SPM stroker kit fråga/frågor
SPM stroker kit fråga/frågor
Tjenare!
har nyligen skaffat mig en volvo 940 med 8V men har en 16v ligger bredvid och vill göra det till en sjuk maskin!
Så min fråga lyder, Sten Parners 3,1 liters stroker kit till en b234f. Lär blocket borras eller ej? Det står inget på hans sida där dom säljs.
Tacksam för svar!
har nyligen skaffat mig en volvo 940 med 8V men har en 16v ligger bredvid och vill göra det till en sjuk maskin!
Så min fråga lyder, Sten Parners 3,1 liters stroker kit till en b234f. Lär blocket borras eller ej? Det står inget på hans sida där dom säljs.
Tacksam för svar!
Volvo 240 M50 turbo projekt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=79823
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.
http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.
http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
inget å ha, de skapar bara vird å de håller inte blocket för iaf så de lär du sedan justera bort. om du skall åka över ladd dvs.
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
okej okej.. vad för volym kan man plocka ur då för att blocket ska hålla?
Volvo 240 M50 turbo projekt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=79823
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.
http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;
Till dagen: Bmw E61 535D 272hk.
http://www.garaget.org/storckeen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
varför skulle de inte hålla? vet endel som kör med sånna stroker kit o de fungerar..
beror väl på vilken volym du vill ha om du ska borra eller ej.. men får nog slipa ur rätt bra i blocket o mellan axeln så stakarna går fritt.. beroende på vilka stakar du ska använda.
men de är klart ju mer du borrar ju klenare blir blocket.
beror väl på vilken volym du vill ha om du ska borra eller ej.. men får nog slipa ur rätt bra i blocket o mellan axeln så stakarna går fritt.. beroende på vilka stakar du ska använda.
men de är klart ju mer du borrar ju klenare blir blocket.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
för att blocken inte pallar för vrid vid låda varvtal, stor motor=mycket vrid= blocket paj.
Du kan så klar reglera bort det enkelt, men vad är det då till för nytta?
Du kan så klar reglera bort det enkelt, men vad är det då till för nytta?
SPM stroker kit fråga/frågor
De är inte så att annander pratar sugis å toffe överladd? Jag har också svårt å tro att blocket inte pallar för sugmotor effekter..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
toffe pratar överladdat,det har han skrivit,men vad ts hade tänkts sig,vet vi ej
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
SPM stroker kit fråga/frågor
Fördelen med stor motor kan ju vara att få en motor som ger hög grundeffekt. Som då blir lättkörd och får igång aggregatet snabbt. Fint för banåkning,gatkörning,drifting tex.
Men ska man bygga för maxeffekt så bör man nog lugna sig endel med volymen.
Mvh Ante
Men ska man bygga för maxeffekt så bör man nog lugna sig endel med volymen.
Mvh Ante
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
dom som har uppåt 3l brukar inte dom ha typ motordesignblock eller liknande?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
ingen som åker 3l i sverige och överladdat.
Skall du ha 1200hk och en körbarhet som en gat bil, så kan det vara ide som ante skriver.Men ja vet inte vad man använder motorn till=)
2,5 Marinvev duger riktigt långt, och är fårhållandeviss billiga.
Parner vet ja inte om ja ger så mycket för i sina resonemang, ja fråga en gång ang pris på en bilet vev, fick till svar att hade ja inte råd utan att fråga, då hade ja fan inte råd sen heller. ja va inte hans mål grupp.utan han ville sälja till dem som inte fråga vad sakerna kostar.
Finns många andra firmor som kan volvo mycket bättre än spm, tex halvarsson,motordesing etc etc.. och ja tror dem värdersätter sin kund på ett proffsigare sätt. sorry för dålig stavning, men orkar inte bättre än så från telefon.
Skall du ha 1200hk och en körbarhet som en gat bil, så kan det vara ide som ante skriver.Men ja vet inte vad man använder motorn till=)
2,5 Marinvev duger riktigt långt, och är fårhållandeviss billiga.
Parner vet ja inte om ja ger så mycket för i sina resonemang, ja fråga en gång ang pris på en bilet vev, fick till svar att hade ja inte råd utan att fråga, då hade ja fan inte råd sen heller. ja va inte hans mål grupp.utan han ville sälja till dem som inte fråga vad sakerna kostar.
Finns många andra firmor som kan volvo mycket bättre än spm, tex halvarsson,motordesing etc etc.. och ja tror dem värdersätter sin kund på ett proffsigare sätt. sorry för dålig stavning, men orkar inte bättre än så från telefon.
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
2.7 är nog vettigt om man vill köra med skapliga effekt på överladdat (behövs inte borras) vet ett par som åker detta kitt mellan 5-700 hästar överladd å det verkar stabilt, ger bra ork utan vidare mycket laddtryck, mycket stark även innan laddtrycket kommer igång
ska man åka med dem större kitten (2.8-2.9 å större) tillkommer borrning och då vill man nog inte ta så mycket effekt med överladd då jag tror det blir dumt med cylindertryck osv..,
2.5 klarar man sej på långt om man jagar mycket effekt, så är nog vettigt som de tidigare är inne på...
ska man åka med dem större kitten (2.8-2.9 å större) tillkommer borrning och då vill man nog inte ta så mycket effekt med överladd då jag tror det blir dumt med cylindertryck osv..,
2.5 klarar man sej på långt om man jagar mycket effekt, så är nog vettigt som de tidigare är inne på...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
jo jag tänkte mest på sug maskin.. verkar mest dyrt och onödigt o åka 3-3.1L o överladd då förstår ja vad du menar toffe om att blocken inte pallar..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
SPM stroker kit fråga/frågor
Är ju inga problem att borra upp till första överdimension om man inte ska åka massor av effekt.
Detta ihop med tex en 98mm vev ger ju en bit över 2,8l. Blir mycke grundmotor.
Detta ihop med tex en 98mm vev ger ju en bit över 2,8l. Blir mycke grundmotor.
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
ja första överdimension är ju inga problem, trodde inte det gav riktigt så mycket med 98 vev men det är dem jag pratar med som åkt med,
blir ju sjukt stor skillnad på ork i en sån jämnfört med en vanlig 2.3a även om man går ner i toppeffekt...
blir ju sjukt stor skillnad på ork i en sån jämnfört med en vanlig 2.3a även om man går ner i toppeffekt...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
- Ort: Västra ämtervik
Re: SPM stroker kit fråga/frågor
Anser ni att detta vore ett bättre alternativ till en driftbil? eller ska man köra på 2,3 och jaga mer effekt?