Volvo B20 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Wireman
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre feb 13, 2004 2:15 pm
Kontakt:

Volvo B20 turbo

Inlägg av Wireman »

hej jag har en b20 som bara ligger o skräpar .....den är renoverad o bytt lager, kolvringar kammen är bytt allt är uppmätt och d e sjuste.... har startat upp den o den går som en ny motor ,,,,

har en turbo som har sutit på en saab 9000cc -86 liggnade ...bilen säg så jag skrotade allt o behöll turbon o lite skit ....

funderar nu på att bygga turbo av b20in ..o kanske andvända sej av 9000 turbon .... d e ju itne så kraftfulla grejer men nått måste d ju göra ....

men tänkte på kompressionen vad ligger en b20 i orginal ...nån som vet? d kanske är för högt ....

nån son har gjort detta lr nått liknaden får gärna svara .. VH tony
Volvo Amazon Racer

#|ViksjöHekkdrivers|#
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är B20A som jag antar att det rör sig om, alltså med en enkel förgasare. Runt 8.5:1 om jag inte minns fel, vilket tillåter en hel del laddtryck innan du får problem pga kompressionen. Problemet är snarare att få i den tillräckligt med bränsle och ställa tändningen så den går rätt och inte spikar sönder eller bara går dåligt i allmänhet. Kommer du så långt så har du nästa problem vilket är att få den att mekaniskt hålla vid höga effekt. Men att få ut dubbla effekten ska inte ställa till med problem med originalmotorn vad jag hört. Starkare koppling blir väl ett naturligt steg hur som helst, men växellådan kan du hoppas den håller.

Jag är på väg ner i trimnings-träsket med min B20 men det blir ingen förgasare där utan insprutning direkt (som jag redan köpt) men jag planerar att köra med originaltändning till att börja med.
Skriv svar