Sida 1 av 1

Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: ons sep 28, 2011 3:16 pm
av philleee
Jag behöver lite hjälp med att välja en lagom restriktor (som jag m.h.a google förstår behövs) till min Holset HX35W.

Någon som har kört med en liknande turbo och hittat en lagom restriktor?
Man vill ju varken få för lite eller för mycket olja in i turbon..

Tror kopplingen är AN4 orginal.
(ska sitta på en B230FK)

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: tor sep 29, 2011 1:36 pm
av philleee
Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: tor sep 29, 2011 9:09 pm
av TurboFransson
nånstans mellan 2.5-5 mm är lagom in

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: tor sep 29, 2011 9:55 pm
av Hewran
Kör med stålomspunnen bromsslang till min hx55 (tror den är 3mm invändigt) och har högt oljetryck i maskin (7bar på varv och vid kall olja) och den har inte tryckt igenom eller levt fan så det verkar fungera.

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: fre sep 30, 2011 8:49 am
av philleee
Hewran, hur pass stor retur har du?

Tack för svaren,

Jag har läst en hel de på dsmforums.
Vissa säger restriktor ca "0.65-0.80" för att dra ner på flödet in i turbon, och en retur på ca 10-12AN (inte särskillt stor då flödet in begränsats.)

Medans andra (då inklusive jag) funderar på att låta oljan flöda in, då den kyler och smörjer för turbons bästa och "rätta till" det med en stor retur så man inte kommer få problem. (Förutsatt att oljetrycket är inom acceptabla nivåer, 10-20psi under idle och max 70psi under körning/maxvarv)

I holset manualen står det att returen bör vara ca 19mm invändig, dvs ca an14 eller 16. (inte koll på måtten) så det känns fel att "rätta till" det på flödet IN istället för UT, eller hur?

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: fre sep 30, 2011 9:49 am
av Hewran
Jag har an8 retur som går in över oljenivån i tråget , inte haft några problem alls.

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: fre sep 30, 2011 10:27 am
av JohanK
philleee skrev:Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.


Har precis en sån och det funkar men är lite rädd att nippeln ska lossna då det är ganska tunt gods mot själva flänsen, lite spänn och värme på tryckslangen så riskerar den att ryka av, tänkte skaffa en AN4 nippel i rostfritt och gänga i istället så slipper man oroa sig för det.

Har AN10 till returen vilket aldrig genererat några problem.

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: fre sep 30, 2011 11:34 am
av youask
Jag kör samma som hewran , samma slang matning o an10 retur, hx55 dock ej bankörning..

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: lör okt 01, 2011 12:16 am
av philleee
Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Postat: lör okt 01, 2011 5:04 pm
av jonnystrand
Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.
jag har testat att köra utan strypning på en hx55 på supran.var i all iver när jag byte turbo och glömde av att montera en strypning. och det blev blå rök och otrevligt men sen gjorde jag en stryppning då försvan all blå rök. så det kan göra ganska stor skillnad :thumbright:

jag har svetsat igen hålet på flänsen (olja in)med tigen och borrat ett litet hål (tror jag borrade 3mm) sen. har funkat perfekt för mig!