Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Hej jag har vart över hos svärfar och punktat fast ett egendesignat skvalpskott i orginaltråget. Jag vill gärna ha era åsikter och tankar om det. Sedan skulle jag vilja ha ett konkret svar på frågan om huruvida jag bör shimsa orginaloljepumpen eller ej. Har 0,05mm i lagerspel på ram- & vevlager. Och sist men inte minst om det är nån som kan toleranserna för slitage på oljepumpen (vad ska man kolla efter?).
Om nån vänlig själ kan svara på dessa frågor gör du mitt liv aningen enklare! Tack på förhand.
Om nån vänlig själ kan svara på dessa frågor gör du mitt liv aningen enklare! Tack på förhand.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Jag tror inte att det blir så bra. Vill du göra det enkelt får du göra ett lock över hela sumpen som sluttar mot hålet för pumpen.
Annars kan du dela upp tråget i tårtbitar som leder till pumpen. Där svetsar du fast en ring, ett rör som går runt pumpen men inte når längre ner än 1,5 cm från botten. Sen samma lock som tidigare ovanpå så att oljan rinner ner i röret runt pumpen.
Du får o ha ca 2,5cm frigång runt pumpen mot röret.
Erland
Annars kan du dela upp tråget i tårtbitar som leder till pumpen. Där svetsar du fast en ring, ett rör som går runt pumpen men inte når längre ner än 1,5 cm från botten. Sen samma lock som tidigare ovanpå så att oljan rinner ner i röret runt pumpen.
Du får o ha ca 2,5cm frigång runt pumpen mot röret.
Erland
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Om jag kör på den enkla varianten som finns på bild här i guiden på sävar, behöver jag då ta bort den gamla plåten under? mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Så som det ser ut behöver du nog bara lägga till plåt där det behövs.
Brukar bli problem när man bromsar och svänger vänster så det är högersidan som är viktigast.
Erland
Brukar bli problem när man bromsar och svänger vänster så det är högersidan som är viktigast.
Erland
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Okej ska lägga till plåt där det är öppet. Återkommer med bild. Du råkar inte ha några värdefulla tankar om oljetryck till mitt lagerspel? Tack
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Så nu har jag försökt att göra "kanten" runt sumpen helt sluten men hur jag än klipper och punktar och provar så får det inte plats nån kant där. Oljepumpen sitter ju väldigt tight inpå "högerväggen" (uppochnervänt sett med vattenpumpen framåt). Vet inte hur jag ska göra för att det ska får plats nån skiljevägg där? Förslag är varmt välkomnade!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Du kan kanske klämma en plåt mellan pumpen och blocket? Så brukar man göra på Chevroletmotorer.
4 bar i tryck bör räcka upp till 8000 varv.
Erland
4 bar i tryck bör räcka upp till 8000 varv.
Erland
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Ja, f*n va smart! De ska jag prova!:) Att jag inte tänkte på det:) Frågan är bara hur man får det att bli tätt så inte pumpen läcker där i mellan och därmed tappar tryck, men det är ju en annan femma. Tack Erland!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Hej. Har kapat bort lite och provat oc har nu kommit fram till den här varianten:
Kan det funka? Syns dåligt på bilen men bakom plåtbiten och upp mot väggen är det ett mellanrum på någon cm. Så det blir som ett stopp där. Hoppas ni fattar.
Kan det funka? Syns dåligt på bilen men bakom plåtbiten och upp mot väggen är det ett mellanrum på någon cm. Så det blir som ett stopp där. Hoppas ni fattar.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skvalpplåt oljetråg b230 BILD , plus fråga om oljepump.
Det fungerar nog. Har man problem med tätheten med plåt mellan block och pump med plåt mellankan man använda aluminiumplåt. Det fungerar som en slags packning.
Erland
Erland