Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mog1
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: ons jan 26, 2011 8:59 pm

Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av mog1 »

Hej har som säkert alla andra b230 turbo åkare bekymmer med Oljereturen i blocket.

Nu har jag dock rivit ur motorn och byggt smidd botten osv och nu tänkte jag att jag skulle eliminera detta problem. Är ju självklart intresserad av hur ni har gjort och hur det funkar för er. Med hopp om goda svar kanske denna tråd kan hjälpa väldigt många andra som har samma bekymmer :)

Mvh Morgan
Vet ni varför gud kom på underlivssvamp på kvinnor?
Bara för kvinnor ska veta hur det är att leva men en irriterande f**ta!
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av MGP »

Gjänga up med 3/4" rör gjängor med overgang tils typ AN10, 3/4" rör tappen går direkt i hållet, behövs inte borra up.

bild
Bild
MG Performance
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av 900hasse »

Bild

Skärringskoppling

Mvh Hans
NightMaaN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 15, 2011 6:32 pm
Ort: Jönköping

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av NightMaaN »

jag brukar svarva till en plugg med presspassning i orginalhålet och kanckar i den typ... med typ 16mm slanganslutning som jag drar fast returslangen med en slangklämma på bara. ex-rated på forumet kan säkert posta en bild då han har mitt senaste block nuförtiden...
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av load3d_ »

3/4 R gängtapp tro ja pass direkt å gänga me om du ha turboblocket
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av Magistern »

tosk skrev:Gjänga up med 3/4" rör gjängor med overgang tils typ AN10, 3/4" rör tappen går direkt i hållet, behövs inte borra up.

+1 Gjorde likadant. Blev skitbra.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av Patrik Johansson »

Jag krympte dit en AN12-anslutning.

Bild
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av Deztallica »

Jag gjorde snikvarianten. Finns väl ingen som helst anledning att göra så om du har motorn isärplockad, men jag svarvade en R20-bussning (rörgänga) lite lagom och slog dit med VVS-tätning. Den kommer aldrig lossna, knappt ens när jag vill.

Bild
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av Xuri »

jag kör som deztallica

Fast nersvarvad rörhylsa från hydroscand, svarvat ner 1 mm å doppat i loctite fastsättning.

funkar prima
Jens Hedlund.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Det eviga problemet med oljereturen på B230.

Inlägg av troy240 »

Min lösning siter med x-ring ner i blocket.
Bild
Bild
Skriv svar