Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
okej vad kör du för slutfarter med dom hästarna å den vikten ? 402m dvs
Jens Hedlund.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
183km/t på 201m som bäst. jag hadde ca 550hk då. 1.34 i 60 fot som är lite för dåligt med den effekten. sen så kör jag PG ingen koppling och fem växlad liberty så det stämmer inte då det blir lite sämmre värknings grad i drivlinan.
tror jag körde 222 nån gång men jag har alldrig kört med max tryck i 402 meter och fel utväxlig som sagt.
tror jag körde 222 nån gång men jag har alldrig kört med max tryck i 402 meter och fel utväxlig som sagt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis sep 17, 2013 7:04 pm
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Vad slutar prislappen på en sånhär rackare då på ett ungefär? Jobbar som svetsare så kommer kunna göra en hel del själv, så som bygga grenrör, plenum osv.
Har även tillgång till supportersvarv, CNC svarv och CNC fräs
Jag är medveten om att de inte går att säga att det kommer kosta så eller så mycket, men nånstans mellan tummen och pekfingret vore intressant o veta då jag går o smider lite planer på en Ford Corsair från -65 haha
Mvh Charles
Har även tillgång till supportersvarv, CNC svarv och CNC fräs
Jag är medveten om att de inte går att säga att det kommer kosta så eller så mycket, men nånstans mellan tummen och pekfingret vore intressant o veta då jag går o smider lite planer på en Ford Corsair från -65 haha
Mvh Charles
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Corsair satt det väl v4:a i?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis sep 17, 2013 7:04 pm
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Ja den kom 66 min är en 65 så där satt en radfyra i den
Mvh Charles
Mvh Charles
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Er det like greit å bruke b21et kolvar isteden for svarvade b21a?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
svårt att säga pris men om man leter grejor på blocket och så och bygger allt själv så börjar det mot 20000kr om man räknar med insprutnings systemet, soppa systemet och en fin turbo och wg ungefär? ca 4000kr till för kam, lyftare,stötstänger....
man kan alltid diskutera paket pris om man köper det mesta genom mig
mvh jens
man kan alltid diskutera paket pris om man köper det mesta genom mig
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
det går men det blir svårt att få rätt kompa då det är så stor grop i dem. men tilsammans med en sug motor planad topp så blir det hyffsat med komp. man kan ibland hitta fynd bland toppar ute på blocket men ofta motsatsen om man inte får se och flöda dem före man köper.24516vtic skrev:Er det like greit å bruke b21et kolvar isteden for svarvade b21a?
passa dig bara för extremt planade toppar de bruka va svåra att få täta i toppackningen med skärrings packningen. kanske bättre med en MLS packning då.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön feb 22, 2015 9:56 pm
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
hur håller motorn då?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
vilken motor?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön feb 22, 2015 9:56 pm
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
en b20 med denna spec på motorn
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
min motor höll 3 sesonger på strippen sen 2 vintrar i bänken med ca 500pull minst sen sprack blocket i sundsvall på sista tävligen höst tävligen 2013. första året ca 2.0bar och 510hk/6.05sek/201m sen 2.35bar ca 578 och sista året fick den 2.55 bar men den bromsades alldrig men din gick 0-100 på ca 1.9 sek och 5.90sec/189km/t på 201meter i en 1120kg bil med automat.
hade jag hållt mig kring 2.2bar så hadde den hållit i många år till men jag ville se vart gränsen va. då blocket sprack så gick inget annat sönder så den motorn ligger i en kartong på lagret bara att borra ett nytt block.
men bör tilläggas att jag alltid loggar och analyserar allt noga och även om det va en låg budjet motor så va det bakat in en del kärlek i den.
mvh jens
hade jag hållt mig kring 2.2bar så hadde den hållit i många år till men jag ville se vart gränsen va. då blocket sprack så gick inget annat sönder så den motorn ligger i en kartong på lagret bara att borra ett nytt block.
men bör tilläggas att jag alltid loggar och analyserar allt noga och även om det va en låg budjet motor så va det bakat in en del kärlek i den.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Vad kör du med för bakaxel? och om du nu byter hur mycket kostar det? Jag ska nog göra något liknande på en Volvo Amazon.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
jag kör en dana 60 med strange 35 spline liknade denna http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... roduct=122
ring snö bollen och fråga om aktuellt dax pris men de är väldigt prisvärda och hållbara
mvh jens
ring snö bollen och fråga om aktuellt dax pris men de är väldigt prisvärda och hållbara
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Recept och tips på en enkel 500+hk Volvo B20
Okej, var får man tag i motorsystemet då?
Har du gjort någon annan trimning på b20 som kanske är lite simplare? Vill gärna börja lite mindre och lära mig hur det fungerar för det verkar lite komplicerat för en nybörjare. Kanske nån trimning så jag kommer upp till 200-250 hk?
Har du gjort någon annan trimning på b20 som kanske är lite simplare? Vill gärna börja lite mindre och lära mig hur det fungerar för det verkar lite komplicerat för en nybörjare. Kanske nån trimning så jag kommer upp till 200-250 hk?