kolv frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

kolv frågor

Inlägg av Johan »

vad är skilldnaden på smidd och halvsmidd kolv?

stämmer det att det bara är b23et kolvarna som är volvos enda smidda kolvar? det påstås på tpc att dom klara 600hk++.är detta korrekt?

i vilka volvomotorer sitter det halvsmidda kolvar?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja det är korrekt, B23ET kolvarna är smidda och klarar över 600hk men även B19ET är smidda. B21ET har inte smidda kolvar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

hur mycket klarar b19et kolvarna då?


någon får gärna svara på dom andra frågorna också
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Alltså vart kommer det här med "halvsmidda" kolvar ifrån ?? vad skulle det innebära i praktiken att en kolv är "halvsmidd" ?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Lasseg
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 03, 2003 6:48 pm

Lars Gunnarsson

Inlägg av Lasseg »

Hej
Är det någon som vet hur mycket effekt b21ET kolvar + stakar håller för, dessa passar på b20 (8 bults svänghjul) har jag hört, stämmer det?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

b21et

Inlägg av Simon Jonsson »

Ja, dom kolvarna och stakarna passar i b20 i kombination av 8 bultad vev.
Hur mycket effekt dom håller för går ju inte att säga, det har ju med om motorn spikar eller inte. Men om motorn inte spikar så kan du lätt ta ut 300- 400 hp med sådana kolvar.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm b21 kolvarna passar väll inte direkt i b20 blocket utan att borra?
blir inte klok på detta, får skriva en lite över orginalslag & borr!!
kolla egen tråd!!
mvh
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"Alltså vart kommer det här med "halvsmidda" kolvar ifrån ?? vad skulle det innebära i praktiken att en kolv är "halvsmidd" ?"

som jag ser det menas antingen:

1. kolven är till att börja med varmsmidd ex. genom pressning varefter den utsäts för skärande bearbetning och på detta sätt får namnet halvt smidd..

2. kolven är halvvarm smidd dvs smidning av ett ämne vars temperatur ligger mellan rumstemperatur och rekristallationstemperaturen till skillnad från varmsmidning där temperaturen ligger över rekristallationstemperaturen...

varmsmidning ger bättre hållfasthet och jag antar att alternativ 2 är det rätta svaret eftersom alternativ 1 är lika troligt som att alla kolvar är halvsmidda då materialet från början antagligen är valsat från gjutna kokiller..

mvh
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Utveckla det där lite larsat. Jag har alltid undrat hur man i praktiken gör för att framställa en kolv/stake som går under betäckningen smidd. Detta är en lite lucka i mitt kunnande som jag gärna skulle vilja fylla. Jag vet att en smidd kolv är hårdare än en gjuten. Men hur skiljer sig tillverkningen?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kan inte gå in på det så djupt men enkelt:
gjutna kolvar blir till genom att hälla flytande material i en form & låtna stelna..
smidda kolvar innebär att man genom stora maskiner klämmer/slår en passande metallbit till den form man vill ha, förr i tiden när dom smidde svärd och andra vapen höll dom stål i en eld i en varm ugn för att få så hög temperatur dom kunde sedan bankade dom på bitarna med "hammare" till den form det är ju urpsrunglig smidning, det kan ske i temperaturer mellan 20 grader upp över 1100 grader.. ju högre temperatur materialet har under smidningen desto bättre hållfasthet blir det slutligen.. sedan finns det ju olika härdningsmetoder osv för att göra materialet hårt (men sprött).. vanliga stakar & kolvar läggs nog i sand eller dylikt för att kallna sakta men jag är inte säker.. dom där B23ET kolvarna är antagligen uppvärmda strax under rekristallisationspunkten sedan formade.. dom tåler ju åtminstone 600 häst & det är inte dåligt..
ordet smidd säger eg ingenting alltså.. en kolv som är kallsmidd skulle nog kunna vara sämre än en gjuten kolv.. men tror inte det förekommer kallsmidning av kolvar så
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har "hört" att man ibland gjuter tex stakar under tryck. Detta skulle man kunna se genom att dom brukar få ett bredare gjutskägg på "gaveln" runt 4-5mm. Dessa stakar ska då smidda stakars egenskaper eller åt det hållet iaf. Vad tror du om detta?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter som en vettig metod, det borde ju öka densiteten.. men ja vet inget om det.. om man kan se det på nått sätt vet ja inte, gjutskägg behöver inte uppkomma bara för man har tryck
jag sysslar ganska mycket med formsprutning av plast, läser plastteknik nämligen.. där har vi tryck på 1500 bar ungefär & det blir inte det minsta gjutskägg isåfall är det feliställd maskin, man använder härdade stålformar som hålls ihop med sådär en 40 ton per kvadratcentimeter.. eller 1000 ton om man vill.. finns stoora maskiner.. :wink:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Ne altså gjutskägget har ett speciellt utseende inte sämre eller bättre. Det är lite bredare. Det beror väll på metoden hur dom tillverkas. Kanske hur man utformar formarna, vad vet jag. Jag ska forska mer i detta. Men som med allt så finns det inte många som igentligen vet. De flesta bara vidabefodrar div rykten som sen blir sanningar..... Ja ni vet hur det är. Ordet stora spridare är en bra grej tex. Hur ofta har man inte hört. Använd inte för stora spridare, då får du tex taskig tomgång mm. När man frågar hur stora stora spridare är så får man höra allt från 500ccm och uppåt. Jag kör på 980ccm bilen går hur fint som helst. Jag tror detta uttryck kom från en dragracing konung med ett 6000hp monster som samtalade med en hobbytrimmare. Kungen sa stora spridare och tänkte då på 1500ccm och över.... hobby killen hörde stora och tänkte 450ccm...
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ju bra att det funkar.. du har ju riktigt stora spridare faktiskt, en 18t snurra räcker väll knappt till 400 häst & med dom spridarna lär du väll kunna ta ut mycket mer?
om man har ett sprut som hanterar 8 spridare blir det ju både billigare att köpa spridarna och mer bränsleekonomiskt om du stänger av 4st på lägre varvtal..
det finns mycket osanningar.. därför ska man inte haka upp sig utan forska vidare själv om man tror på något.. åker man på bilträffar & disskuterar byggen med bilägarna brukar man lära sig helt nya tips.. men skriv här om du hittar mer info om plastiska bearbetningsmetoder.. det är alltid intressant :)
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har en kolvfråga. Jag tänkte coata mina kolvtoppar. Jag har hört att det finns att köpa på hansen racing och att man sprutar penslar på det själv och gräddar i ugnen. stämmer detta någon som har erfarnheter?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar