Toppackning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Toppackning

Inlägg av Martin »

Hejsan,

Vad gäller egentligen när det kommer till toppackningen. Hur pass mycket effekt klarar den? Och vad är nästa steg, finns det någon skärpackning eller dylikt som funkar?

Mvh / Martin.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

o-ringa blocket och kör med originalpackning, det räcker väldigt långt !
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

packning

Inlägg av Martin »

Där ser man, då får det bli o-ringning.

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

packning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vi i sävar har använt org packnig utan problem. men på extrema motorer kan det behövas O-ringnig. jag har laddat 1.7 bar i b20 med m12 12.9 bult som enda modifiering. men då får inte motorn spika.
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Packning

Inlägg av Martin »

1.7 bar, då klarar jag mig nog med originalpackningen i alla fall. Är det den tjocka eller tunna packningen som gäller då? Jag laddar ungefär 1.0 bar. Tror du att det går med originalbultarna? Vad för moment drar du 12.9 bultarna med isåfall?

När toppen ändå är lös.. kör ni med originalventiler i era byggen?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad ska det vara för moment på en orginal B23A? det stog inte nånstans i reparationshandboken!!!! väldigt lustigt.. polarn drog för hårt är jag ganska säker på.. ungefär som med hårdare pinnskruvar.. fast ingen gick av men bra är det säkert inte..
ingen som testat med CU packningar??? kan man ju få tag i billigt
mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

packning

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag använder elrings 0.9mm ovala cyl hålspakningen(volvo org). och momentar M12 bultarna ca110-120nm. det håller säkert bra med org bultarna om du har koll på bränsle /tändning/ laddtryck.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag tror vi drog till 110 Nm hur kan det komma sig att det inte står i haynes 240 handbok vilket moment man ska dra toppen med?! helt lustigt..
står va man ska dra hjulbultar, växellåda, ventilkåpa osv
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

O-ring

Inlägg av Martin »

Vi får väl se hur jag gör till slut, men hur långt ut från cylinderns kant skall själva o-ringen ligga egentligen? Borde väl ha lite betydelse med tanke på metall förstärkningen som ligger längst ut.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

ringen ska ligga så den hamnar i mitten av metallförstärkningen i packningen.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

elring

Inlägg av 1800skold »

Kan man köra med elrings toppackning om b20:n är uppborrad till 92mm?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

m12 12.9 bult

Inlägg av 1800skold »

Var köper man m12 12.9 bultar till toppen? Stor skillnad mot orginal?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag tänkte prova köra med en 2mm kopparpackning som jag ritat i CAD och skurit ur. Vad tror ni om hållfasthet och tätning på en sådan?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så länge du får rätt klämspalt funkar det säkert kanon! den största fördelen är väll att packningen inte går sönder i första taget, man kan skruva av & på toppen när man känner för det utan att bry sig om att packningen pajjar vet inte hur fort en vanlig blir så där seg & äcklig kanske dröjjer rätt länge men dom kostar ju lite kosing ändå.. ingen större prisskillnad mot CU, ska du o-ringa blocket oxå?
Skriv svar