12.9 bult som enda modifiering. men då får inte motorn spika.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Packning
1.7 bar, då klarar jag mig nog med originalpackningen i alla fall. Är det den tjocka eller tunna packningen som gäller då? Jag laddar ungefär 1.0 bar. Tror du att det går med originalbultarna? Vad för moment drar du 12.9 bultarna med isåfall?
När toppen ändå är lös.. kör ni med originalventiler i era byggen?
När toppen ändå är lös.. kör ni med originalventiler i era byggen?
vad ska det vara för moment på en orginal B23A? det stog inte nånstans i reparationshandboken!!!! väldigt lustigt.. polarn drog för hårt är jag ganska säker på.. ungefär som med hårdare pinnskruvar.. fast ingen gick av men bra är det säkert inte..
ingen som testat med CU packningar??? kan man ju få tag i billigt
mvh
ingen som testat med CU packningar??? kan man ju få tag i billigt
mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
packning
jag använder elrings 0.9mm ovala cyl hålspakningen(volvo org). och momentar M12 bultarna ca110-120nm. det håller säkert bra med org bultarna om du har koll på bränsle /tändning/ laddtryck.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
O-ring
Vi får väl se hur jag gör till slut, men hur långt ut från cylinderns kant skall själva o-ringen ligga egentligen? Borde väl ha lite betydelse med tanke på metall förstärkningen som ligger längst ut.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
ringen ska ligga så den hamnar i mitten av metallförstärkningen i packningen.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
m12 12.9 bult
Var köper man m12 12.9 bultar till toppen? Stor skillnad mot orginal?
/Mattias
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
så länge du får rätt klämspalt funkar det säkert kanon! den största fördelen är väll att packningen inte går sönder i första taget, man kan skruva av & på toppen när man känner för det utan att bry sig om att packningen pajjar vet inte hur fort en vanlig blir så där seg & äcklig kanske dröjjer rätt länge men dom kostar ju lite kosing ändå.. ingen större prisskillnad mot CU, ska du o-ringa blocket oxå?