Hjälp med motorrecept b230fk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tilldig
Lite mer laddtryck

Hjälp med motorrecept b230fk

Inlägg av tilldig »

Hej jag har nu skaffat mig min andra volvoturbo med b230fk motor.
Tanken är att göra bilen så rolig som möjligt med orginal turbo grenrör och topp.
Min gamla 940 körde jag med större aggregat och annat soppasystem osv men den var rätt död under 3000 rpm, detta kommer jag inte kunna göra nu då jag ska använda bilen att ta mig till och från jobbet samt köra ett nytillverkat barn i så den får inte bröta för mycket.

Jag tänkte mig.
3" från turbo till katt sen 2,5".
porta upp grenröret rejält samt inloppet i avgashuset på turbo.
Byta kam, där tänkte jag v-kam, frågan är då om orginal 13c orkar dra hela vägen till varstoppet effektivt med den kammen?
Kan tänka mig testa annan kam med och det behöver inte vara en volvo kam, men kammen får inte vara för dyr heller.
Sen har jag en 531 topp liggandes med om det skulle vara bättre än 530 som sitter på nu?
Vet att det finns delade meningar om topparna men tanken är väl att jag ska försöka gräva lite i den topp som ska användas.

Körbar och rolig är mer intressant än högst effekt.

Så finns det tipps eller om det är något jag borde rätta till så vill jag veta :)
Mvh C
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende

Re: Hjälp med motorrecept b230fk

Inlägg av philleee »

Det finns en hel del folk som har fått skenladd med 13C samt 3" downpipe. Byt resten av systemet till 2'5 tum istället (högflödes katt samt dämpare)

Jag kör V kam med 13c samt 0.85 bars ladd, känns inte lönt att dra den för långt men det är en stor skillnad vs orginal T kam. (bygger ladd mkt tidigare också) Högre ladd hade säkert hjälpt till. En V kam kostar inte mycket heller samt det är inte lönt att skaffa en vass kam som ändå är död under "ditt område".

Orginal 531 orkar mer än orginal 530. Men har du fortfarande orginal turbo så kommer den att begränsa duktigt och jag tror inte det hjälper att porta inloppet, då hela turbinhuset är litet.

-Byt intercoolern till en bättre, det lär göra skillnad.

-Glöm inte att chippa båda boxarna, e.v skaffa en chipbar tändbox om du inte har en.

Har du en bredbandslambda?
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
tilldig
Lite mer laddtryck

Inlägg av tilldig »

bränslechipp självklart men guldbox känns onödigt då det enda jag har märkt skillnad med en sån är höjt varvstopp.
Sen så hadde jag v kam på min gamla bil, fösrt körde jag med ett 16t och t kam sen bytte jag till v kam och märkte inte så mycket skillnad men när jag bytte till t04e så hände det minsan saker.
så att sätta v kam med 13c känns inte som om jag kommer få effektökning utan ändrat register baserat på min tidigare erfarenhet.

sen 3" dp har varken jag eller mina vänner haft problem med.

intercooler orginal vet jag att den inte är den bästa som finns men varför skulle den behöva bytas när jag kommer köra med så liten turbo och maxladd på 1kg?

vill inte verka emot nån men vill ju gärna veta varför :)

mvh
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende

Inlägg av philleee »

Jag bytte från T till V när jag körde på ca o.5 bars ladd och den drog klart längre samt byggde ladd tidigare, det gillar jag verkligen.

Vilket/vilka chip du kör med är upp till dig, min personliga åsikt är att byta så man slipper värre spikningar, hellre ändra tändningen än att fetta på onödigt mycket bara för att slippa spikningar.
.
Bättre intercooler = kallare insugsluft = mer effekt (jätteliten turbo = varmare luft, speciellt med högre ladd)

3" DP kan du köra med om du vill, men det finns personer som haft problem..
Philip Wiberg
tilldig
Lite mer laddtryck

Inlägg av tilldig »

ja v kam känns som det bästa alternativet av volvos egna.
men jag kommer byta till större turbo i framtiden när ekonomin ser bättre ut.

började dessutom att renovera och porta min 531 topp idag.

i min gamla bil körde jag orörd 530 topp med v kam och justerbart kamdrev, portat orginalgrenrör, t04e 0,9bar från turbomeck med 3" hela vägen, gröna r-spridare med 3bar tryck, hemmabyggd lmm, chip i båda boxarna från en trevlig snubbe i gbg anpassade efter orginal spridare hehe, och standard laddkylare.

den bilen var väldigt rolig men spikade när gjorde ringar på 3an, antar att bättre grenrör och ic hade fixat det kanske bättre chip också.

tanken är ju att skaffa större turbo till nuvarande bilen när ekonomin blir bättre.
jag vet att dessa mindre agg bildar mycket värme men hur ska man räkna ut vilken storlek på ic man behöver ha.

