komp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

komp

Inlägg av Lumpan »

Jag undrar lite innan jag sätter ihop min motor om jag ska göra nå mer på den..? Vad äre för komp på en b23 standard motorn?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

B23ET 9:1
B23E 10:1
B23A vet jag inte men B21 har 8,5:1 fram till 1979 och 9,5:1 efter dess så det är nog däromkring, lite högre kanske?
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

okej aja jag får väl leta vidare...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

B23A:

år: 1983
cc: 2315
bränslesystem: ZS 175-CD2-SE
effekt: 112hk@5000rpm
moment: 185.54Nm@2500
kompression: 10.3

eller

år: 1983
cc: 2315
bränslesystem: ZS 175-CD2-SE
effekt: 106hk@5000rpm
moment: 178.76Nm@2500
kompression: 9.0
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

nån av dom är de ju. Men jag tror de är den där nedersta.. Inte säker.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

inte lätt att veta.. vet du vilken bil motorn kommer ifrån typ årsmodell & DL GL osv? vet en kunnig 240 man men han är inte online så mycke numera verkar det som, om du vet topp & kam så hjälper det nog isåfall
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

B23A årsm -84, GL, 1000938 topp, A-Kam
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har skrivit till han nu han svarar nog snart, hör av mig då
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Larsat schysst... Trevligt att nån sätter sig i för en annan person så där som du gör..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

10,3:1 är det!
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Okej.. Hur mycke skulle man sänkt den om man ska typ ladda 1 bar?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

skulle tippa på att under 8,5:1 är bra, men du skulle väll ha en annan topp isåfall ändras nog kompet lite sedan kan du ju svarva ner kolvarna lite du kan göra en grop i mitten som det är på ET kolvarna så får du ändå en klämspalt kvar, dvs lämna 5mm kant runt och svarva inte ner under 5mm av kolvens topptjocklek.. (det är ungefärliga mått som ja vet folk använt, har inte testat själv) men jag är ganska säker att du kan få ner kompet till åtminstone 6:1 med kompsänkt topp oxå & så lågt ska du ju inte ner, men en 405 topp flödar överlägset bra som jag redan nämt ganska enkelt att svarva ner kolvarna om du har tillgång till en svarv sedan ihop med en orginal 405 topp & 1 bars ladd + k eller h-kam kan du nog få ut uppåt 300 häst om du har tillräckligt me soppatillförsel
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Okej. Jag får se om jag använder nån annan topp, tror jag använder den jag har till att börja med. H-kamen är den ovanlig? Har inte hört så mycke om den. Men som sagt vi får se vad som kommer att hända skulle bara höra om kompen och så.. Men tack så mycket.
Skriv svar