Opel omega 24v turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Henrik Braun »

Har aldrig hittat någon sån (vad dom nu heter) motor som någon överladdat? Jovisst lotus-omega finns men de räknas inte utan jag menar iaf upp i åtminsone 700 hp. Är dom inte bra? Opelmotorer brukar ju va rätt bra.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Robban76 »

En ganska så ny tråd som kanske kan vara av intresse.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=63177" onclick="window.open(this.href);return false;

Mustang 68 HT 477BB C6
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av mbma »

ska det inte vara samma motor i saab och opel calibra 3,0 v6? tror någon opel nisse sa det till mig nämligen.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Henrik Braun »

Det är den raka 6:an som är intressant.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Anders_Karlsson »

C30SE heter motorn. 204 hk/270 Nm original.
Borr 95 mm, slag 69,8 mm. Tung smidd vevaxel med 12 motvikter, väger 29 kg. Smidda stakar original, C/C mått 134 mm med fullflytande 22 mm kolvbult.
Svänghjul med koppling ska väga runt 25 kg, så ett stålsvänghjul är en bra idé.
Lotus Omegans block är förstärkt med mer gods runt ramlagren och överfall från CIH 2,3 turbodiesel med längre skruv.

Finns ett par olika 4 litersvarianter, den från Irmscher är bäst med fin smidd vev, borr 98 mm slag 88 mm.

Här finns en hel del info, sidan är på tyska men det går ju att översätta http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ ... TM9EkUBBVT" onclick="window.open(this.href);return false;

För en massa år sedan tog ENEM fram en kompressorsats till den här motorn, med vattenkyld IC och bolt-on prylar. 290 hk och en bit över 300 Nm.

Det är ganska lätt att få bättre flås i de här motorerna, matchportning av insug mot topplock ger en hel del. Värdelös passform mellan delarna där.
Jag gjorde en lätt matchportning och grävde lite runt ventilsätena på min motor, den gav 200 hk och 330 Nm på hjulen med ett Megasquirt och större spridare.
Har lite planer på separata spjäll och extraktorgrenrör från BMW M5 så småningom, krävs lite svetsjobb för att få det att passa bara.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Henrik Braun »

Intressant att det inte går att hitta någon som överladdar en sån här ordentligt! Fränt borr vs slag förhållande!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

Roliga är att till exempel på Omega 3000 så är inte drivlinan just nå sämre än en bmw, kanske lite klenare växellåda, men bakaxelhistorian är bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mas_74
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: sön aug 26, 2007 10:45 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Mas_74 »

Jag tror att "j0jje" här på forumet testade bygga turbo på sin (dock) 12v omega 3000 för ett par år sen och körde med orörd motor o den gick visst mkt bra o minns jag inte fel ladda han 1bar.

Mvh M
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)

Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Användarvisningsbild
Thörn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre aug 08, 2008 2:07 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Thörn »

Skogen racing har testat :)
http://skogenracing.editboard.com/t1008 ... film-sid-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Räsern: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=272" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=m1VLwgpTm2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Bild

Bild

Bild

Titanpackning?

Bild

Bild

Ett youtubeklipp med ett tyskt bygge, sitter nåt gjutet grenrör på den som jag har sett nånstans på nätet.
Tror det var Irmscher som tog fram det på 90-talet.
http://www.youtube.com/watch?v=4QS7e2p1 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Cassius »

jeansgaraget kör ju turbokonverterad 2.6a som levererar mot 300hk. std motor.

hellcat på OpelSportClub har en del turboprojekt på Omega 3000 i ryggen, både 12 och 24v.

Jag vet med mig att jag läst om norska byggen där man svarvat ner kolvarna lite på 24v'n och tagit ut mot 400hk.

Tyskarna har som synes i Anders inlägg varit duktiga på att turbokonvertera 24v'n!