är den helt onödigt att köpa annan kam än volvos egna i nuläget?

och ang 3" så är det ju jätte många som kör det, eller är det just blandningen av 3 till 2,5" som kan framkalla skenladd?

sen så tänkte jag mäta min avgastemp mer ir mätare efter varje modifikation just för att se hur mycket varje ingrepp påverkar den.

fler tips välkomna :)
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende

Inlägg av philleee »

Jag tyckte att du verkade jaga de sista möjliga hästarna med orginalturbon och hålla den så. Men,

En bättre intercooler är bra, men absolut inte nödvändigt, då orginal fungerar bra men som sagt, jagar man de sista hästarna..
(Jag hade skaffat så stor som möjligt, mät och beställ sedan.)

Skaffa en elfläkt istället för orginal, det ger lite det också.

Det mest ekonomiska baserat på vad du skrivit är,
-höjt ladd,
-chipp,
-porta o byt till 531 toppen (matchporta grenröret) samt
-skaffa en V kam på skroten eller något liknande.

Hade inte satsat på en annan kam då det lär kosta mycket mer. (A är ju enligt många rolig den med, bättre bottendrag vad jag förstått, men har íngen egen erfarenhet) Någon annan får gärna kommentera med ytterligare åsikter.
En kam för ca 300 är inte direkt en stor utgift!

Att byta till 3-2'5 tum hade jag personligen inte gjort i första skedet, men det är bra då turbon inte får samma mottryck i systemet och behöver jobba mindre för samma laddtryck. Osäker angående skenladdet, men det är en del som fått det, du kan ju prova o se efter själv.. =)

Skaffa en VEMS round med EGT så kan du kolla lambda och avgastemp, åtminstånde lambdan känns riktigt viktig att hålla koll på, det där med spik på 3;an med förra bilen låter inte alls kul..
Med en mild trimningsgrad bör inte avgastempen vara ett problem. De flesta recept är rättså beprövade på dessa bilarna.

Så du får helt enkelt prioritera vad som känns viktigast, men detta är mina tips =)
Philip Wiberg
tilldig
Lite mer laddtryck

Inlägg av tilldig »

hehe ja den förra bilen var ju den bilen jag lärde mig på och där testade man sig fram till olika resultat.
spikningarna var inte bra nej men jag sålde den istället för att gå vidare med ic grenrör och annat styrsystem.

ang den bilen jag har nu så känns det som onödiga pengar att lägga ut på mer mätare än en laddtrycksmätare då det inte ska bli någon highend motor haha.
kanske skaffar avgastemp men efterssom jag har tillgång till infraröd värme mätar pistol så kör vi på den till början.

men självklart ska jag ju pressa 13c till gränsen hehe.
och nej en beg kam är ju verkligen inte dyrt.

och det här med ic så har jag ju den med mitten anslutningarna och elfläkt sitter det redan då det är en 97:a
jag klurade lite på en modellanpassad alu ic om det blir något då.

sen med avgassystemet igen då så böir det ju mindre mottryck ja vilket kommer resultera i mindre temp så det är väl av den anledningen jag vill ha 3" dp.
sen tror jag att man inte behöver ha grövre avgas än var avgashålet i turbon är, om det stämmer vet jag inte men det verkar logiskt.

men hur det än blir så kommer jag att starta en projekt tråd men info ang det här med hur temperaturerna påverkas vid dom olika ingreppen för dom som är intresserade.
freiman
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av freiman »

Ang kamval så tycktes jag att D-kammen var trevligare än en vx jag hade innan. Bättre än A oxå..
johan freiman
tilldig
Lite mer laddtryck

Inlägg av tilldig »

Men vad ger dom för karaktär, det kan jag ju inte veta då jag inte har testat dom.
Skriv svar