Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Hej jag har vart över hos svärfar och punktat fast ett egendesignat skvalpskott i orginaltråget. Jag vill gärna ha era åsikter och tankar om det. Sedan skulle jag vilja ha ett konkret svar på frågan om huruvida jag bör shimsa orginaloljepumpen eller ej. Har 0,05mm i lagerspel på ram- & vevlager. Och sist men inte minst om det är nån som kan toleranserna för slitage på oljepumpen (vad ska man kolla efter?).

Bild

Om nån vänlig själ kan svara på dessa frågor gör du mitt liv aningen enklare! :) Tack på förhand.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror inte att det blir så bra. Vill du göra det enkelt får du göra ett lock över hela sumpen som sluttar mot hålet för pumpen.
Annars kan du dela upp tråget i tårtbitar som leder till pumpen. Där svetsar du fast en ring, ett rör som går runt pumpen men inte når längre ner än 1,5 cm från botten. Sen samma lock som tidigare ovanpå så att oljan rinner ner i röret runt pumpen.
Du får o ha ca 2,5cm frigång runt pumpen mot röret.

Erland
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Om jag kör på den enkla varianten som finns på bild här i guiden på sävar, behöver jag då ta bort den gamla plåten under? mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Erland Cox »

Så som det ser ut behöver du nog bara lägga till plåt där det behövs.
Brukar bli problem när man bromsar och svänger vänster så det är högersidan som är viktigast.

Erland
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Okej ska lägga till plåt där det är öppet. Återkommer med bild. Du råkar inte ha några värdefulla tankar om oljetryck till mitt lagerspel? Tack
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Så nu har jag försökt att göra "kanten" runt sumpen helt sluten men hur jag än klipper och punktar och provar så får det inte plats nån kant där. Oljepumpen sitter ju väldigt tight inpå "högerväggen" (uppochnervänt sett med vattenpumpen framåt). Vet inte hur jag ska göra för att det ska får plats nån skiljevägg där? Förslag är varmt välkomnade!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Erland Cox »

Du kan kanske klämma en plåt mellan pumpen och blocket? Så brukar man göra på Chevroletmotorer.
4 bar i tryck bör räcka upp till 8000 varv.

Erland
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Ja, f*n va smart! De ska jag prova!:) Att jag inte tänkte på det:) Frågan är bara hur man får det att bli tätt så inte pumpen läcker där i mellan och därmed tappar tryck, men det är ju en annan femma. Tack Erland!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Magistern »

Hej. Har kapat bort lite och provat oc har nu kommit fram till den här varianten: Bild

Kan det funka? Syns dåligt på bilen men bakom plåtbiten och upp mot väggen är det ett mellanrum på någon cm. Så det blir som ett stopp där. Hoppas ni fattar.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.

Inlägg av Erland Cox »

Det fungerar nog. Har man problem med tätheten med plåt mellan block och pump med plåt mellankan man använda aluminiumplåt. Det fungerar som en slags packning.

Erland
Skriv svar