Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 1:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 07, 2011 10:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Jo, det är så att jag bygger en Volvo baserad Locost som ser ut ungefär såhär i skrivande stund:

Bild

Första SFRO besiktningen är gjord och förhoppningen är att få den gatlegal framåt våren :)


Problematiken då:

Motorn är en B230FK och motorhärvan är från en 240 dvs LH jetronic 2.4 , styrboxarna är från en 940 turbo.

Hur är det egentligen med spridare? Jag har just nu gröna R-spridare eftersom att dom är högohmiga och det krävs tydligen för att inte sabba boxarna, om man inte lödar in ett förkopplingsmotstånd, stämmer detta? Utveckla gärna!

Och jag kan ju givetvis inte besikta med R-spridarna, men jag har ingen lust att löda in ett motstånd, (som jag inte har användning för sedan) vilka andra spridare hade passat rakt på, utan modifieringar?


Jag har fler frågor men jag tror vi nöjer oss så länge :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 07, 2011 10:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2554
Ort: Bollebygd
org.spridare till 940T kanske!??
vad gäller för avgaskrav vid amatörbyggt då? e d inte CO: 4,5? isf så går d nog bra mä dom du har!
annars kan du ju byta BTR å sänka trycket lite, som kompensation för spridarna!

Glömde nästan, Frääänt bygge!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 08, 2011 11:43 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Mja, fast original 940 spridare är väl lågohms om jag inte misstar mig, Kabelhärvan är ju somsagt från 240 = inget förkopplinsmotstånd.

Jag undrar vad som skulle passa rakt på, dvs ett högohms med samma cc som original FK?

Och vågar jag verkligen köra gröna spridare med sänkt tryck? :? låter vanskligt, men jag vet ju inte så mycket om sånt här som ni märker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 08, 2011 10:55 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Letat runt lite på google och fann detta:

Fråga.
Undrar vilka spridare kan man använda istället för montera spridarmotstånd har en b230f motor i nu ska byta till en b230fk motor vilka spridare kan man använda ist för orginal som är lågohms ? så man inte behöver lödda in spridarmotståndet.

Svar.
Du kan använda vilka spridare som helst ifrån Volvo så länge dom inte kommer ifrån en 7/900 Turbo!

Lämpliga spridare som flödar lika mycket mycket som ett par turbospridare är ljusblåa S60 T5 spridare.
Dom flödar 391cc vid 3.8bar, och eftersom en BTR ifrån 940 ligger på 3bar så blir dessa spridare väldigt lika ett par original.




Stämmer verkligen detta? Är det så enkelt??? (snälla säg ja :P )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 09, 2011 8:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Inlägg: 908
Ort: Karlskrona
Ja det e så enkelt :P med spridarbytet

fast frågan e om motorn behöver vara org lr inte??? dem kanske e så idiotiska att dem vill ha boschnr på spridarna -.-

_________________
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 09, 2011 9:24 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Fan så gött :D Någon som har en uppsättning t5 spridare till salu?

Ang original så tror jag inte dom är noga, dvs du får inte gå ifrån den ursprungliga bestyckningen, men du får ändra på utformningen av insug och grenrör, vilket jag har gjort, milt sagt.

Men några 200hk går naturligtvis inte igenom, en bänkning av motorn kan krävas vid misstanke om trimmning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 09, 2011 11:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2554
Ort: Bollebygd
skiljer det så mycke på dom gröna å dom ljusblå då?
kolla i spridar-listan på motorstyrning.

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 09, 2011 11:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Inlägg: 908
Ort: Karlskrona
dem ljusblå ska ligga på 391cc vid 3.8 bar å dem gröna ligger på 465 vid 3.8 så vid 3bar så bör dem ljusblåa bli ca som 940 turbo har org kanske lite större men det e ju ingen fara :P

mvh

_________________
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2011 1:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Sketbra gubbar, då har vi rett ut detta med spridarna! :thumbright:



Nästa fråga då: Eftersom detta är en sportbil, så ska motorn i möjligaste mån ha en sportig karaktär :revs: Något Volvo rödblockarna inte direkt är kända för....

Så jag funderar på att i första hand att byta svänghjulet, kör nu med den hemska dubbelmassetypen :thumbdown:
Funderar på om ett skelettsvänghjul går att kombinera med M90 vxllådan?

Och sedan så använder jag bara en rem till vattenpump å generator (originalremskivan har tre spår och väger as), så jag har tänkt att tillverka ett nytt i aluminium.
Dock verkar det som att originalskivan fungerar som vibrationsdämpare eftersom ytterbanan är vulkad på plats, måste jag ha det, eller kan jag köra ett homogent hjul?



Och sista av allt, är det ett bra recept? Eller blir motorn okörbar? (bilen landar på runt 750 - 800kg när den är klar.)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2011 5:21 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis mar 08, 2011 10:22 pm
Inlägg: 1
Ort: Göteborg
Ang enkelmasse-svänghjul ihop med M90 så kommer du få en hel del kuggrasselljud ifrån växellådan, speciellt vid tomgång och flytgas, men tål man att höra på rassel så funkar det att åka ändå.
M90 behöver dubbelmasse-svänghjulet för att vara tyst.

Hurvida körbarheten blir lidande av ett lätt skelettsvänghjul får nån annan svara på, finns så många olika åsikter om det, i slutändan avgör du själv vad du tycker.

Alu-remskiva istället för svängningsdämpare brukar inte vålla några problem. Naturligvis sitter svängningsdämparen där av en anledning, men då många kört med alu-skiva länge på b230 utan att märka några bekymmer så känns det ok.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2011 10:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Det där har jag aldrig hört förut, trodde bara det var till för att få till "husvagnskaraktären" man hade dm svänghjul.....
Man lär sig nått nytt varje dag.

Va bra med aluremskivan! då får det bli några timmar i svarven. :thumbright:

Skelettsvänghjul då, är det nån annan som vill uttala sig??? Både hur man får det att passa och hur bra/dåligt det är. 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2011 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Inlägg: 1104
samma ljud i en M90 med och utan DM svänghjul. men motorn får en litt hårdare gånga hvis man tar vekk 15kg skräp från svänghjuls sidan :)

_________________
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2011 11:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Hård gång i en hård bil, det blir ju utmärkt :twisted: Vad för delar behöver jag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 15, 2011 12:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 517
Ort: Linköping
Tänk på att ha ett ordentligt sprängskydd om du kör med skelettsvänghjul, det bör man väl alltid ha ioförsig. Träligt om svänghjulet separerar vid högt varvtal och kommer ut och kapar bena.

Anledningen till att jag nämner det är att jag läste på 300 power om ett skelettsvänghjul som exploderade, där sitter motorn så långt fram att fötterna klarade sig men styrstång och bromsledningar blev avslagna så det blev lite svettigt har jag för mig.
Vet ej varför det gick sönder, kanske var matrialfel på just det svänghjulet?
Men det borde väl kunna hända alla svänghjul.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 15, 2011 1:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 07, 2011 9:46 pm
Inlägg: 19
Ska se om det går att klämma in en stålring runt hela svänghjulet, det är bara 1mm aluminium mellan sprängkåpan och mina ben. :shock:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ArneR och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010