Sida 2 av 3

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: fre mar 18, 2011 4:41 pm
av lyyski
jag har 4st blå 391cc spridare om det skulle vara intressant, Pm:a mig så fall

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tor jun 16, 2011 5:10 pm
av Kirre
kanske lite sent men jag har röda saab spridare om de kan vara nått 351cc tro ja dem ska va på

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: mån okt 22, 2012 9:58 pm
av jonas landin
Hejsan, hur har det gått?
Tycker denna ser riktigt rå å fräck ut, skulle gärna se några fler bilder på den, skall inleda ett liknande projekt nämnligen(fast med BMW V8)!

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: ons okt 24, 2012 8:19 am
av jonas landin
Hittade din byggtråd, grym bil å grymt hantverk!

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: sön feb 10, 2013 5:02 pm
av kilkenny
Hallå igen alla forumdiggare! Var ett tag sedan jag loggade in här, men jag behöver lite experthjälp igen. :)

Bild

Lådbilen blev laglig i sommras, och det hann bli 550 snabba mil innan bilen plockades ner nu innan jul.
Istället för LH 2.4, så åker det i ett saabsprut, och lite större turbo ska klämmas i, just nu borras motorn och jag håller på med svänghjulsfrågan igen.

Jag har kört med dubbelmassehjulet hittills och det duger inte, fick igår tag i vad jag tror är potthjulet, kan någon identifiera vad jag skaffat?

Bild


Tanken är ju att svarva av så mycket det bara går, och jag har hört att man kan para detta hjul med 850r koppling och tryckplatta.
Är det någon vänlig själ som vet om det går, är det det smartaste alternativet, och isåfall vad delarna heter(serienummer)?


/Viktväktarn

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: sön feb 10, 2013 6:51 pm
av jonas landin
Det är ett "potthjul" med triggerhål på bilden!
Vad du ska köra för koppling har ju med vilken effekt samt vrid du siktar på, men ska du fortsätta åka med M90 så skulle jag nog satsat på en -712 platta och orginal(240mm) lamell.

Svänghjulet behöver då bearbetas samt borras och stiftas om, men det finns det många här på forat som kan lösa!

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: mån feb 11, 2013 11:38 am
av kilkenny
Skitbra! Då kör jag på detta hjulet, svarvning, borrning å stiftning fixar jag själv, det heter locost av en anledning, :)

Och det är M90 jag kör med ja, glömde säga det, och jag kommer inte kliva över 300hk med denna motorn. Troligtvis....

Så original 240 lamell säger du, vad kommer -712 tryckplattan ifrån?
Och hur är det med 850R kopplingen jag fick tips om?

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: mån feb 11, 2013 12:45 pm
av jonas landin
Gött e de!

http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... s-712.html

-712 plattan är en värre platta för dubbelmassehjulet till M90, klarar runt 500nm med organisk(orginal) lamell, du kan alltså använda lamellen du har(om den inte är slut) och du kan "kopiera" ditt dubbelmassesvänghjul!
Tror att det blir en "lagom" och behaglig koppling.

Vet inte hur 850R kopplingen är, men den går säkert att använda!

Du kan även använda en -765 platta, men det blir lite overkill och troligtvis onödigt trögtrampat!

Ett budgetalternativ kan vara om du får tag i en bra beggad orginal 7/940turbo(M46) tryckplatta och en 228mm sinterlamell, men då hamnar du på gränsen och får en mycket jobbigare koppling!

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tis apr 02, 2013 9:36 pm
av kilkenny
Stort tack för hjälpen Jonas!

Det blev en 850t5R koppling, är det någon som vet om svänghjulet skall vara plant till en sådan?

Jag har utgått från det, och provmonterat och det känns bra i kopplingsarmen, men jag vill vara helt säker innan jag balanserar.

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tis apr 02, 2013 9:59 pm
av jonas landin
Det går aldrig att veta exakt utan att provtrycka plattan

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tis apr 02, 2013 11:14 pm
av kilkenny
Mja jo, fast om det är så noga då kan man ju inte byta tryckplatta på någon bil utan att provtrycka och eventuellt behöva svarva av svänghjulet.

Om 850:n har plant svänghjul då skall ju jag också ha det.

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tis apr 02, 2013 11:22 pm
av jonas landin
Precis, har du bara samma lamelltjocklek så ska du ha samma "design" på svänghjulet för att uppnå "standardnivå", då är oftast plattan lite överspänd för att tillåta lite slitage, maxtryck kanske uppnås när lamellen slits 0,5-1mm.

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: ons apr 03, 2013 12:12 am
av kilkenny
Jamen då är vi ju överens!

Då väntar jag spänt på svar från någon som har stenkoll på om 850 är plana eller ej. :)

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: mån apr 30, 2018 2:21 pm
av kilkenny
Megabump!

Tack alla som svarat på mina frågor hittils. :thumbright:

Lyfter denna tråden då det snart är dags att mappa motorn (äntligen)

Motorn är:

B230 med marinvev ~ 2,5 liter

Bosch 968 Spridare gröna 465cc

Kamaxel: KG2T Turbo
V-LYFT IN 10.5
V-LYFT UT 11.9
NOCKVINKEL 114°
DURATION 300°

Turbo: Mitsubishi TD04-18T

Det jag söker är en tändkurva som skulle passa denna setupen, Saabs T5 insprutning är monterad och funkar fint, så nu skall det bara vara att programmera skiten.
Siktar på ~300hk.

Någon vänlig själ som kör med liknande setup och vill dela med sig av sin tändkurva/map?


Edit:Topplocket är obearbetat 531, kolvarna är nedsvarvade 3mm för att klara frigången med marinvevaxeln, vet inte vad jag har för kompression, och tänker köra på 95 oktan.

Re: En fråga om B230FK i en Locost.

Postat: tis maj 01, 2018 11:28 am
av kilkenny
Hade även varit hjälpsamt med en original tändmapp till en b230ft, har letat runt en del på nätet, men så fort jag hittar något som verkar lovande så är bildlänkarna brutna, typiskt.

För att förtydliga så är sprutet inte mappad mot motorn alls, T5 sprutet har Saabs 2,3 Aero map inlagd och det går faktiskt hyfsat att köra med, men datorn jobbar förtvivlat med att kompensera för alla parametrar som inte är inlagda. :)

Får jag bara tag i en tändkurva att jobba mot så skall vi nog klura ut resten med lite landsvägsbänkning.