kolv frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad är det bra för
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Man coatar med ett tunt lager kermiskt material som förhindrar värmen att gå ner i kolven. På detta sätt så reducerar man kolvtempen med 25%.
Ganska mycket när man börjar närma sig 950grader avgastemp =).
Ungefär som avgasbandage tar bort värmen i motorutrymmet....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter ju ganska vettigt.. nackdelar jag kan tänka mig är att materialet bör härdas på kolvarna, ska man rygga kolvtoppens yta eller något innan för att få bättre fäste? inte så kul om det lossnar flagor & sätter sig i ett lager..
sen så är det aldrig bra att värma material.. men vanlig ugntemp e ju inte så mkt..
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Man coatar med ett tunt lager kermiskt material som förhindrar värmen att gå ner i kolven. På detta sätt så reducerar man kolvtempen med 25%.
Ganska mycket när man börjar närma sig 950grader avgastemp =).
Ungefär som avgasbandage tar bort värmen i motorutrymmet....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter intressant nackdelar kunde ju vara om materialet lossnar eller flagnar & sätter sig i lager eller nå.. men det fäster antagligen rätt bra på kolvarna, man kanske ska rugga dom lite innan lr nå?
vilken temperatur ska man värma dom till i ugnen? 2-300 grader?
hur varma brukar kolvarna bli i motorn vet du?
svarade nyss i denna tråd men verkar som svaret aldrig kom in.. skomt.. har nog skrivit lite för mkt idag, har varit ledig & suttit här & slöat bara hähä :lol:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det lossnar inte. det sitter sånt i massvis med racemotorer. En del coatar också kolvkjolarna med något teflonliknande för att minska friktionen. Kolvarna blir fina också vit topp och svart kjol =)
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar