b230 bottendel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

b230 bottendel

Inlägg av Finnen »

Tja!
Funderar på en sak om min b230a -85. Läste att den var lågfriktions motor i Jens turbo artikel... Tänkte att ja skulle turbo konvertera den, men vad måste jag göra åt bottendelen? Den har väl nållagring...kan ja bara byta vev, stakar & kolvar från b21/b23et, passar det direkt? eller måste ja fräsa och modifera dit andra lager? :(

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nållagring? menar du runt kolvbulten som på mopeder/motorcyklar eller vad :roll:
ps. det sitter glidlager till veven om det var det du menade?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B230 har inga nållager! Den kallas lågfriktionsmotorn för att den har mindre ramlager,vevlager och superlätta stakar. B230 från 85-89 har de svagare stakarna och ramlagren. 89- har stadiga stakar och ramlager men samma små vevlager men det verkar inte försvaga veven. undviker du spikningar och inte varvar mer än 6500rpm håler din 85 motor längre än vad de flesta tror. du kan inte montera B23 vev stakar i b230.
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

Jens eller någon som vet bättre, kan ni ge mig ett bra recept på vad jag ska göra åt bottendelen, så den klarar ca. 1.2bar. Eller löns de bättre att behålla gamla b20, och konvertera den? för där passar väl b21 & b23 bottendelar direkt?
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

En standard B23ET eller B230FT/FK klarar 1,2 bar utan problem med driftsäkerheten, nöjer du dej med 2,1 liter så håller en B21ET också.
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

Det tror jag. Men de e bara ett problem, jag har ingen b21et/b23et/b230ft/fk...Har bara en b230a -85, å den håller knappast 1.2 bar :(
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

E de ingen som har några tips?, hur ja ska få min motor turbo konverterad? Så den håller... :( :(
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

sälj motorn till nån behövande eller släng skiten! tyvärr, så är inte den motorn värd att lägga ner några pengar på... har grövre vevstake/stakar i min go-kart :wink: . om du nu inte har nån annan motor och vill av nån anledning just ladda 1.2bar, så får du helt enkelt skaffa en... billigast är ju b21et... tillräckligt med soppa och intercooler/ vatteninsprut, så kan du ladda 1.2bar... fast byt ut det äckliga org.grenröret... ingenjörerna måste varit bakfulla när dom konstruerade det.. :wink: lycka till!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

Okej, de va ju inte skoj att höra!...Men men, va lite synd bara att motorn hade bara gått 50 tusen, bara att sälja skiten! Men tack för visat intresse!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

http://www.dieselmeken.se/img/motorer/b25_01.jpg

tror att denna hade dom stakarna. :D
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

Hahha! Aj då!.... :)
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

marmander skrev:http://www.dieselmeken.se/img/motorer/b25_01.jpg

tror att denna hade dom stakarna. :D
Det har hänt fler än en gång för mej, ligger man på gränsen av vad en B230ET klarar (runt 1 bar) räcker det med en spikning så kan det säga BANG...
Skriv svar