Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 14, 2019 4:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 18, 2011 4:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
Hej jag tänkte skriva en liten snabb sammanfattning om hur man bygger en enkel och billig B20 med prestanda som räcker till 500+hk utan att man behöver speciellt mycket pengar eller kunskap.
Tanken är att sporra nytt folk till att bygga med B20 och turbo.

En sådan här motor som jag beskriver nedan kan användas till både gata, banrace, drifting men framförallt rakt fram körning liknande en dag på strippen eller riktig dragrace då den har ett väldigt brett effekt register och är lättkörd med tidigt laddtryck.

Jag tänkte gå igenom olika delar av motorn snabbt och ge tips och råd som jag kommit fram till sista 20 åren på mina och mina kompisars bilar samtidigt som jag kan rekommendera olika delar mm.




Vi börjar i bottendelen...

blocken på B20 är väldigt kraftiga och än om jag inte är så jätteförtjust i att borra mer än nödvändigt så fungerar 92 mm bra och det gör att man får lite friare runt ventilerna och lite extra volym i motorn. Jag rekommenderar att man borrar/honar med stressplatta men det är inget måste. Lägg några extra hundradelar i borrningen (92.02mm) så kommer kolvarna trivas bättre och ringgapet blir ”rätt” direkt. En riktplaning av blocket är också att rekommendera, det spelar ingen roll vilken årgång blocket har.

Ska man ladda över ca 1.8 bar O-ringar man blocket, genom att fräsa ned ett spår med dim på ca 95.5mm med en ståltråd i som har ett uppstick på ca 0.12-0.18mm så klämmer man fast packningen extra hårt.
Den så kallade skärrings packningen fungerar bra också bara den sitter rätt centrerad och om toppen inte är allt för mycket planad.

Gällande vevaxel.... använder jag den så kallade 8-bultade från de nyare B20, behöver inte göras några trix, bara polera tapparna med autosol och mäta med mikrometer så att den inte har onormalt slitage. rekommenderat vevlagers spel 0.07-0.10mm.

Vevstakarna..... kör jag med B23:ans så kallade M-stakar som jag bara vikt-kontrollerar. OBS! det finns stakar från B21 med M-märke i, men de är tyngre och eventuellt sämre så plocka stakarna ur en B23 så får man rätt.

Kolvar.... plockar jag från B21A, de med en liten grop och helst med de lite smalare 1.75 mm ringarna. Jag svarvar av de så de blir plana eller så lämnar jag lite kvar beroende på kompressions-förhållandet man vill ha, men de måste planas lite då toppackningarna kan ”hänga in lite" innanför dim på kolven. Är man riktigt sniken så kan man köra begagnade kolvar med nya ringar bara man kollar att det inte går in mer än 0.10 blad mått mellan kolvring och kolv. Kolla också så det inte blir under 0.55 mm i kolvringsgap.

Oljesystemet.... rekommenderar jag att tråget kompletteras med plåtar när G-krafterna börjar komma, vid dragracing vid ca 1.6 sek i 60-fot så kan det annars börja strula. . Olje pumpen kollar jag bara upp så den inte är repig sen kör jag med volvo original med standardtryck (ca 5-6bar på lite varv).

Toppackningen.... kör jag med standard Elring, den utsvängda modellen med valfri tjocklek för att få en klämspalt på 2-3mm eller skärrings packningen. Jag kör också med standard toppbultar av den högre klassningen(fins tvåsorter), bara väl smorda och med en kalibrerad momentnyckel och ett moment på 90-95 Nm så fungerar det bra! Efterdra toppen minst en gång efter man kört motorn varm några gånger.


Topplocket.... här finn det flera olika varianter beroende på budget och egen kunskap. Modell 1 ”snik” är att leta upp en gammal topp som använts i rally/rallycross/folkrace med portade kanaler och större ventiler. Har man tur kan man också få med dubbelfjädrar med mer, men risken att man köper grisen i säcken finns ju så klart och kolla framför allt efter sprickor runt ventilsätena. Dessa toppar brukar vara planade rätt friskt men så länge de inte är planade mer än ca 3 mm då det brukar börja bli problem med toppackningen, så brukar de gå att köra laddtryck på dem då man sänker kompet rätt bra med de lägre kolvarna och en tjockare 2 mm toppackning om det behövs. Kompan ska ligga runt 8.0:1 eller lite högre.

Topp modell 2 är att man portar själv eller lejer in ett ”proffs” som jobbar med sådant, givetvis så kostar det mer men då får man en topp som både är rätt portad och med flödespapper. Flödet ska upp mot 185cfm/12mm på insug helst och inte backa vid max lyft (vanligt med turbulens nånstans över 9-11mm). Ventilstorleken räcker med 44x37 men man kan åka 46x38 också. Jag rekommenderar original-liknande styrningar utan att man försvagar genom att svarva i dem. När man kör E85 så måste man vara noga med att köra Redlines E85-tillsats för att ventilsätena ska leva ett långt liv.

