Fördel med kullagrad turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Fördel med kullagrad turbo?

Inlägg av 1800thomas »

Finns det någon fördel mad att ha en kullagrad turbo, i så fall vilken? Den/de som vet får gärna sprida lite ljus över tillvaron med för/nackdelar med ovanstående.
Såg en annons på ett Garrett GT25-T04S, och blev lite nyfiken. Kan det vara ett vettigt aggregat till b21et?
//Thomas
(Edit: flyttad till allmänt)
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Kullagrade turbos har en snabbare spoolup, enligt tex Garret så ligger dom upp till 40% snabbare en "glidlagrade" serien från Garret själva.
Men dom blir ju lite kännsligare iom sin snabba spin/spool-up om en tryckslang går av tex.. då får du räkna med turbo byte.

Men jag vet inte om vinsten är så stor som Garret själva säger eller om de bottnar i att dom vill sälja sina nya turbos.

Men en kullagrad turbo tål mera överlag, om man vill ladda på lite extra. Men de betyder ju inte att den är speciellt effektivare en vanligt Garret T-serien när man passera 2-3bar, utan bara att den håller ihop.

Frågan är väl den, ska du lägga mera pengar på turbo eller något annat som ger lika många hk... bättre grenrör, porta toppen... eller nått annat.

Frågor som bara föder flera frågor.
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast finns det betydligt mer kostnadseffektiva saker i en motor man kan åtgärda än att köpa kullager. att responsen skulle bli 40% bättre skulle jag vilja se. hållbarheten på höga laddtryck tror jag också är överskattad, kom ihåg att en modern lastbil laddar uppåt 3 bar i 100000mil utan kullager.
Tommie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:21 am
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Precis, frågan ebara om de är prisvärt att lägga 20k på en jättefin turbo.
2SLOW4U
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

En nackdel med kullagrad (som jag har förstått det) är att eftersom lagret i sig är en större rörlig massa (kulorna) Så snurrar det iof igång fortare. Men blir "trögare på höga varv" Då tyngden från kulor/rullarna är ivägen.
Samt om man övervarvar aggen. Tex om en tryckslang låssnar på full belastning (precis som Tommie skrev) så blir kulorna varma och nyper direkt. Glidlager är mer "förlåtande".

Använd pengarna till nått annat. Nya kammar kanske?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Inlägg av 1800thomas »

Frågan var ställd endast eftersom jag inte visste, tack för svaren. Det kommer naturligtvis att bli både andra kammar och insug samt grenrör. Jag tvivlar iofs på att laddtrycket kommer att stiga uppåt 2-3bar, jag tror att en lämplig målsättning för min bil är ca 200 - 250hk, man bör nog inte ha mer effekt i en bil som i princip är lika vridstyv som ett plant A4.

Steg ett är att få ner motorn i bilen samt att lyckas med att besikta den. //Thomas
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Från TPC:

"Kan avslöjja att ett GT40BB (a/r1.06 55mm turbinhjul) hade högre boost threshold än ett HX50 (med 16cm2 turbin, 72mm turbinhjul!) i bänken!"
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

Jens Gustavsson skrev:oftast finns det betydligt mer kostnadseffektiva saker i en motor man kan åtgärda än att köpa kullager. att responsen skulle bli 40% bättre skulle jag vilja se. hållbarheten på höga laddtryck tror jag också är överskattad, kom ihåg att en modern lastbil laddar uppåt 3 bar i 100000mil utan kullager.
ett inlägg i detta är ju åxå att en diesel motor ej har den höga avgastemperatur som en vässad bensinmotor,hade dom haft det hade dom inte hållt hälften så länge :wink:
Skriv svar