M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Tja!
Håller på och ska plocka ihop en motor.
M20b25 block
M52b28 vev
M20b20 stakar
M20b20 topp
Och sen m20b25 katt kolvar, hur mycket behöver jag svarva kolvarna?
Kommer att åka E85 och turbo så bör ju inte va allt för högt komp,
Med vänlig hälsning, johan
Håller på och ska plocka ihop en motor.
M20b25 block
M52b28 vev
M20b20 stakar
M20b20 topp
Och sen m20b25 katt kolvar, hur mycket behöver jag svarva kolvarna?
Kommer att åka E85 och turbo så bör ju inte va allt för högt komp,
Med vänlig hälsning, johan
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Jag skulle montera ihop bottendelen temporärt och kolla uppstick och mäta exakt, det här är inget du gissar eller räknar fram så lätt. Men en kvalificerad gissning är att du inte ska röra ett skit.
Standardkolvarna har 34.09 mm i kompressionshöjd. Stakarna är 130 mm, mot 135 mm original M20B25.
Slaget med 2.8-veven är 84 mm, standard är 75 mm.
Standard :
(75/2)+135+34.09 = 206.59
Ditt koncept :
(84/2)+130+34.09 =206.09
Man behövde inte räkna med komphöjden, men vill man prova olika kolvar så är det bra att ha med..
Din nya setup vänder alltså 0.5 mm under original. Om förbränningsrummet vore likadant på M20B20 som M20B25, så har du just under standard-komp så det lär väl gå utmärkt med E85 och turbo, kanske att du till och med skulle haft högre om du inte ska ha våldsamt med effekt.
Standardkolvarna har 34.09 mm i kompressionshöjd. Stakarna är 130 mm, mot 135 mm original M20B25.
Slaget med 2.8-veven är 84 mm, standard är 75 mm.
Standard :
(75/2)+135+34.09 = 206.59
Ditt koncept :
(84/2)+130+34.09 =206.09
Man behövde inte räkna med komphöjden, men vill man prova olika kolvar så är det bra att ha med..
Din nya setup vänder alltså 0.5 mm under original. Om förbränningsrummet vore likadant på M20B20 som M20B25, så har du just under standard-komp så det lär väl gå utmärkt med E85 och turbo, kanske att du till och med skulle haft högre om du inte ska ha våldsamt med effekt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Det låter ju kanon.
Förbränningsrummen är ju lite mindre på b20n så det är tänkt att fila ur lite,
Får testa att montera ihop allt o se vad som händer
Är du säker på att katt kolvarna är 34.09?
Förbränningsrummen är ju lite mindre på b20n så det är tänkt att fila ur lite,
Får testa att montera ihop allt o se vad som händer

Är du säker på att katt kolvarna är 34.09?
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
M20B25 kolvarna är ju gjorda för att gå upp lite i B25 toppen, där av ser kolvarna ut som dom gör. medans B20 toppen är gjorda för plana kolvar utan uppstick.
så om du inte vill röra kolvarna så mycket, så bör man göra om förbrännings utrymmena i B20 toppen så dom blir mer som på B25:an å sen rätt diameter på det också.
det är ju lite svårt å veta exakt hur mycket man ska ta. då det inte gör nått att ha mindre förbränningsrum å få upp kompet lite heller.
så om du inte vill röra kolvarna så mycket, så bör man göra om förbrännings utrymmena i B20 toppen så dom blir mer som på B25:an å sen rätt diameter på det också.
det är ju lite svårt å veta exakt hur mycket man ska ta. då det inte gör nått att ha mindre förbränningsrum å få upp kompet lite heller.
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
eller hitta M50 kolvar av rätt modell.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Har m50 icke vanos kolvar och m52b28 kolvar ligger, nått av det som passar tro?
Nån borde ju veta hur mycket ja ska ta på m20 kolvarna för att få det att lira.
Nån borde ju veta hur mycket ja ska ta på m20 kolvarna för att få det att lira.
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Som sagt, montera och prova. Det är inte svårare än så om du har prylarna liggande ändå.
Kolvar från M52B28 har mycket lägre kompressionshöjd så dom vänder 3 mm längre ner i blocket med 130 mm stakar än vad kolvar från M20 gör.
Kolvar från M52B28 har mycket lägre kompressionshöjd så dom vänder 3 mm längre ner i blocket med 130 mm stakar än vad kolvar från M20 gör.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Får nog göra det men just nu är jag i Thailand men vill sätta igång direkt när ja kommer hem därför perfekt om nån visste 
Då kanske m52b28 kolvarna går att köra med. Bör ju bli liknande komp som att montera en 3mm mls eller är jag helt ute och cyklar?

Då kanske m52b28 kolvarna går att köra med. Bör ju bli liknande komp som att montera en 3mm mls eller är jag helt ute och cyklar?
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Ska du köra bensin så är det klart ett alternativ, den lär inte vara spikningsbenägen direkt men även då är det hög klämspalt (4+ mm med tunnaste original-packning).
Ska du köra E85 är det en onödig och dålig idé. Smacka dit original-kolvar, snygga upp förbränningsrummen för 84 mm borr, och mät upp dom med olja genom tändstiftshålet (fetta in mot cylindern och packningen) så ser du nog att det kommer fungera. Går väl att mäta upp på lite andra sätt också, speciellt om kolvarna är platta då det är enkelt att räkna ut med packningstjockleken hur mycket volym det bygger.
Ska du köra E85 är det en onödig och dålig idé. Smacka dit original-kolvar, snygga upp förbränningsrummen för 84 mm borr, och mät upp dom med olja genom tändstiftshålet (fetta in mot cylindern och packningen) så ser du nog att det kommer fungera. Går väl att mäta upp på lite andra sätt också, speciellt om kolvarna är platta då det är enkelt att räkna ut med packningstjockleken hur mycket volym det bygger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Jag får testa lite!
Låter som att original kolvarna kommer få bli helt släta i svarven alternativt att toppen får smaka..
Låter som att original kolvarna kommer få bli helt släta i svarven alternativt att toppen får smaka..
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
de e väll bättre å gröpa ur toppen än försvaga kolvarna tänker jag.
tel 0707149931
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Jo det lär det ju absolut va, men vill ju få ner kompet lite också men kanske räcker med att ta på toppen.,
Ingen som har före och efter bild på förbränningsrum från m20b20 topp nån vart på för liknande?
Ingen som har före och efter bild på förbränningsrum från m20b20 topp nån vart på för liknande?
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Jag skulle inte röra kolvarna om det var E85 som bränsle, bara snygga till förbränningsrummet så det passar borr och kolvar bättre. Sen är det enkelt att mäta upp kompförhållandet, som sagt.
Du kommer inte att kunna förändra kompan mycket genom att karva i toppen, och kommer inte heller behöva det.
Du kommer inte att kunna förändra kompan mycket genom att karva i toppen, och kommer inte heller behöva det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: M20 med m52b28 vev, svarva kolvar!
Jag tror det blir att göra så!
Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning, johan
Tack för all hjälp

Med vänlig hälsning, johan