Kamaxeln..... är viktig, jag rekommenderar något modernt med ca 240-245 grader vid 1.27mm mätt på kamaxeln med riktigt lyft (över 8.5 mm på kamaxeln) och ca 110-112 nock vinkel. OBS! det finns många profiler på marknaden med felaktiga accelerationer som inte fungerar bra (nämner inga namn öppet) men skicka pm för mer info. Jag rekommenderar också en offset-slipad kryssprint (ca 0.7mm) som ger ca 5 grader advans.
Kamaxel-lyftare av bra kvalitet finns tyvär inte vad jag vet idag så därför har jag fixat fram ett kit med Chevrolet-lyftare och custom-stötstänger som pallar med jobbet på en sån här motor. jag rekomenderar den starkare volvo orginal 1974 till -75 kammen som ofta är förstärkt mellan första lagret och nocken över 2 bars laddtryck.

Fjädrar som pallar med men inte skadar kamaxeln med onödigt tryck eller med egensvängningar har jag i lager, grovt sett så brukar fjädertryck på 55 kg säte och 115 kg maxlyft fungera bra men beror på kam, ventil-vikter och varvtal.

Grenrör.... kan man bygga med tryckkärlsrör med 42.5 mm invändig dim och ca 65cm längd sen ska cylinder 1 och 4 ledas in i ena kollektorn och 2 och 3 i den andra, alla rör ska peka in i avgashuset. Puls-split ända in mot wastegate är bra för responsen och laddtrycket på låga varv. En snik modell på grenrör är ett så kallat Eric Wiklund med gjutjärns-limpan i början sen dubbla 42.5 inv rör fram till turbon se bild!

Insug.... man kan använda ett original B20E med nya spridar fästen eller så bygger man ett custom med invändig dim på ca 42mm och jag rekommenderar korta 12-20cm runners så den sträcker ut på varv.

Motorstyrsystem... ett system med god driftsäkerhet och med bra support rekommenderas och ska man tävla så måste man ha inbyggd dataloggning för att få koll på grejorna. Spridarna runt 1680cc eller 2200cc och det behövs minst dubbla högflödes pumpar med bra filter både före och efter pump som tål E85.

Turbo... jag rekomenderar en holset Super HX 40 med 60 mm kompressor och med ett avgashus med #14 area och T3-fläns. Sen en STS 50mm westgate gärna den ger tryck ca 300rpm än många andra WG. ska man ladda under 2 bar så kan man gå på en super HX35 med 54mm compressor/12# avgashus då kommer den igång ännu tidigare.

Avgassystem... gärna över 3.5" och så kort som möjligt om man har möjlighet. eller dubbla 2.5-3" under bilen dit bak om man måste ha det.

Kylsystem.... en stor kylare med en stor kylfläkt med kåpa, allt från någon original-bil. På dragrace bilar stryper jag bort lilla röret under termostaten i toppen och plockar bort termostaten för att hålla motorn runt 70 grader, man styr tempen med kylfläkten. Jag rekommenderar ett övertryck i kylsystemet på 1.0bar också för att motverka lokal kokning.

Tuning på 1.8-2.0 bar laddtryck.... jag rekommenderar ett lambda kring 0.90 på tomgång och låg belastning sen lamda 0.81 på låga varv där det kommer fullt tryck sen efter 7000rpm så kan man snåla ned lite mot 0.83. Tänd läget på tomgång ca 20-25 grader sen ca 35 grader över 2500rpm på låg belastning, fullgas under 0.5 bar 30 grader, fullgas med fullt laddtryck under 5000 rpm ca 19grader, full gas 5000-6500rpm ca 22 fullgas, över 7000rpm ca 24 grader.


Resultat... jo en sån motor som är väl in justerad ska ge 500+hk vid 7200-7800rpm under 2bar utan större problem. Den ska också ha fullt tryck just efter 4000rpm på en hög växel. Jag har själv kört 1.34/ 6.06/183km/t på 201m (motsvarar en mitten nia) men i en bil med manuell låda och sämre 60 fot så ska det ändå vara lätt att åka en mitten-tia och den går ändå fint att åka med på gatan och den klarar avgasvärden på besiktningen hur bra som helst.
min motor gav efter säsong 568hk/7500rpm och 2.2bar. ca 640nm vid 6000 beroende på laddtrycks kurva.


Nått jag har glömt som ni vill veta mer om?

Jag kompletterar med bilder så fort som möjligt

Mvh Jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
:king: :thumbright: sliik ska det være.. ingen hemlighetskremmerier ....
kansje J. lundin har synspunkter, som gammel b20turbo gubbe :wink:

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 5:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
motorrummet vegan
Bild



enkelt men effektivt oljetråg
Bild



142 grenrör från den gula
Bild
Bild

ett tidig modell men de långa röret va bättre tycker jag
Bild

erik w grenrör
Bild
Bild

i broms bänken i ett tidigt skede
Bild

på strippen 1.34/6.06/183 på 201m (0-100 på ca 1.9sek)
Bild

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 5:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 05, 2010 6:42 pm
Inlägg: 18
Fråga: Ang. Kolvar från b21a.. varför just dom? har en b21a liggandes här bakom huset som jag tänkte hiva men kolvarna är alltså värda att spara?
Och i exakt vilka motor hittar man M stakarna i? Man får olika svar varje gång, så man slipper införskaffa sig smidda stakar när plånboken blivit tillplattad, dock bygger jag på b230 men hoppas jag kan få svar ändå.. ;)

Mvh saxberg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 6:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
saxberg de kolvarna passar rakt av bara man borrar blocket sen blir det lämplig kompa och kolv höjd sen är de billiga och lätt att hitta.

de M stakarna jag talar om sitter som jag sa i B23 motorn.

jag la till lite info om hur man justerar in en sån motor också i första inlägget.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 7:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1829
Ort: Sävar
Bild


kanske nånting till bild samlingen där ovan?.. annars ta bort detta inlägg =)

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 7:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
frän bild roger. jag har lagt till ytterligare lite bilder

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 7:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån apr 05, 2010 6:42 pm
Inlägg: 18
Då vet jag :) tack för svaret, i övrigt riktigt bra tips.

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 18, 2011 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Inlägg: 631
Ort: Linköping
En fråga, va bör man köra för växellåda? zf?

_________________
Erik Johansson.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2011 8:58 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
viken drivlina man väljer är beroende på vad man ska ha bilen till, budjet mm men efter mina nu nästan 20 åriga äventyr med B20 och mitt intresse mer fokuserat till rakt fram åka så säger jag powerglide, 3.5" mellanaxel och dana 60 :)

ZF är en fabrik i tyskland de gör många olika lådor.... men detta med olika växelådor kan vi ta i en annan tråd.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2011 9:12 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:46 pm
Inlägg: 83
Hei Jens
Kanonbra tråd,
hvor mye av det til B20 kan man overføre til B30.
Med tanke på kamaksel profiler og lengde på grenrør osv.

_________________
S60R
164TURBO
164 BRUKIS
142 EVIGHETS PROSJEKTET

JAZZ IS NOT DEAD ,ITS JUST SMELLS FUNNY


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2011 10:17 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
stort sätt allt men jag skulle bygga B30 lite mer lågvarvig för att undvika svägningar i veven så ca 10 grader mindre duration. turbo valet blir större så klart också. 750-800hk ska inte va nått problem alls med en Hx55-pro om det byggs rätt. går en åtta hur lätt som helst bara man har ett skapligt chassi :)

på motorer kring 3.0L kan man bygga grenröret av tryckkärls rör med 37mm invändig dim då man inte varvar lika mycket. kolla grenröret på conny kompas MB300E

ska man sen bygga en upp mot 1000hk B30 så rekomenderar jag lättare kolvar, stakar och en mindre vevtapp då kan man nog varva 7800rpm utan problem. blir nästan 3.5 liter också :) lämpligt med en Hx55 med 73mm inlopp eller en Hx60.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2011 11:31 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:46 pm
Inlägg: 83
Bra, tenkte og kjøre saab kolvar og lite lengre staker, har også en turbonetics som henger med et godt stykke ac(850-900hp).
Men hva mener du om en botten gordel, har det nån funktion i og med den lengre veven?
Alt blir selvsagt noga balanserad.

_________________
S60R
164TURBO
164 BRUKIS
142 EVIGHETS PROSJEKTET

JAZZ IS NOT DEAD ,ITS JUST SMELLS FUNNY


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 20, 2011 12:25 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6213
Ort: Lund
Jag är lite sugen på att bygga en förgasarturbo B20. Behöver man göra något med flottörerna?
Tänkte mig portad topp med k-kam och dubbla 45:or. Inget monster men gärna upp till 350 hästar.
Originalgrenrör med rör till twin entry såg bra och enkelt ut. Det ska vara en bil som är trevlig att köra med.
Jag kör flera 1000 mil om året med mina nämligen.
ZF betyder Zahnradfabrik Friedrichhausen och Getrag Getriebe Aktie Gesellschaft, bara kuriosa.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 20, 2011 8:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2194
Ort: yttertavle/umeå
Mässingsflottörerna pallar inte tryckskillnaderna(spricker och sjunker)!
har även förstärkt sådana med genomgående små
mässingsrör som stöttor i mitten men dom höll bara en dag längre :)
"plast"flottörer har iaf funnits att köpa som reservdel(tror att det sitter i nyare gasare och dom som heter DCO).
man kan göra egna om man tar tankarmaturflottören från äldre VDO systemen där satt det svart hård typ
"keramisk kork"som man kan snickra till.men det kanske inte är så lätt att hitta idag :wink:

/F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010