Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 21, 2018 7:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 07, 2012 8:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jun 13, 2011 4:22 pm
Inlägg: 23
Ort: Tierp
Tjenare!
har nyligen skaffat mig en volvo 940 med 8V men har en 16v ligger bredvid och vill göra det till en sjuk maskin!
Så min fråga lyder, Sten Parners 3,1 liters stroker kit till en b234f. Lär blocket borras eller ej? Det står inget på hans sida där dom säljs.
Tacksam för svar! :hihi:

_________________
Volvo 240 M50 turbo projekt : viewtopic.php?f=21&t=79823
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.

http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 07, 2012 8:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am
Inlägg: 1681
inget å ha, de skapar bara vird å de håller inte blocket för iaf så de lär du sedan justera bort. om du skall åka över ladd dvs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 07, 2012 8:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jun 13, 2011 4:22 pm
Inlägg: 23
Ort: Tierp
okej okej.. vad för volym kan man plocka ur då för att blocket ska hålla?

_________________
Volvo 240 M50 turbo projekt : viewtopic.php?f=21&t=79823
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.

http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 08, 2012 1:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 622
Ort: Eksjö
varför skulle de inte hålla? vet endel som kör med sånna stroker kit o de fungerar..

beror väl på vilken volym du vill ha om du ska borra eller ej.. men får nog slipa ur rätt bra i blocket o mellan axeln så stakarna går fritt.. beroende på vilka stakar du ska använda.

men de är klart ju mer du borrar ju klenare blir blocket.

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 1:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am
Inlägg: 1681
för att blocken inte pallar för vrid vid låda varvtal, stor motor=mycket vrid= blocket paj.

Du kan så klar reglera bort det enkelt, men vad är det då till för nytta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
De är inte så att annander pratar sugis å toffe överladd? Jag har också svårt å tro att blocket inte pallar för sugmotor effekter..

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Inlägg: 1079
Ort: Örebro
toffe pratar överladdat,det har han skrivit,men vad ts hade tänkts sig,vet vi ej

_________________
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 6:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Fördelen med stor motor kan ju vara att få en motor som ger hög grundeffekt. Som då blir lättkörd och får igång aggregatet snabbt. Fint för banåkning,gatkörning,drifting tex.

Men ska man bygga för maxeffekt så bör man nog lugna sig endel med volymen.

Mvh Ante


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 7:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
dom som har uppåt 3l brukar inte dom ha typ motordesignblock eller liknande?

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am
Inlägg: 1681
ingen som åker 3l i sverige och överladdat.

Skall du ha 1200hk och en körbarhet som en gat bil, så kan det vara ide som ante skriver.Men ja vet inte vad man använder motorn till=)

2,5 Marinvev duger riktigt långt, och är fårhållandeviss billiga.

Parner vet ja inte om ja ger så mycket för i sina resonemang, ja fråga en gång ang pris på en bilet vev, fick till svar att hade ja inte råd utan att fråga, då hade ja fan inte råd sen heller. ja va inte hans mål grupp.utan han ville sälja till dem som inte fråga vad sakerna kostar.

Finns många andra firmor som kan volvo mycket bättre än spm, tex halvarsson,motordesing etc etc.. och ja tror dem värdersätter sin kund på ett proffsigare sätt. sorry för dålig stavning, men orkar inte bättre än så från telefon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2012 9:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
2.7 är nog vettigt om man vill köra med skapliga effekt på överladdat (behövs inte borras) vet ett par som åker detta kitt mellan 5-700 hästar överladd å det verkar stabilt, ger bra ork utan vidare mycket laddtryck, mycket stark även innan laddtrycket kommer igång

ska man åka med dem större kitten (2.8-2.9 å större) tillkommer borrning och då vill man nog inte ta så mycket effekt med överladd då jag tror det blir dumt med cylindertryck osv..,

2.5 klarar man sej på långt om man jagar mycket effekt, så är nog vettigt som de tidigare är inne på...

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 11:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 622
Ort: Eksjö
jo jag tänkte mest på sug maskin.. verkar mest dyrt och onödigt o åka 3-3.1L o överladd då förstår ja vad du menar toffe om att blocken inte pallar.. :thumbright:

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 2:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Är ju inga problem att borra upp till första överdimension om man inte ska åka massor av effekt.

Detta ihop med tex en 98mm vev ger ju en bit över 2,8l. Blir mycke grundmotor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 4:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
ja första överdimension är ju inga problem, trodde inte det gav riktigt så mycket med 98 vev men det är dem jag pratar med som åkt med,
blir ju sjukt stor skillnad på ork i en sån jämnfört med en vanlig 2.3a även om man går ner i toppeffekt...

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 4:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
Inlägg: 187
Ort: Västra ämtervik
Anser ni att detta vore ett bättre alternativ till en driftbil? eller ska man köra på 2,3 och jaga mer effekt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010