Vill man bygga en ball motor så går det säkert alldeles ypperligt att använda en C30SE! :) Det finns otaliga byggen både i race sammanhang på sexan och i rally sammanhang på den 4 cylindriga syskon motorn (CIH'n, samma bottendel, annan topp enkelt förklarat) med samma slag där det varvats 10 000 och mer!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kortslagig vev som nämnts ovan i tråden.
Slaglängd 69,8 mm, borr 95 mm.

När Opel tävlade i DTM med Omega EVO500 så plockade man ut drygt 400 hk N/A ur 3 liter.
Ganska mycket special i de motorerna, blocken var förstärkta (samma gjutning som Lotus Omega) vevaxeln hade 8 motvikter istället för 12.
Ramlageröverfall från 2,3 turbodiesel med längre skruv.
Längre vevstakar, 144 mm C/C istället för 134.
Topplocken ändrades rejält också, uppresta insugskanaler och slidspjäll mm mm mm.
Lite info på tyska här http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ ... TM9EkUBBVT" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Henrik Braun »

Det är ju fränt med racemotorerna, men fortfarande ingen som trimmat med överladd!?

Inte en lite morgonbris utan rejält! Håller de inte för det tro?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Cassius »

Fyrorna som mer eller mindre har samma block + en cylinder frampå och en bakpå har överladdats till 6-700hk här i sverige, upp mot 4 siffrigt i Finland.

Problemet i Sverige är nog att Volvo grejer är så lätta och billiga att hitta, plus att dom flesta svenskar nog har en viss del patriotism i sig så övriga märken trimmas inte lika hårt. Om det inte är väldigt lätt att skrämma dom! BMW fick ju det ryktet för några år sedan och vips åkte alla turbokonverterade 325or :) Sen finns det ju motorer som är erkänt bra som också trimmas t ex Fords Cosworth fyror, Mitsu 4G63 m.fl.

Det krävs nog att någon ska vara först ut och SYNAS för att fler ska prova! Och Oplar har väl nästan aldrig varit så "poppis" i Sverige bland ungdomar med effekthysteri.. Hur många gånger tror du jag, som faktiskt gillar Oplar och har ett par stycken sådana, har hört fraser i stil med " Opel Gevalia, lättrostat", "Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten", "Alla bilar rostar, men Ople har Rekord" osv osv osv, tillräckligt många för att vara less flera gånger om i alla fall. Spelar ingen roll att gamla Volvos, Mercor och BMW's rostar lika bra, en Opel kan man bara inte dra på sig enligt många!

Ganska tråkigt egentligen eftersom Opel har en hel del fina motorer, CIH motorerna t ex är robusta och svarar bra på sugtrim, finns ett par motorbyggare som kan bygga 280hk+ 2.4-2.5l 8v, icke crossflow, sugmotorer till rallyåkare här i Sverige t ex. C20XE börjar ju vara erkänt bra inom de flesta trimkretsar och dom flesta tror jag hört talas om Z22SE motorn som GM Performance har "över disk" saker för att plocka ut 1500hk på mettis ur :) Dom äldre Oplarna sen har ju även väldigt bra väghållning och är rätt lätta. Det har till viss del gjort dom poppis som strippbilar och allmänt bus, men då gärna med en enkel, billig Volvo motor som har turbo från början ;)

Mitt bästa tips till dig om du vill komma i kontakt med någon som bränt ur ordentligt med sås ur en C30SE är att vända dig till norges Opel klubb, http://www.opelmotorsport.com/" onclick="window.open(this.href);return false; eller leta i Tyskland. Norrbaggarna har ett betydligt vänligare synsätt på Oplarna än vad Svenskarna har :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel omega 24v turbo?

Inlägg av Anders_Karlsson »

C30SE har ett eget block, det är mycket som skiljer det blocket mot vanliga 12 ventils CIH-blocket.

Mer info om motorn, denna info gäller endast standardmotorn som sitter i Omega och Senator.
http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ ... TM9EkUBBVT" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar