Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Jag har för mig det fanns en tråd om portning av b20 avgaskanalen? Har sökt men inte hittat.
Någon som kan ge enkla nybörjar tips ang enklare portning till en b20 turbo motor? Har både sett och förstått att det är väldigt trångt i avgaskanalen.
Någon som kan ge enkla nybörjar tips ang enklare portning till en b20 turbo motor? Har både sett och förstått att det är väldigt trångt i avgaskanalen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Hej kul att denna tråd kommer upp! börjar med frågan på förra sidan om insprutning och där hör man av sig till mattias sangren eller till mig så vidarebefordra jag till han. jag bjuder gärna på gundmappar om nån behöver till en liknade B20 motor.
portning av avgaskanaler..... man kör upp till 0.9 x ventil dim under ventilen och man gör ett snyggt sätes jobb sen portar man bort drygt halva bulan runt ventil styrningen fixar en fin inner radie sen är det klart mer eller mindre! inte speciellt svårt.
kan uppdatera lite att min nya 1789cc B18 som jag pressade upp till 3 bar och 9000rpm och ca 600hk/680nm har en topp med 40x35 ventiler och en STS 252 kam så det är inga super dyra special delar där heller. den gick snabbare än alla mina tidigare B20 motorer också med en 5.89 på 201 meter! men den behöver lite mer laddtryck men den värkar hålla rätt bra.
mvh jens
jens@savarturbo.se
portning av avgaskanaler..... man kör upp till 0.9 x ventil dim under ventilen och man gör ett snyggt sätes jobb sen portar man bort drygt halva bulan runt ventil styrningen fixar en fin inner radie sen är det klart mer eller mindre! inte speciellt svårt.
kan uppdatera lite att min nya 1789cc B18 som jag pressade upp till 3 bar och 9000rpm och ca 600hk/680nm har en topp med 40x35 ventiler och en STS 252 kam så det är inga super dyra special delar där heller. den gick snabbare än alla mina tidigare B20 motorer också med en 5.89 på 201 meter! men den behöver lite mer laddtryck men den värkar hålla rätt bra.
mvh jens
jens@savarturbo.se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Okej tack för tipset så långt.
Man ska alltså inte fila bort hela bulan? Har studerat en hel del bilder, där verkar de ofta filats bort hela inkl styrning?
Några "snabba" tips ang insugskanalen?
Man ska alltså inte fila bort hela bulan? Har studerat en hel del bilder, där verkar de ofta filats bort hela inkl styrning?
Några "snabba" tips ang insugskanalen?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
nej avgasbulan används till stor del att göra en lång och fin sväng ut mot grenröret. styrningen kan man fila av det som sticker ut i kanalen.
några korta tipps är ett bra sätes jobb sen ca 0.88x ventil dim just under som ligger relativt djupt med ungefär dessa vinklar 35-45-60 med ca 1.3-1.5mm säte. sen lägger man omkull inner radien lite och snyggar till så har man en enkel och bra 180cfm topp som räcker långt på en turbo motor. man portar inget i taket eller utmed styrningen lite tvärt om mot många säger och gör men det fungerar.
44mm räcker i ventilstorlek på 88.9-92mm borr motorer och på B18 kör man standard 40mm.
mvh jens
några korta tipps är ett bra sätes jobb sen ca 0.88x ventil dim just under som ligger relativt djupt med ungefär dessa vinklar 35-45-60 med ca 1.3-1.5mm säte. sen lägger man omkull inner radien lite och snyggar till så har man en enkel och bra 180cfm topp som räcker långt på en turbo motor. man portar inget i taket eller utmed styrningen lite tvärt om mot många säger och gör men det fungerar.
44mm räcker i ventilstorlek på 88.9-92mm borr motorer och på B18 kör man standard 40mm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Tackar för mer tips!
Då använder man bulan för att "styra" avgaserna ut ur kanalen typ?
Då använder man bulan för att "styra" avgaserna ut ur kanalen typ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Ska du börja trimma b20?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Ja det är tanken att bygga en glassätarbil som kan burna lite
Samlar just nu delar, har ingen tidsplan alls utan dyker rätt pryl upp till rätt pris så köper jag den, typ så.
Hamnar i en 142a så hela familjen kan va med o burna
Samlar just nu delar, har ingen tidsplan alls utan dyker rätt pryl upp till rätt pris så köper jag den, typ så.
Hamnar i en 142a så hela familjen kan va med o burna
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Finns det mer info om detta bygge på forumet? Snäll kam som klarar att varva långt. Ventilfjädrar som klarar både ladd- och mottryck. Samma recept på insug och grenrör som tidigare? Kolvar och stakar från Volvo? Galet är det i alla fall!Jens Gustavsson skrev:kan uppdatera lite att min nya 1789cc B18 som jag pressade upp till 3 bar och 9000rpm och ca 600hk/680nm har en topp med 40x35 ventiler och en STS 252 kam så det är inga super dyra special delar där heller. den gick snabbare än alla mina tidigare B20 motorer också med en 5.89 på 201 meter! men den behöver lite mer laddtryck men den värkar hålla rätt bra.
mvh jens
jens@savarturbo.se
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
jag har varit lite dålig på att uppdatera i mina trådar på slutet jag fokuserar kraften mer på tävlandet i comp och utvecklingen av b18:n än att sitta och diskutera på nätet
inget är dock hemligt eller så. säg bara till vad du vill veta mer om så ska jag berätta
kolvar är från mitsubishi evo X nya motorn 86mm och sen H stakar med B230 tapp, nedslipad B20 vev till 77 slag.
finns en bild på min hemsida på toppen och fjädrar mm som jag använder, fins ofta i lager också om nån behöver http://www.swedishracingmotors.com/
mvh jens
inget är dock hemligt eller så. säg bara till vad du vill veta mer om så ska jag berätta
kolvar är från mitsubishi evo X nya motorn 86mm och sen H stakar med B230 tapp, nedslipad B20 vev till 77 slag.
finns en bild på min hemsida på toppen och fjädrar mm som jag använder, fins ofta i lager också om nån behöver http://www.swedishracingmotors.com/
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Ska prova på att göra mig en topp till mitt bygge och funderar på om man ska fräsa upp fjäderbrunnarna något för ev andra fjädrar i framtiden? Brukar ni göra det? Isf vilken dia?